Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Zomer nooit zo vroeg begonnen

Gestart door Iwan, 14 april 2007, 23:33:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citeer
Pasen 2011 vestigt warmterecord

DE BILT - Het KNMI heeft nog nooit zo'n warme Pasen geregistreerd op thuisbasis De Bilt als dit jaar.
Dat meldde woordvoerder Harry Geurts zondagmiddag. 's Middags was het kwik in de Utrechtse plaats
tot boven de 25 graden Celsius gestegen. Het vorige record dateert uit 1949 toen het in het paasweekeinde
van 16,17 en 18 april in de Bilt 24,5 graden werd en Nederland te maken had met vergelijkbare weersomstandigheden.

In het oosten van het land steeg de temperatuur zelfs verder dan in De Bilt. Geurts
waarschuwde echter dat de verschillen in het land groot zijn en dat het niet overal even warm is.
,,Door wind van zee is het op Vlieland 16 graden en langs de kust in Zuid-Holland is het niet veel warmer."

Het mooie weer is te danken aan een hogedrukgebied ten noordoosten van Nederland
dat in elk geval landinwaarts zorgt voor een zuidoostenwind. Deze voert de warme lucht aan.

Het KNMI is in 1901 begonnen met het registreren van etmaaltemperaturen.

Ook voor de komende dagen wordt nog mooi weer voorspeld.
Het KNMI verwacht dat de temperatuur woensdag een stapje terug zal doen en dat de kans op neerslag dan toeneemt.
Het is niet alleen uitzonderlijk warm maar ook zeer droog, aldus woordvoerder Geurts.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl

Zomerweer in aantocht

AMSTERDAM - Was het in juli allesbehalve zonnig, begin volgende week wordt er een op en top
zomerse start van augustus verwacht. De temperaturen lopen op en de zon komt weer te voorschijn.

In het binnenland kan het maandag lokaal al 25 graden worden. Dinsdag en woensdag wordt het zelfs nog warmer.
Daarbij neemt ook de kans op onweer geleidelijk toe, meldt Meteo Consult.

Het zomerweer heeft te maken met een hogedrukgebied. Dat ligt in het weekend nog boven Engeland en Frankrijk,
maar trekt begin aankomende week via Nederland naar het oosten. Daarna komt een zuidelijke stroming op gang,
waarmee warme lucht uit Frankrijk naar Nederland komt.

In de maand juli werd het soms niet warmer dan 14 graden.
Er vielen fikse (lokale) buien en er viel hier en daar ruim 250 millimeter - drie keer de normale hoeveelheid - regen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Mogelijk nieuw warmterecord

SOEST - Naar verwachting zal er vandaag opnieuw een warmterecord sneuvelen. In De Bilt werd het 36 jaar geleden 24.3 graden.
Nadat het officiële meetpunt in midden-Nederland gisteren al een zomerse dag noteerde, lijkt het record vandaag de sneuvelen.

Naar verwachting zal het in het binnenland 26 à 27 graden worden waarmee de warmste 30e september ooit zelfs een feit kan worden.
Het is een fantastische dag. Overal schijnt na het optrekken van de mist de zon er en worden in een warme zuidoostelijke stroming
temperaturen berekend van 23 graden aan zee tot 27 in het zuidoosten van het land.

Zelfs gisteravond was het nog lang warm en pas halverwege de avond begon het kwik onder de 20 graden te zakken.
Morgen, tijdens het begin van oktober, duurt de warmte voort. Het is mogelijk dan de warmste dag van deze nazomer
met een temperatuur van lokaal ruim 27 graden. Er is veel zon en de wind waait uit het warme zuiden.
Ook zondag is het een topdag. Omdat de wind langzaam maar zeker naar het zuidwesten draait, wordt de lucht wat vochtiger.

Toch overheerst de zon en het wordt 20 tot 25 graden. Maandag trekt het Europese lagedrukgebied naar het zuiden
waardoor Oceaanstoringen meer grip op ons weer krijgen. Vanaf dinsdag wordt het onstabieler, neemt de kans op regen verder toe
en gaan de temperaturen gaandeweg onderuit naar 15 graden.

