Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

StatenVerkiezingen - 2011

Gestart door Iwan, 11 februari 2011, 19:49:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat (denkt) u te gaan stemmen op 2 maart?

CDA (21 zetels)
1 (50%)
VVD (14 zetels)
0 (0%)
PvdA (14 zetels)
0 (0%)
SP (11 zetels)
0 (0%)
ChristenUnie (4 zetels)
0 (0%)
GroenLinks (4 zetels)
0 (0%)
SGP (2 zetels)
0 (0%)
D66 (2 zetels)
1 (50%)
PvdD (1 zetel)
0 (0%)
OSF (1 zetel)
0 (0%)
Fractie-Yildirim (1 zetel)
0 (0%)
PVV (0 zetels)
0 (0%)
50Plus (0 zetels)
0 (0%)
Ik stem op een van de Regionale partijen.
0 (0%)
Ik ga op het 'linkse blok' stemmen. (tegen het huidige kabinet)
0 (0%)
Ik ga op het 'rechtse blok' stemmen. (als steun aan het huidige kabinet)
0 (0%)
Ik ga niet stemmen.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 2

Stemmen gesloten: 24 mei 2011, 20:50:14

Iwan

Citaat van: Volkrant.nl
Het worden de belangrijkste statenverkiezingen ooit

DEN HAAG - De campagneteams zijn op volle sterkte, de partijleiders vegen hun agenda's schoon en de oorlogskassen
worden tot op de bodem leeggeschraapt: politiek Den Haag maakt zich op voor de belangrijkste statenverkiezingen aller tijden.
De toekomst van het kabinet-Rutte staat op het spel.

Voor het voortbestaan van de coalitie van VVD, CDA en PVV is het van cruciaal belang dat zij via deze verkiezingen tenminste
een meerderheid van 38 zetels in de Eerste Kamer behaalt.

De leden van de provinciale staten, die op 2 maart door de kiezers worden aangewezen, kiezen op hun beurt in mei
de nieuwe Eerste Kamer. Daar heeft de coalitie nu geen meerderheid. Volgens de opiniepeilingen wordt het spannend
of de coalitiepartijen een meerderheid gaan halen.

Ander karakter
Die wetenschap geeft de statenverkiezingen een totaal ander karakter dan we gewend zijn.
De uitslag van de statenverkiezingen had eerder vooral invloed op de sfeer tussen coalitiepartners;
nu raakt het de samenwerking in het hart. Zo'n direct effect trad eerder hoogstens met vertraging op.
Tweemaal vormden statenverkiezingen na de Tweede Wereldoorlog de langzame inleiding tot de val
van het zittende kabinet: in 1958 en in 1982.

Nu wordt met de uitslag direct duidelijk of het kabinet kan blijven zitten.
Een nederlaag kan desastreus zijn.

CDA-senaatsfractievoorzitter Jos Werner en VVD-campagneleider Charlie Aptroot hebben al gewaarschuwd:
als een kabinet wetsvoorstellen aangenomen krijgt in de Tweede Kamer en daarna alsnog in de stijgbeugels moet
in een vijandige senaat, dan wordt het zeer gecompliceerd om te regeren.

Zware gevolgen
De zware gevolgen van de verkiezingsuitslag zullen om te beginnen effect hebben op de opkomst.
De animo voor de statenverkiezingen is normaal gesproken gering. De laatste drie keer bleef de opkomst onder de 50 procent.
De nationale dimensie werkt nu opkomstbevorderend', verwacht D66-partijvoorzitter Ingrid van Engelshoven.

Het effect op de samenstelling van de Eerste Kamer is nu al deels duidelijk. Het bloed van voormalige politieke dieren
is sneller gaan stromen nu het in de senaat straks weer ergens over gaat. Bij het CDA heeft oud-partijleider Elco Brinkman
zich gemeld, bij D66 voormalig minister Roger van Boxtel en bij de VVD oud-minister Frank de Grave.

