Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Schrijver Joost Zwagerman overleden

Gestart door Iwan, 8 september 2015, 23:05:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: NOS.nl

Schrijver Joost Zwagerman overleden

Schrijver, essayist, columnist, dichter en publicist Joost Zwagerman heeft zelfmoord gepleegd.
Zijn uitgeverij De Arbeiderspers heeft dat laten weten aan de Volkskrant, waarvan Zwagerman medewerker was.
Hij is 51 jaar geworden.

Hij zou vanavond om 22.30 uur te gast zijn in het Radio 4-programma Opium op 4, waar hij zou komen praten
over zijn nieuwe boek De stilte van het licht. De redactie zat te wachten, maar hij kwam niet opdagen.

Doorbraak
Zwagerman brak in 1989 door bij het grote publiek met de roman Gimmick! Andere bekende romans van Zwagerman
zijn Vals Licht en De Buitenvrouw. In 2010 schreef hij het boekenweekgeschenk Duel.

In 2003 en 2004 presenteerde hij Zomergasten. In een van die uitzendingen ontving hij Hirsi Ali, die daarbij de film
Submission van haar en Theo van Gogh liet zien.

Depressief
Zwagerman was enkele jaren geleden al depressief. Hij schreef daar achteraf over in de Volkskrant.
Hij woonde in Haarlem en had drie kinderen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik schrok er erg van toen ik gisteren een Push bericht van de NOS kreeg Joost Zwagerman zelfmoord gepleegd heeft.
Ik luisterde altijd graag naar hem wanneer hij aan het woord was op de TV. Lang niet altijd was ik het met hem eens
en met enige regelmaat vond ik dat hij onzin uitkraamde, maar hij was erudiet, welbespraakt en had een aanstekelijk enthousiasme.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Sugamilk