September als geheel eindigt op de negende plaats in de rij van warmste septembers sinds 1901.
De gemiddelde temperatuur lag in De Bilt op ongeveer 15,7 graden tegen een langjarig gemiddelde van 14,5.
Na een zomer met wisselvallig weer werd het in de tweede helft van september droog en rustig.
Het KNMI meette in de hele maand 14 warme dagen (maximumtemperatuur 20 graden of hoger) in De Bilt , tegen 10 normaal.

De uitsmijter kwam in de laatste week; de temperatuur liep op en het werd zonnig. Tot en met de 29e noteerde het KNMI in De Bilt
vijf zomerse dagen (maximumtemperatuur 25 graden of hoger), tegen twee gemiddeld. Vandaag kan dat dus nog oplopen naar zes.
Juli steekt hier triest bij af. Niet één zomerdag in die maand.

September was redelijk droog met 65 millimeter neerslag, tegen 78 millimeter in doorsnee.
Het noordwesten van het land kreeg de meeste neerslag te verstouwen. Het KNMI-station in Den Helder ving 98 millimeter op.
In Arcen viel met 33 millimeter bijna twee derde minder.

De zon scheen 162 uur tegen 143 'normaal'. In Zeeland straalde zij het meest, met ongeveer 170 uur op sommige plaatsen.
Het noorden moest het met minder doen, met lokaal 150 uur zon.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

carola

de zomer is wat te vroeg gekomen, nu hadden we een snert zomer

Iwan



Citaat van: AD.nl
'Er komt heerlijk weer aan'

Het lijkt erop dat we Koning Winter voorlopig vaarwel kunnen zeggen.
De temperaturen in ons land lopen snel op, zelfs tot 15 graden op donderdag en vrijdag.
Volgens Weerplaza.nl kunnen we spreken van een echte voorbode van het voorjaar.

Vannacht vroor het nog, tot -5. Ook aankomende nacht kunnen we nog wat vorst verwachten,
maar vermoedelijk alleen in de zuidelijke provincies. Daarna is het gedaan met de vorst.

'Het wordt heerlijk weer', vertelt meteoroloog Michiel Severin van Weerplaza.nl.
'Vanochtend zag ik al dat het flink zachter was. In de tweede helft van deze week wordt het echt voorjaarsachtig.
Er gaan heel wat mensen lekker fietsen en wandelen.
'

Uiteraard speelt regen ook een belangrijke rol bij zulke buitenactiviteiten, maar ook daarmee hebben we geluk.
Severin vermoedt dat het alleen nog komende nacht en de nacht van woensdag op donderdag zal regenen.
Donderdag en vrijdag zijn dan afwisselend zonnig en het blijft droog.

Weekend
In het weekend wordt het weer iets minder, maar de temperaturen blijven hoog voor de tijd van het jaar.
Waar het normaal halverwege februari een graad of 5 of 6 is, blijft het kwik nu rond 10 graden schommelen.

Het temperatuurverschil met zo'n twee weken geleden is opmerkelijk te noemen.
Toen kwam een koudegolf van tien dagen ten einde.
De temperatuur kwam zeven dagen achter elkaar niet boven het vriespunt uit
en het vroor drie opeenvolgende nachten meer dan tien graden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Mooi, ik ben wel weer toe aan beter weer, ik ben de koud en ijzel meer dan zat.
Laat de lente beginnen..... ik heb er zin an!
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Margje

En anders ik wel...gelukkig 2de dooi hier maar nog steeds sneeuw....voordat dat weg is....duurt nog wel fftjes....

Lejah

Ojee.
Voor mij mag er nog wel zo'n mooie witte periode komen!  :C:

Iwan



Citaat van: AD.nl
'Dertig graden in april mogelijk'

We krijgen een zeer warme lente, met temperaturen die kunnen oplopen tot maar liefst 30 graden!
Hoewel we pas twee weken van winterse temperaturen verlost zijn, doet het respectievelijk
zachte weer van nu al vermoeden dat ons nog heel wat goeds te wachten staat.