Partijleiders
Maar zelfs zij zullen in de komende weken vaak een stapje opzij moeten doen voor hun partijleiders. Die maken meestal niet
al te veel tijd vrij voor de statenverkiezingen, maar dat wordt nu radicaal anders. Nu al regent het bij fractievoorzitters
in de Tweede Kamer verzoeken om deel te nemen aan verkiezingsdebatten. Ook premier Rutte (VVD) en CDA-vice-premier
Maxime Verhagen storten zich in de strijd om het machtsbehoud. Niemand kan straks direct op hen stemmen, toch staan bij de NOS,
RTL en EenVandaag gewoon weer Geert Wilders, Mark Rutte, Job Cohen, Jolande Sap en de andere kopstukken tegenover elkaar.

Voor de neus van PvdA-voorzitter en campagneleider Lilianne Ploumen liggen drie A4'tjes met verzoeken om deel te nemen aan
debatten. 'Job Cohen is het gezicht van onze campagne, ondersteund door Marleen Barth, onze lijsttrekker in de Eerste Kamer.'

GroenLinks-lijsttrekker Tof Thissen, die vier jaar geleden voor het eerst meedeed, werd destijds ondersteund door Femke Halsema.
Nu gaat aan zijn zijde politiek leider Jolande Sap voluit meedoen. Thissen registreert het verschil met vier jaar geleden:
'Ik heb een tienvoudig aantal verzoeken mee te doen aan debatten.'

Insteek
De insteek van de campagneteams verschilt wel. In tegenstelling tot de VVD probeert het CDA er geen openlijke strijd om de macht
van te maken. Rutte noemde de verkiezingen eerder 'een test voor de regering'. De CDA'er Werner zei zelfs dat het kabinet het
bijltje
er beter bij neer kan gooien als het misgaat op 2 maart. Maar CDA-campagneleider Michael Sijbom zegt nu dat de opmerkingen
van Werner intern als 'ongelukkig' zijn gewogen. Hij probeert de druk ervan af te halen.

Voor Sijbom geldt dat het CDA sterk is in de provincie en de gemeente. Daar wil de partij sterk blijven, hoewel het resultaat van
vier jaar geleden niet zal worden gehaald. Natuurlijk, zo erkent hij, is het mooier als het kabinet het wat makkelijker heeft in de
Eerste Kamer. En als VVD, CDA en PVV geen meerderheid halen? 'Dan wordt het wat minder makkelijk voor het kabinet.'
Maar voor alles: geen paniek.

Machtsvraag
Daar willen de oppositiepartijen niets van weten. De machtsvraag ligt hoe dan ook op tafel. GroenLinks-lijsttrekker Thissen:
'Willen we dit kabinet houden, dat de rekening legt bij kwetsbare groepen en onderwerpen?'

PvdA-campagneleider Lilianne Ploumen: 'We gaan voor het behoud van de meerderheid van de oppositie in de Eerste Kamer.
Het moet eerlijker in dit land.
'

En SP-lijsttrekker in de Eerste Kamer Tiny Kox: 'Wij nemen de uitdaging van premier Rutte aan.
Hij vindt dit een test voor zijn regering. Wij maken van 2 maart een dag van protest.
Dat woord zul je in onze campagne veel tegenkomen.
'

Ondersneeuwen
Dat de provinciale politiek geheel ondergesneeuwd dreigt te raken door het landelijke geweld,
wordt in de meeste partijen geaccepteerd. De regie is in handen van de landelijke campagneteams.
Ook de provinciale fracties ontvangen hun instructies vanuit de hoofdkantoren. Ploumen: 'Dat geeft niets, politiek doet ertoe!'

De budgetten variëren per partij. GroenLinks heeft 150 duizend euro beschikbaar, D66 100 duizend euro.
De PvdA noemt geen bedrag, dat wordt pas zichtbaar in de jaarrekening 2011.
Het CDA zal tussen de vijf ton en het miljoen spenderen, de VVD kan 350 duizend euro uitgeven.

