| The Doors geldt als één van de grootste bands van de jaren zestig en als voorloper van de Punkbeweging. De muziek is voor rock erg langzaam en is een mengsel van blues, klassiek en jazz. Het opruiende en compromisloze optreden van Morrison maakte hun optredens radicaal en controversieel. The Doors is de eerste band die een nummer langer dan tien minuten op plaat uitbracht: 'The End. Bij live-optredens werd dit nog verder opgerekt, zodat sommige nummers wel 25 minuten duurden. Grote delen van het nummer werden dan geïmproviseerd. Soms droeg Morrison daar doorheen zijn poëzie voor, soms improviseerde hij poëzie. |
Een goed voorbeeld daarvan is terug te vinden op de Matrix-tapes (1967),
die helaas alleen via het bootlegcircuit verkrijgbaar zijn.
"An American Prayer"
Tekstueel maken The Doors gebruik van de poëzie van Jim Morrison, die ook te horen is op
An American Prayer.Deze richt zich op het mysterie, met vaak droevige en mystieke ondertonen.
Veel gedichten en liedteksten zijn autobiografisch en gaan over de jeugd van Morrison.
Geweld, seksuele drift en dood zijn belangrijke thema's. Inspiratie hiervoor vond Morrison bij Arthur Rimbaud en Charles Baudelaire, dichters die hem mede er toe deden besluiten zich in Parijs te vestigen. Enkele liedteksten zijn echter van Robby Krieger. Morrison stond er op dit er apart bij te vermelden, omdat hij niet wilde dat deze teksten met zijn gedichten verward zouden worden. De tekst van 'The End' leverde de band van alle kanten berispingen op vanwege het onderwerp, het Oedipus-complex. Terwijl hippies het te gewelddadig vonden, vonden de conservatieven dat het moreel verval prediken. Soortgelijke teksten zouden echter van grote invloed blijken voor bv Pink Floyd. | |
In de vier jaar dat de band in zijn originele bezetting bestond veranderde de stijl,
onder invloed van de algehele tijdgeest, van acid rock naar een blues-achtigere sound.
Op met name L.A. Woman valt dit verschil op, evenals de verandering in de stem van Morrison,
die door zijn verslaving rauwer, instabieler en lager was geworden.
Ondanks het succes belandden The Doors in ernstige problemen toen Morrison aanklachten
tegen zich geformuleerd hoorde wegens onder andere exhibitionisme en verstoring van de openbare orde.
Dit was het gevolg van een optreden in Miami, waar hij op het podium gemasturbeerd zou hebben.
Legendarisch is de uitspraak van de aanklager aan het einde van zijn pleidooi:
And he did take his penis out, and shake it. Uiteindelijk leidde dit tot een veroordeling van Morrison.
Hij werd veroordeeld voor openbare dronkenschap en exhibitionisme,
maar niet voor de publieke masturbatie waar hij destijds voor opgepakt werd.
Optredens in grote steden werden door deze publiciteit afgezegd.
"When the Music's over"
In 1971 verhuist Morrison naar Parijs om zich te concentreren op zijn schrijven en om verdere juridische problemen te voorkomen. In kringen rondom Jim ging het gerucht dat de Nixon-regering Jim gevangen wil zetten als voorbeeld om "subversief" verzet tegen de Vietnamoorlog te bestraffen.
In Parijs leeft hij onder zijn doopnaam James Douglas en kan hij tamelijk anoniem over straat. Dit bevalt hem heel goed, in tegenstelling tot zijn verblijf in Amerika. Hij schrijft veel, bezoekt veel toneel ondanks dat hij de Franse taal niet goed machtig is en is op veel filmsets aanwezig van diverse beroemde Franse filmers. | Jim Morrison & Pamela Courson |
"The End"
Jim Morrison overlijdt op 27-jarige leeftijd onder omstandigheden die nooit helemaal opgehelderd zijn,
waarschijnlijk als gevolg van een overdosis drugs en interne lichamelijke kwalen,
opgelopen door een valpartij uit een hotelraam en het continue excessieve drank- en drugsgebruik.
Als officiële doodsoorzaak wordt een hartaanval genoteerd in de overlijdensakte.