Aan het eind van komende week worden temperaturen van rond de 12 graden verwacht.
Dat is vier graden hoger dan normaal, meldt het Vlaamse Weatherwatch.

Het Instituut van Meteorologie en Wetenschap voorspelt dat die stijging doorzet.
Voor het het zuidwesten van Frankrijk bestaat de kans dat het tot zestig procent warmer wordt dan normaal.
In de Benelux landen zouden de temperaturen 55% hoger liggen.
Dat betekent dat er reeële kansen zijn dat het kwik in april de 30°C bereikt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Komende week 'zomer' in Nederland

Warme lucht heeft Nederland veroverd en weet de komende tijd van geen wijken.
De hele week blijft het kwik 's middags ruim boven de 20 graden komen.
Vooral in het tweede deel van deze week wordt het zomers warm,
waarbij het in het binnenland 26 graden kan worden.


Vandaag, maandag en dinsdag kunnen er (onweers)buien vallen, maar daarna worden de verwachtingen
wat dat betreft ook beter. 'In de loop van volgende week trekt het lagedrukgebied naar Polen
en wordt de lucht bij ons droger en stabieler
', meldt WeerPlaza.

'De warme lucht blijft, maar de kans op buien neemt flink af.
Richting Pinksteren tekent zich dus een weerbeeld af van flinke zonnige perioden en niet al te veel wind.
'   

De KNMI meldt dat tot en met woensdag het noordwestelijke kustgebied wel iets achterblijft.
Na Pinksteren zal de temperatuur waarschijnlijk een paar graden dalen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Volgende week wordt het strandweer

Volgende week kan Nederland eindelijk van zomerse temperaturen gaan genieten.
Na het weekend is de kans op droog weer en een hoge temperatuur namelijk zeer groot,
zo meldt weerstation Weerplaza vandaag. Het is inmiddels zelfs al voor 70 procent zeker
dat het positieve weerbeeld waarheid wordt.

Aanstaande woensdag beleeft het koude weerbeeld van nu een opleving, zo vertelt meteoroloog
Michiel Severin. Er wordt dan een temperatuur van boven de 20 graden verwacht, in Limburg
wordt het mogelijk 24 graden. Strandbezoekers wordt die dag aangeraden een windscherm
mee te nemen, want de windkracht is 6.

Na de warme woensdag wordt een tijdelijke dip verwacht, maar vanaf volgende week dinsdag
mag de barbecue aan en kan de strandkleding worden opgezocht. De temperatuur stijgt en de zon
krijgt de overhand. De maxima komen tussen 20 en 25 graden te liggen. De neerslag is beperkt,
hooguit valt er lokaal een bui. De wind is vrij rustig.

Of het warme weer een voorbode is voor een mooie augustusmaand is volgens Severin nog niet te zeggen.
Het feit dat de westelijke stroming met aanvoer van buiengebieden vanaf de oceaan wordt doorbroken,
is echter een positief teken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik wil naar het strand!!!!  Sþ
Dus laat wat mij betreft het mooie zomerse weer maar komen.
Donderdag hebben we een barbeque op het werk, dus dan zou mooi weer ook goed van pas komen. :bbq:
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl

In het weekend eerste tropische dagen

Vanaf vorig weekend werd deze zomer getrakteerd op temperaturen rond de 25 graden.
Als we de weersvoorspellingen mogen geloven krijgen we dit weekend te maken met zonnig
en tropische warmte rond de dertig graden.

Vorige week vielen er nog flinke hoosbuien, nu schijnt de zon en is het droog
bij temperaturen tot 25 graden, meldt Weerplaza. Morgen is het eerst vrij zonnig
en zomers warm. 's Avonds ontwikkelen zich mogelijk stevige buien met onweer.
Donderdag en vrijdag is het even minder warm, maar wel overwegend droog
en met veel zonnige perioden. In het weekeinde kunnen mensen de verkoeling opzoeken,
want dan wordt het tropisch warm met temperaturen rond de dertig graden.
De zon heeft daarbij de overhand.