De SP loopt als altijd ergens vooraan en trekt er een half miljoen euro voor uit om het minderheidskabinet 'te verjagen'.
Een deel daarvan gaat naar twee miljoen folders die huis-aan-huis verspreid zullen worden.
Campagneleider Kox: 'Partijen die rond een ton uitgeven aan een campagne, kunnen dat geld beter in hun zak houden.
Een ton is niks.
'



Citaat van: Eerste Kamerverkiezingen
Eerste Kamerverkiezingen

De 75 leden van de Eerste Kamer worden gekozen door de leden van de twaalf Provinciale Staten.
De vorm is die van getrapte verkiezingen: de burgers kiezen Provinciale Staten en de leden van Provinciale Staten
kiezen op hun beurt de leden van de Eerste Kamer.

Doordat de Eerste Kamerleden niet rechtstreeks door de burgers worden gekozen,
staan ze wat verder van de dagelijkse politiek af. Zij voeren bijvoorbeeld geen verkiezingscampagne.

De vereisten voor het lidmaatschap zijn hetzelfde als voor de Tweede Kamer.

Sinds de Grondwetsherziening in 1983 wordt de Eerste Kamer eens in de vier jaar gekozen.
Dit gebeurt binnen drie maanden na de verkiezingen voor Provinciale Staten.

In 2011 wordt de Eerste Kamer gekozen op 23 mei 2011.
De nieuwe Eerste Kamer wordt daarna op 7 juni 2011 geïnstalleerd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Volgens de Peilingen van de PvdA VARA! Zou het VVD 15 zetels krijgen in de eerste kamer, de PVV 11 en het CDA 6 zetels,
de gedoog-coalitie zou daarmee op 32 zetels komen. Verder zouden zowel de PvdA als de SP 9 zetels krijgen volgens de VARA! peilingen.
De peilingen van Synovate laten echter een heel ander beeld zien. In de peiling van Synovate is de VVD ook de grootste,
maar zou zij 17 zetels krijgen. De PVV zou op 11 zetels uitkomen en het CDA op 10. Dat maakt een totaal van 38 zetels
in de eerste kamer voor de gedoog-coalitie en daarmee een meerderheid.

Ik vindt het wel hartverwarmend dat de VVD zich schijnbaar zoveel zorgen maakt over de CDA dat zij een eenzijdig
niet-aanvalsverdrag heeft gesloten met het CDA. Na het stem-advies van premier Rutte, niet om VVD te stemmen,
maar om te stemmen op een gedoogsteun-coalitie-partij, de 2de opmerkelijke actie van de VVD in aanloop naar de StatenVerkiezingen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Normaliter stem ik altijd CDA bij de StatenVerkiezingen, dus waarschijnlijk zal ik dat dit jaar weer doen.
Al hou ik VVD en D66 ook open als optie. Er was zelfs een moment dat ik overwoog PVV te stemmen,
maar de kans lijkt me erg klein dat ik PVV zal stemmen op 2 maart. Denk toch dat ik daar op een bepaald
moment er spijt van ga krijgen dat ik mijn stem aan de PVV heb gegeven. Dus zal de Stemwijzer nog
een × maken en dan even goed kijken waarin mijn mening verschilt met die van de CDA, VVD en D66
en met welke verschillen ik het beste kan leven.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
'Nieuwe verkiezingen na verlies coalitie'

AMSTERDAM - Als de regeringspartijen VVD en CDA en hun gedoogpartner PVV in de Eerste Kamer geen meerderheid halen,
dan moeten er volgens de PvdA en GroenLinks nieuwe verkiezingen voor de Tweede Kamer komen.
De Senaat wordt in mei gekozen door de nieuwe Statenleden, waarvoor mensen op 2 maart naar de stembus gaan.
PvdA-leider Job Cohen en GroenLinks-fractievoorzitter Jolande Sap doelden daar op in een verkiezingsdebat voor de VARA-televisie.
Het huidige kabinet kan in hun ogen dan geen fundamentele veranderingen doorvoeren die ze zelf zeggen te willen, vinden ze.

