Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Psychiater GGZ-kliniek weggestuurd om angstcultuur

Gestart door Iwan, 15 juni 2012, 13:50:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: AD.nl
Psychiater GGZ-kliniek weggestuurd om angstcultuur

GGZ-kliniek Lentis in Zuidlaren heeft in 2011 een psychiater weggestuurd
omdat hij verantwoordelijk zou zijn voor een jarenlange cultuur van angst
en intimidatie in de instelling. Dat heeft Lentis donderdag bevestigd naar aanleiding
van een uitzending van het EO-programma De Vijfde Dag.

De psychiater werkt inmiddels bij een andere GGZ-instelling,
blijkt uit onderzoek van het programma.

De Vijfde Dag sprak met tientallen medewerkers, patiënten en familieleden van patiënten.
Ze vertelden over onder meer machtsmisbruik en vernedering van patiënten. In de kliniek
zouden mensen onnodig opgesloten zijn onder de weggestuurde hoofdbehandelaar.
'Het is op die afdeling horror. Mensen worden volgepompt met medicatie.
En als ze vervelend zijn worden ze gelijk gesepareerd
", aldus een familielid.

Lentis stelde na klachten van een klokkenluidster een onderzoek in.
De psychiater is in juli 2011 van zijn taken ontheven en sinds juni 2012 uit dienst.
'Naar aanleiding van het onderzoek is een verbetertraject gestart, dat momenteel loopt",
aldus Lentis.

De klokkenluidster, die als psycholoog werkte op de gesloten afdeling intensieve zorg,
vreest dat de psychiater meer schade aanricht. 'Deze man moet gestopt worden
met het verder beschadigen van patiënten
", aldus de psychologe.
De weggestuurde psychiater wilde niet reageren tegenover de EO.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik werd gisteren door Margje gewezen op de betreffende uitzending van De Vijfde Dag,
omdat er iemand aan het woord kwam die wij beiden kennen.
Ik had de tv amper aangezet of mijn moeder zei al; dit gaat toch niet over dr Lambers?
dhr Lambers was de behandeld arts van mijn broer in Zuidlaren, mijn broer is psychiatrisch patient.

Het bleek inderdaad over dr Lambers te gaan en mijn moeder herkende heel veel in de verhalen
die verteld werden in het programma. Gisterenavond heb ik nog een e-mail uit naam van mijn
moeder verzonden aan de redactie van De Vijfde Dag.. en vandaag heeft mijn moeder contact
opgenomen met Lentis. Mijn broer is onder dhr Lambers helemaal ontspoort en is hij onderandere
volgestopt met medicijnen en werden allerlei medicijnen met elkaar gecombineerd die helemaal
niet tegelijk met elk gebruikt mochten worden. Mijn broer wilde daar zijn ervaringen met dhr Lambers
helemaal niets meer te maken hebben met Lentis... Sinds een jaar zijn ze bezig om hem toch weer
onder te brengen bij Lentis... dit maal Lentis Friesland... en nu blijk dat dhr Lambers verplaatst
schijnt van Lentis Groningen naar Friesland.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."