Hij ligt begraven op de begraafplaats 'Père-Lachaise'. Zijn graf trekt nog steeds veel bezoekers.
Op het graf staat de Griekse tekst
KATA TON DAIMONA EAYTOY. Er zijn meerdere vertalingen mogelijk.
In het oud-grieks is de strekking iets in de trant van: Trouw aan zijn ziel.
In het nieuw-grieks is de vertaling Hij schiep zijn eigen demonen.
Men noemt hem door zijn voortijdige dood vaak in één adem met Janis Joplin, Jimi Hendrix, Kurt Cobain en
Brian Jones, popidolen die toevallig allemaal op 27-jarige leeftijd overleden.
Pamela voegt zich 3 jaar later bij Jim....
Op 25 april, 1974, overlijd Pamela aan een heroïne overdosis. Volgens een buurman met wie zij over Jim gesproken had
kort voor haar overlijden, had Pamela aangegeven dat ze zich verheugde op haar spoedige weerzien met Jim.
Pamele Susan Courson overleed op 27 jarige leeftijd. Haar ouders waren van plan om haar naast Morrison te begraven,
maar wegens wettelijke complicaties met het vervoeren van het lichaam naar Frankrijk werd zij uiteindelijk begraven
op HerdenkingsPark Fairhaven Ana van Santa, Californië, onder de naam ,,Pamela Susan Morrison.
Jim's graf; Père-Lachaise
Light my Fire (including Graveyard Poem)You know that it would be untrue
You know that I would be a liar
If I was to say to you
Girl, we couldn't get much higher
Come on baby, light my fire
Come on baby, light my fire
Try to set the night on fire
Time to hesitate is through
No time to wallow in the mire
Try now we can only lose
And our love become a funeral pyre
Come on baby, light my fire
Come on baby, light my fire
Try to set the night on fire
Aouh, come on!
Come on, babe!
Yeah! Come on!
Come on!
<bridge>Woaouh! Yeah!
It was the greatest night of my life.
Although I still had not found a wife
I had my friends
Right there beside me.
We were close together.
We tripped the wall, we scaled the graveyard
Ancient shapes were all around us.
The wet dew felt fresh beside the fog.
Two made love in an ancient spot
One chased a rabbit into the dark
A girl got drunk and balled the dead
And I gave empty sermons to my head.
Cementary, cool and quiet
Hate to leave your sacred lay
Dread the milky coming of the day. Ah, ah, ah, ah!
Ah, ah, ah, ah!
Ah, ah, ah, ah!
Ah, ah, ah, ah!
Ah, ah, ah, ah!
Ah, ah, ah, ah!
Ah, ah, ah, ah!
Aah, aah, aah, aah, aah
Aah, aah, aah, aaah! Time to hesitate is through
No time to wallow in the mire
Try now we can only lose
And our love become a funeral pyre
Come on baby, light my fire
Come on baby, light my fire
Try to set the night on fire
Know that it would be untrue
You know that I would be a liar
If I was to say to you
Girl, we couldn't get much higher
Come on baby, light my fire
Come on baby, light my fire
Try to set the night on fire
Try to set the night on fire
Try to set the night on fire
Try to set the night on fire!
The End(Live Version)Come on, turn the lights out, man
Turn it way down
Hey Mister Lightman
You gotta turn those lights way down, man!
Hey, I'm not kidding, you gotta turn the lights out
Come on!
What do we care...?This is the end, beautiful friend
This is the end, my ownly friend, the end
Of our elaborate plans, the end
Of everything that stands, the end
No safety or surprise, the end
I'll never look into your eyes again
Can you picture what will be
So limitless and free
Desperately in need of some stranger's hand
In a desperate land
Come on, baby!
And we were in this house and there was a sound like
Silverware being dropped on linoleum, and then
Somebody ran into the room and they said
"Have you seen the accident outside?"
And everybody said:
"Hey man, have you seen the accident outside?"
Have you seen the accident outside
Seven people took a ride
Six bachelors and their bride
Seven people took a ride
Sever people died
Don't let me die in an automobile
I wanna lie in an open field
Want the snakes to suck my skin
Want the worms to be my friends
Want the birds to eat my eyes
As here I lie
The clouds fly by
Ode to a grasshopper...