,,Ik neem aan dat het kabinet dan zegt: pootjes in de lucht, wij gaan'', aldus Cohen. Als voorbeeld noemde hij de bezuinigingen
op het passend onderwijs die er in de Senaat niet doorkomen als de oppositie de meerderheid behoudt.

Oneens
CDA-lijsttrekker voor de Senaat Elco Brinkman was het daar hartgrondig mee oneens. Volgens hem zit de Nederlandse bevolking
helemaal niet te wachten op een val van het kabinet. Dit is een verkeerde taxatie van wat mensen belangrijk vinden, aldus Brinkman.

In het televisieprogramma Uitgesproken WNL liet PVV-leider Geert Wilders woensdagavond juist weten dat hij geen reden ziet
voor een kabinetscrisis of een nieuwe gang naar de stembus als de coalitie geen meerderheid zal halen in de Senaat.
Ook wees Wilders erop dat er nog andere partijen zijn en dat het aantal zetels van de SGP relevant is.

Lastiger
De VVD en CDA hebben nu samen 35 van de 75 zetels in de Senaat. De SGP heeft er twee. De PVV, die nog niet is vertegenwoordigd
in de Eerste Kamer, wilde vanwege onwelgevallige cartoons op een VARA-site niet aan het VARA-debat meedoen.

Premier Mark Rutte (VVD) gaat ervan uit dat VVD, CDA en PVV een meerderheid gaan halen, zo zei hij in het EO-programma Moraalridders.
Maar als de vaste steun vanuit de Senaat uitblijft, dan wordt het volgens Rutte ,,lastiger. Zaken gaan dan verwateren.
Je krijgt dan minder dingen erdoor.
''
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

De eerste kamer is er om wetsvoorstellen te toetsen en niet om partij politiek te bedrijven.
Dat het kabinet moet opstappen als 'links' de meerderheid behoud is dus onzin, net als dat de PVV en VVD
vonden dat het toenmalige kabinet moest aftreden na het verlies van die partijen in de verkiezingen
voor het Europese Parlement onzin was.

Als de rechts de meerderheid krijgt in de eerste kamer en die 'macht' alleen maar gebruikt om het kabinet in het zadel te houden
of als links de meerderheid behoud en die 'macht' alleen maar gebruikt om het kabinet pootje te lichten, zonder naar inhoud van
de voorstellen van het kabinet, maar die te beoordelen op de politieke kleur. Dan zou dat, in beide gevallen, juist voor de eerste kamer
een reden te zijn om zichzelf op te heffen omdat ze dan niet meer onafhankelijk is.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Zojuist het laatste debat gekeken. Vindt het toch een beetje vreemd; de coalitie en de gedoogpartner sturen
de lijsttrekkers van de eerste kamer en de oppositie partijen sturen de lijsttrekkers van de tweede kamer.
Machiel de Graaf (PVV) vond ik in het vorige debat sterk, maar nu was hij op de vragen uit het publiek dramatisch.
De debatten hebben voor mij weinig veranderd aan mijn voorkeur die ik tot nu toe had.... CDA of VVD.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Vandaag toch maar VVD gestemd. Volgens de NOS site heeft de gedoog-coalitie nu 37 zetels van de 75.
Als de SGP aanboord komt dan heeft de coalitie met gedoogsteun gewoon de meerderheid. Volgens de tussenstand
wint de VVD licht, de PvdA blijft gelijk en het CDA verliest zwaar.  VVD de grootste, PvdA tweede partij en CDA derde partij.
Bijzonder hoe bij de SP het verlies gevierd wordt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

38 zetels (omgerekend naar 1ste kamer) voor de coalitie inmiddels.
Links begint al wat in te binden na de euforie die er was bij de exit-polls.
Van Bommel (SP) had al een natte droom over nieuwe verkiezingen.
Nieuwe verkiezingen lijkt mij niet echt handig; een half jaar stilstand en dan weer de zelfde coaltie, maar dan met meer zetels.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Met 99% van de stemmen geteld staat de (gedoog)-coalitie op 37 zetels in de Eerste Kamer.
Winst voor VVD (de grootste) GL en D66, en zo gaan we Liberaal de Lente in??? (klinkt toch beter dan Linkse Lente).