Eerst tropische dagen
Gisteren berichtte Meteo Consult in Wageningen dat de zomer van 2012 tot nu toe
zonder landelijke tropische dag is verlopen. Deze eeuw is dat volgens hen nog niet
eerder voorgekomen. Sinds 1901 waren er maar 24 zomers zonder een tropische dag.
Daar lijkt met deze tropische weersvoorspellingen dus een einde aan te komen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Hitterecord is verbroken: Tropisch weekeinde een feit

Nederland kan zich weer een 'record' rijker rekenen. Na zaterdag werd het ook zondag
warmer dan 30 graden in De Bilt en daarmee hebben we opnieuw een tropische dag.
Met de eerste tropische dag zaterdag is dit weekeinde het warmste tropische weekeinde sinds 1994.

Het warmst werd het zondag in het Limburgse plaatsje Ell: 36,7.
In De Bilt werd minstens 33 graden gemeten, aldus Harry Geurts van het KNMI.
Een temperatuur van 30 graden of warmer in De Bilt is de norm voor 'tropisch' in Nederland.

Tropische dagen komen in ons land vrijwel ieder jaar voor. Het grootste deel van het land telt doorgaans
twee tot vijf tropische dagen per jaar, de minste aan de kust. Dit jaar moesten we er wel lang op wachten,
meestal is het al wel een keer 'tropisch' in juni of juli.

Van een officiële hittegolf is in ons land sprake als de temperatuur in De Bilt op minstens vijf
opeenvolgende dagen 25,0 graden of hoger is en in die periode op minstens drie dagen 30 graden
of hoger. Afgelopen donderdag werd de 25 graden hier echter niet gehaald zodat er (nog) geen sprake is
van een landelijke hittegolf.

De nacht van zaterdag op zondag was het ook uitzonderlijk warm.
In Maastricht kwam de temperatuur niet lager dan 23,3.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Nog nooit was het op 5 maart zo warm als vandaag

Nooit eerder werd het in Nederland op 5 maart zo warm als nu. In De Bilt steeg het kwik naar 15,2 graden
en daarmee is het oude landelijke warmterecord voor deze dag (15,0 graden op 5 maart 1992) verbroken.
Dat meldde weeronline.nl dinsdag.

'Tot een uur of vier, vijf vanmiddag kan de temperatuur nog verder omhoog gaan.
Er komt nu veel warme lucht vanuit het zuiden ons land binnen
', aldus een woordvoerder.

Eerder op dinsdag werd al in verscheidene provincies het dagrecord verbroken. In Noord-Brabant (Woensdrecht)
bereikte het kwik rond 14.40 uur 17,5 graden; het oude record uit 1997 stond op 13,7 graden. Het oude record
voor Zuid-Holland (15,3 graden in 1989) werd ook verbroken: in Rotterdam werd dinsdagmiddag 16,1 graden bereikt.
In Eelde, waar een meetpunt is voor Groningen en Drenthe, werd het 15,5 graden; het oude record 14,7 graden
stamt uit 1992. Ook in Friesland (14,9 graden) en Noord-Holland (15,4 graden) werden records verbroken.

Het weerrecord in Limburg is verreweg het hoogst en het oudst: op 5 maart 1920 werd het daar 18,2 graden.
Mogelijk sneuvelt dinsdag ook dit 93 jaar oude record. Rond 14.40 uur werd in Limburg 17,4 graden gemeten.

Vrijdag 1 maart begon de meteorologische lente. Zondag was het in een groot deel van Nederland nog grijs en grauw weer.
'Maandag was een overgangsdag', aldus de woordvoerder, 'en dinsdag ervaren we als eerste echte lentedag.'