I think I'll open a little shop,
A little place where they sell things
And I think I'll call it "Grasshopper"...
I have a big green grasshopper out there
Have you seen my grasshopper, mama?
Looking real good...
(Oh, I blew it, it's a moth)
That's alright, he ain't got long to go, so we'll forgive him.
Ensenada
The dog crucifix
The dead seal
Ghosts of the dead car sun
Stop the car
I'm getting out, I can't take it
Hey, look out, there's somebody coming
And there's nothing you can do about it...
The killer awoke before dawn
He put his boots on
He took a face from the ancient gallery
And he...he walked on down the hallway, baby
Came to a door
He looked inside
Father?
Yes, son?
I wanna kill you
Mother...I want to...
Fuck you, mama, all night long
Beware, mama
Gonna love you, baby, all night
Come on, baby, take a chance with us
Come on, baby, take a chance with us
Come on, baby, take a chance with us
Meet me at the back of the blue bus
Meet me at the back of the blue bus,
Blue rock,
Blue bus,
Blue rock
Blue bus.
Kill! Kill!This is the end, beautiful friend
This is the end, my only friend, the end
Hurts to set you free
But you'll never follow me
The end of laughter and soft cries
The end of nights we tried to die
This is the end
http://www.youtube.com/v/DN1WdGEiF-4?fs=1&hl=nl_NL
Wow, I'm sick of doubt
Live in the light of certain south, cruel bindings
The servants have the power
Dogmen and their mean women
Pulling poor blankets over our assailers
I'm sick of dour faces staring at me from the tv tower
I want roses in my garden bower, dig?
Royal babies, rubies, must now replace aborted strangers in the mud
These mutants blood meal for the plant that's ploughed
They are waiting to take us into the severed garden
You know how pale and wanton, thrillful comes death
In the strange hour
Unannounced, unplanned for
Like a scary over-friendly guest you've brought to bed
Death makes angels of us all and gives us wings
Where we had shoulders smooth as ravens' claws
No more money, no more fancy dress
This other kingdom seems by far the best
Until its other jaw reveals incest
And loose obedience to a vegetable law
I will not go
Prefer a feast of friends to the giant family
http://www.youtube.com/v/azCon4I7fWA?fs=1&hl=nl_NL
Ghost Song
Awake.
Shake dreams from your hair
my pretty child, my sweet one.
Choose the day and choose the sign of your day
the day's divinity
First thing you see.
A vast radiant beach and cooled jeweled moon
Couples naked race down by it's quiet side
And we laugh like soft, mad children
Smug in the wooly cotton brains of infancy
The music and voices are all around us.
Choose they croon the Ancient Ones
the time has come again
choose now, they croon
beneath the moon
beside an ancient lake
Enter again the sweet forest
Enter the hot dream
Come with us
everything is broken up and dances.
Indians scattered,
On dawn's highway bleeding
Ghosts crowd the young child's,
Fragile eggshell mind
We have assembled inside,
This ancient and insane theater
To propagate our lust for life,
And flee the swarming wisdom of the streets.
The barns have stormed
The windows kept,
And only one of all the rest
To dance and save us
From the divine mockery of words,
Music inflames temperament.
Ooh great creator of being
Grant us one more hour,
To perform our art
And perfect our lives.
We need great golden copulations,
When the true kings murderers
Are allowed to roam free,
A thousand magicians arise in the land
Where are the feast we are promised?
One more thing
Thank you oh lord
For the white blind light
Thank you oh lord
For the white blind light
A city rises from the sea
I had a splitting headache
From which the future's made
http://www.youtube.com/v/BRX5NGG8MBI&hl=nl&fs=1&
She was a princess, queen of the Highway.
Sign on the road said "Take us to Madre."
No one can save her save the Blind Tiger.
He was a monster, black dressed in leather.
She was a princess, Queen of the Highway.
Now they are wedded, she is a good girl.
Making his children out in a meadow.
Naked as children, wild as can be.
Soon to have offspring
Start it all over, start it all over.
American boy, American girl
The most beautiful people in the world.
Son of a frontier, indian swirl
Dance into the midnight whirlpool naked, Formless.
I Hope it can continue just a little while longer,
little while longer