PVV heeft uiteraard ook gewonnen, kan ook niet anders want ze begonnen met 0 zetels, staan nu op 10 zetels
en de ouderen partij komt van 0 op 1 zetel de Eerste Kamer binnen. Grootste verliezers: CDA (-10 zetels!!), SP (van 12 naar 8 zetels)
en de kleine Christelijke partijen (CU en SGP). Voor Pvda en de PvdD veranderd er helemaal niets qua zetel aantal.

Mooi dat er onder alle kiezer, behalve de PVV-kiezers die bleven liever thuis, een relatief hoge opkomst was.

Ondanks verlies krijgt de SGP een sleutelrol. De VVD, CDA en PVV samen 37 zetels omgerekend en Pvda, SP, GL, D66, en PvdD 34 zetels.
CU - 2 zetels, 50+ - 1 zetel, SPG - 1 zetel. De kleine partijen hebben nu relatief veel macht, de linkse oppositie moet 4 zetels bij hen
lospeuteren om de meerderheid te krijgen, de rechtse coalitie moet 1 zetel (stem) zoeken om een meerderheid te krijgen.

Door de komende 'koe-handel', wat is de SGP bereid te geven aan de coalitie in ruil voor de koopzondag
en wat is GL dat windmolenpark waard, zullen er nog wel wat (kleine) verschuivingen plaatsvinden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: NOS.nl
Uitslag Eerste Kamer nog onduidelijk

Het blijft onduidelijk of de coalitie een meerderheid haalt in de Eerste Kamer.
VVD, CDA en PVV lijken, na de Provinciale Statenverkiezingen, samen te kunnen rekenen
op 37 van de 75 zetels in de Senaat, net niet genoeg voor de meerderheid.

Volgens de voorlopige uitslag gaat de VVD van 14 naar 16 zetels,
het CDA zakt van 21 naar 11 en de PVV, die voor het eerst meedeed, zou 10 zetels halen.

De PvdA blijft op 14 zetels, de SP zakt van 12 naar 8, D66 stijgt van 2 naar 6 en GroenLinks van 4 naar 5.
De ChristenUnie zakt van 4 naar 2, Nieuwkomer 50Plus haalt 1 zetel, net als de SGP en de Partij voor de Dieren.

Getrapte verkiezingen
Het is niet gemakkelijk om de uitslagen van deze verkiezingen te vertalen naar Eerste Kamerzetels.
Dat komt door het getrapte systeem, waarbij Procinciale Statenleden de Eerste Kamer kiezen.

Daarbij kan nog van alles gebeuren. Zo kunnen Statenleden besluiten om niet op hun eigen
maar op een 'bevriende' partij te stemmen, zodat die een restzetel kan bemachtigen.

Als VVD, CDA en PVV geen meerderheid halen in de Eerste Kamer, wil dat nog niet zeggen dat het kabinet
onmogelijk verder kan. Premier Rutte zegt dat hij dan per onderwerp een meerderheid zal moeten zoeken.

SGP-leider Van der Staaij ziet een bijzondere positie voor zijn partij, die volgens de prognose één zetel krijgt.
"Wij zijn geen oppositiepartij die er op uit is om het kabinet weg te krijgen, maar we zijn ook niet gebonden aan afspraken."
Hij denkt dat het kabinet zaken kan doen met de SGP.

Officiële uitslag
Rond 10.30 uur vanmorgen meldde de gemeente Nieuwegein als laatste de uitslagen. Vlieland was gisteravond
de eerste die met resultaten kwam. De Kiesraad maakt vrijdag om 10.00 uur de officiële uitslag bekend.

De VVD is grootste partij geworden, met 20 procent van de stemmen.
De PVV, die niet eerder aan de Provinciale Statenverkiezingen meedeed, is de grote winnaar.
Deze partij haalde ruim 12 procent.