Korte duur
Het lenteweer is volgens het bureau overigens maar van korte duur. 'Vanaf woensdag neemt de bewolking toe
en donderdag valt wat neerslag. Na het weekend krijgen we weer winterse temperaturen met grote kans op winterse neerslag.
In de nachten daalt het kwik tot 4 graden onder nul en overdag halen we nauwelijks de 5 graden.
'
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Vandaag en gisteren vond ik het heerlijk weer.
Mijn stemming slaat ook meteen om nu het weer wat warmer is, voel me een stuk beter en vrolijker..
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Zomerweer keert volgende week terug

Na een aantal dagen van veel regen en harde wind, lijkt het de komende dagen steeds wat beter te worden.
'In de eerste week van juli lijkt er een lichtpuntje in de duisternis te gloren. De wind draait naar het westen
tot zuidwesten en het kwik zal daardoor stijgen
'. Dat voorspelt Michiel Severin van weerbureau Weerplaza.

Naar verwachting zal juni worden afgesloten als koudste eerste halfjaar sinds 1996. Want ook de laatste week van juni
liggen de temperaturen onder de normale waarden. In deze tijd van het jaar hoort het kwik rond de 21 graden uit te komen.
'Dat gaan we deze week niet halen', aldus weerman Severin. Ook moeten we deze week de paraplu nog even
binnen handbereik houden. 'Maar het weerbeeld verbetert wel, vandaag is de slechtste dag'.

De stevige wind vanuit de Noordzee zorgt voor de lage temperaturen waarmee Nederland de afgelopen en komende dagen
mee te kampen heeft. 'De zee heeft namelijk nog geen tijd gehad om op te warmen', legt Severin uit.

Vanaf 1 juli draait de wind naar het westen tot zuidwesten en dat zorgt ervoor dat de temperaturen die week oplopen
naar 18 tot 25 graden. Regen blijft wel tot de mogelijkheden behoren. Het echte zomerweer zal volgens Weerplaza
voorlopig niet losbarsten. 'Afgaand op de weerkaarten zit een hittegolf of tropische warmte er niet in'.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Kans op hittegolf neemt toe

De weerbureaus durven er voorzichtig over te speculeren: de kans op een hittegolf neemt toe.
WeerOnline en Piet Paulusma stellen dat een hittegolf er vanaf zondag best inzit.
'Volgende week gaat de zomer in een hogere versnelling', meldt Weerplaza.

Doordat de wind van noord naar oost draait, verdwijnt de koelte van de Noordzee.
Ook wordt de aangevoerde lucht iets warmer. Dat biedt kansen voor een hogere temperatuur,
in combinatie met weinig bewolking en veel zon.

Voor een landelijke hittegolf gelden de maximumtemperaturen in De Bilt.
Nodig zijn ten minste vijf zomerse dagen (boven de 25 graden),
waarvan er drie tropisch moeten zijn (boven de 30 graden).

Volgens WeerOnline ligt de maximumtemperatuur zondag tot en met donderdag elke dag rond de 29-31 graden.
Een landelijke hittegolf zou de eerste zijn sinds 2006, zegt WeerOnline.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Binnenkort maar eens het strand onveilig maken.... wie gaat er mee????
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Vrijdag mogelijk warmste dag van het jaar

De komende twee dagen stroomt tropische lucht over Nederland. Het kwik gaat daardoor de komende dagen
al met flinke sprongen omhoog. Maar vrijdag wordt het pas echt heet: de temperatuur zal in Nederland overdag
tussen 28 en 35 graden zijn.

In Limburg is zelfs 36 graden mogelijk.
Daarmee wordt het waarschijnlijk de warmste dag van het jaar, meldt Ben Lankamp van Weerplaza.nl.

De hete lucht komt van oorsprong uit Noord-Afrika en wordt met een zuidelijke wind naar ons land gevoerd.
Daarnaast gaat de zon flink schijnen, waardoor de temperatuur tot zeer hoge waarden kan stijgen.

Strand
Op donderdag wordt het 25 graden op de stranden en 28 tot lokaal 32 graden in het binnenland.
Vrijdag wordt de piek bereikt van de kortstondige opmars van hete lucht. Aan zee wordt het 28 tot 30 graden,
landinwaarts tussen 32 en 35 graden, met zelfs kans op 36 graden in Limburg en het oosten van Noord-Brabant.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."