Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Zembla; Wilders, Profeet van de angst

Gestart door Iwan, 26 april 2010, 04:51:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Ik had vanavond verwacht dat ik door het zien van de uitzending van Zembla: Wilders, profeet van de angst,
een goed onderbouwde uitzending te zien zou krijgen over Geert Wilders, die mij zou bevestigingen dat het goed is
dat ik niet op de PVV zal stemmen. Echter was bijna het tegenovergestelde het geval. Ik kreeg een soort propagandafilm
voorgeschoteld die door middel van manipulaties en halve waarheden bij mij eerder sympathie deed opwekken voor Wilders
dan mij te versterken in de mening die ik had over Wilders. De 'waarheid' die verkondigd werd was de waarheid van één groep
zonder enige wederhoor. An passant werd vertwijfeld de vraag gesteld hoe het toch kon dat die nare Wilders nog niet
vermoord was, terwijl in het verleden politici die minder ver gingen dan Wilders het toch wel was overkomen.
Ja, Wilders zegt vanalles en gaat daar soms te veel te ver in, maar volgens Zembla is er niemand die tegen Wilders aggregeert
uit angst om stemmen te verliezen. Als Wilders spreekt over de tsunami van islamisering wil Zembla dat beeld ontkrachten
door het inzichtelijk te maken in een grafiekje. Echter in het grafiekje laat Zembla de turken en Marokkanen in Nederland zien,
niet alle islamieten in Nederland. Dat is net zoiets als wanneer je wilt weten hoeveel eenden er in Nederland zijn en je besluit
om alleen de eenden in Friesland te tellen, je krijg een mooi grafiekje, maar wel een die totaal nutteloos en onrepresentatief is.

Ook voert Zembla een 'deskundige' ten tonele die terroriseren verward met terrorisme en glashard beweerd dat er niet
geterroriseerd werd voor het begin van de 19de eeuw, omdat het woord toen nog niet bestond. Met kinderlijk naïviteit
wordt gesteld dat omdat iets voor het begin de 19de eeuw niet de moderne definitie en benaming had het domweg niet
kan hebben bestaan.
Citaat van: van daleter·ro·ri·se·ren -seerde, h geterroriseerd 1 door wreedheid (stelselmatig) schrik aanjagen 2 hinderen, kwellen
ter·ro·ris·me het; o het onder druk zetten ve regering of bevolking door daden van terreur
Ook kon de uitzending van Zembla het demoniseren van Wilders niet af zonder de vergelijking met Hitler te trekken.
Hitler demoniseerde de Joden, wat óók een ras is, Wilders demoniseerd de Islamieten. Dat Zembla met deze eenzijdige
uitzending Wilders op haar beurt demoniseert wordt voor het gemak even vergeten. Omdat Wilders de enige veroorzaker is
van al het moslimextremisme in de wereld, er was immers voor Wilders helemaal geen moslimextremisme, is het niet meer
dan begrijpelijk dat Wilders voor zijn leven moet vrezen. Het is zelfs verrassend/onbegrijpelijk te noemen dat Moslims zoveel
beheersing vertonen en ondanks alle kwetsende opmerkingen aan hun adres nimmer met geweld gedreigd hebben,
laat staan dat er ooit een moslim is geweest die geweld tegen een ander mens heeft gebruikt. Nee dan de Joden en de
Amerikanen, dat zijn pas bloeddorstige volkeren. Ik moest toch even terugdenken aan 'der ewige Jude' die met woorden
van ongeveer dezelfde strekking sprak over de Joden als Zembla. Aan het einde van het programma wordt er nog even gevraagd
of de kijker eigenlijk begrepen heeft wie, volgens Zembla dan, die meneer Wilders eigenlijk is en wat hij wil. Om het toch
vooral duidelijk te laten zijn wordt er nog even een selectief (en gedeeltelijke) fragment van Wilders getoond.
Omdat de 2de wereldoorlog alweer zolang geleden is wordt Wilders ook nog maar even vergeleken met Miloševi?,
ondersteund met het commentaar van een 'deskundige' die Wilder woorden in die mond legt die volkomen uit de context zijn
getrokken. Zembla gaf al met al een ontluisterende blik in de Nederlandse journalistiek. Journalisten behoren zich onafhankelijk
met de waarheid bezig te houden en niet met het voeren van propaganda of het demoniseren van personen of groepen.
Zembla bediend zich in deze reportage van precies dezelfde stemmingmakerij en bangmakerij die ze Wilders verwijt/kwalijk neemt.

Wilders zal hoe dan ook mijn stem niet krijgen bij de komende verkiezingen, maar door dit soort propaganda,
die angstig doet denken aan de propagandafilms van Goebbels, zou ik bijna overwegen om tegen mijn gevoel in
te gaan stemmen en dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest van Zembla?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."