De PvdA is met 17 procent de tweede partij geworden, het CDA met 14 procent de derde.
Het CDA is de verliezer van deze verkiezingen. De partij leverde ruim 10 procent in ten opzichte van 2007.

De opkomst was 56 procent. Sinds 1995 was de opkomst niet meer boven de 50 procent uitgekomen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: NOS.nl
Geen meerderheid voor coalitie in Eerste Kamer

De coalitie heeft geen meerderheid in de Eerste Kamer gehaald.
De regeringspartijen VVD en CDA en gedoogpartner PVV komen samen uit op 37 van de 75 zetels.

De SGP, die het kabinet in grote lijnen steunt, heeft 1 zetel gehaald.
Als die zetel wordt opgeteld bij de zetels van de coalitie, ontstaat een nipte meerderheid van 38 zetels.

De VVD haalde 16 zetels, het CDA 11 en de PVV 10. De PvdA krijgt 14 zetels en de SP 8.
D66 en GroenLinks krijgen beiden 5 zetels, de Christenunie 2.
De Partij voor de Dieren, 50 Plus en de Onafhankelijke Senaatsfractie komen alledrie uit op 1 zetel.

Zeeland
Verschillende partijen blijken een strategische stem te hebben uitgebracht om een andere partij sterker te maken.
Zo haalde in Zeeland de PVV een stem meer dan op grond van de uitslag van de Statenverkiezingen mocht worden verwacht.

Naar wordt aangenomen was dat de stem van het Statenlid Robesin van de Partij voor Zeeland, al wilde die dat zelf niet bevestigen.

Gewogen
In Limburg stemde een CDA'er op de VVD en in Zuid-Holland een CDA'er juist op de VVD. Doordat de stemmen worden gewogen
telt in Zuid-Holland een stem relatief het zwaarst, omdat die provincie de meeste inwoners heeft.

Zoals vooraf was afgesproken, hebben sommige vertegenwoordigers van de nieuwe partij 50Plus
op de Onafhankelijke Senaatsfractie gestemd om die aan een zetel te helpen.

Ongeldigde stem
In Noord-Holland heeft een Statenlid van D66 een ongeldige stem uitgebracht. Het stembiljet van die afgevaardigde
was niet met een rood potlood ingevuld, wat volgens de wet wel vereist is. Door de fout loopt de partij een zesde zetel
in de Eerste Kamer mis, zo laat Eerste Kamer-fractieleider Rogier van Boxtel maandagmiddag weten kort nadat de uitslag
van de Eerste Kamerverkiezingen is bekendgemaakt.

Te gek
Van Boxtel is zeer teleurgesteld en boos. 'We zijn nu gewoon één zetel kwijt. Dit is een enorme tegenvaller.
Ik had me enorm verheugd om met zes man in de Eerste Kamer plaats te nemen.
' D66 overweegt in beroep te gaan.
Het kan toch niet zijn dat dit ons een zesde zetel kost. Dit is te gek voor woorden.'
Volgens persbureau ANP is de ongeldige stem uitgebracht door fractielid Wim Cool (67).


Samenstelling Eerste Kamer der Staten-Generaal













Partij
2007
2011
+/-
VVD14 zetels     16 zetels     + 2 zetels
PvdA14 zetels14 zetels+/-
CDA21 zetels11 zetels- 10 zetels
PVV  0 zetels10 zetels+ 10 zetels
SP12 zetels  8 zetels - 4 zetels
D66  2 zetels  5 zetels + 3 zetels
GroenLinks    4 zetels  5 zetels + 1 zetel
ChristenUnie      4 zetels  2 zetels - 2 zetels
SGP  2 zetels  1 zetels - 1 zetel
PvdD  1 zetels  1 zetel+/-
50Plus  0 zetels  1 zetels + 1 zetels
OSF  1 zetels  1 zetels+/-
Totaal: 75 zetels 75 zetels
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."