Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Che: Part One - The Argentine

Gestart door Iwan, 27 november 2009, 18:14:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Che: Part One - The Argentine
Regisseur
Steven Soderbergh

Scenario
Peter Buchman

Cast
Benicio Del Toro
Demián Bichir
Rodrigo Santoro
Yul Vazquez
Jsu Garcia
Elvira Mínguez

Genre
Biografie/Drama

Land
Frankrijk, Spanje, VS   
Jaar
2008

Kijkwijzer
Synopsis:
De Argentijnse arts en revolutieleider Ernesto 'Che' Guevara arriveert in New York (1964)
om de VN toe te spreken. Flashbacks laten zien hoe Guevara, acht jaar eerder, heeft geholpen
het Cubaanse dictatorschap van Fulgencio Batista omver te gooien. Eind 1956 vertrekt Fidel Castro
met een stuk of tachtig leden van de Beweging van de 26ste juli van Mexico naar Cuba.
Eén van die rebellen is Ernesto 'Che' Guevara, een Argentijnse dokter die hetzelfde doel heeft
als Castro, namelijk het corrupte dictatorschap van Fulgencio Batitsta ten val brengen.
Che blijkt onmisbaar te zijn als strijder en wordt bejubeld door zijn kameraden en omarmd
door het Cubaanse volk. The Argentine volgt Che's opkomst in de Cubaanse revolutie,
van dokter tot aanvoerder tot revolutionaire held. Twee jaar later veroveren ze de stad Santa Clara,
wat de vlucht van dictator Batista tot gevolg heeft. Eerste deel van een tweeluik over het leven
van de beroemde vrijheidsstrijder.



Het onderwerp van deze film, Che Guevara, boeit mij enorm, maar toch vond ik deze film wat teleurstellend
en had er volgens mij veel meer in gezeten. De film is gebaseerd op Che's eigen vertellingen/memoires van zijn Guerilla-dagen
dus een al te kritische beeld hoef je niet te verwachten in de film. Persoonlijk had ik gehoopt om meer inzage te krijgen
in de persoon van Ernesto "Che" Guevara en zijn metamorfose van idealistische strijder tegen een corrupte dictator
tot een wrede potentaat die uiteindelijk zelf alles geworden is waar hij in het begin tegen streed.
Benicio Del Toro portretteer Che ijzersterk, naïef en arrogant, maar ook eerlijk en menselijk.
De rol van Benicio Del Toro maakt de 2uur die het kijken van de film (eerste deel) kost meer dan goed,
maar als geheel vond ik de film toch enigszins teleurstellend.


"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."