Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Doe maar

Gestart door Iwan, 29 juli 2007, 19:50:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Doe Maar

DoeMaar is in 1978 opgericht door zanger/toetsenist Ernst Jansz en bassist Piet Dekker, die samen actief waren
in de Slumberland Band en als begeleiders van Boudewijn de Groot.  De band bestond verder uit gitarist Jan Hendriks
en drummer Carel Copier. Het repertoire bestond in die begindagen uit een mengeling van Nederlandstalige punk,
rock 'n roll, calypso en ook al een flinke dosis reggae en ska.

Een jaar later verscheen de eerste plaat op het platenlabel van Johnny Hoes.
De single 'Ik Zou Het Willen Doen' haalde de tipparade en de groep dook regelmatig op in het clubcircuit.
In 1980 verliet Piet Dekker de band. Hij werd tijdelijk vervangen door Joost Belinfante die op zijn beurt weer
vervangen werd door Henny Vrienten. Ernst Jansz kende Vrienten nog van een tournee met Boudewijn de Groot.

De Top 40 werd voor het eerst gehaald met de single 'Sinds 1 Dag Of 2', maar dat gebeurde pas toen op advies
van de toonaangevende DJ Frits Spits de titel werd veranderd in '32 Jaar'. De grote doorbraak volgde in 1982
met de singles 'Doris Day' en 'Is Dit Alles?'die beide van het album 'Doris Day en Andere Stukken' afkomstig waren.

DoeMaar ontketende in deze periode een rage die slechts vergelijkbaar was met The Beatles in hun hoogtijdagen,
compleet met flauwvallende meisjes, platina albums en een gigantische verkoop van allerlei prullaria.
Binnen enkele maanden zag het halve land fosforgroen en zuurstokroze. In 1982 sloot drummer Jan Pijnenburg zich
bij de band aan en ontving DoeMaar een Zilveren Harp.

Een jaar later bracht de groep de elpee '4Us' uit. De band heeft met hun mix van reggae en ska inmiddels een volstrekt
eigen geluid gevonden. Oosterse invloeden en dub-effecten  zorgden voor het nodige avontuur. Ondertussen nam
de DoeMaar-rage zulke vormen aan dat de band een publiciteitsstop afkondigde en het aantal optredens minimaliseerde.
Het effect bleek echter averechts: de roddelpers ging steeds onzinniger verhalen publiceren. De fans konden zich,
in afwachting van nieuw materiaal, laven aan de live-dubbelaar 'Lijf Aan Lijf', waarop zij vooral zelf te horen zijn.

In 1984 bracht Henny Vrienten een solo-album uit en scoorde een hit met het van dit album afkomstige duet
met Herman Brood 'Als je wint'. Ondertussen verliepen de opnamen  voor het nieuwe DoeMaar album moeizaam.
Halverwege besloten de bandleden ermee op te houden. De band gaf op 14 april twee emotionele afscheidsconcerten
in de Maaspoort in 's-Hertogenbosch, die live op de televisie werden uitgezonden. Daarna ging ieder zijn eigen weg.

In 1999 maakte DoeMaar bekend tijdelijk weer bij elkaar te komen voor een tweetal  concerten in Ahoy en een nieuw album.
Heel Nederland was in rep en roer. Elke krant en elke Nederlandse en Vlaamse televisiezender besteedde er aandacht aan.
De twee aangekondigde concerten bleken er uiteindelijk 16 te worden waarmee de band  met ruim 175.000 bezoekers de best
bezochte band van dat jaar werd. De registratie van het concert werd zowel op CD als DVD uitgebracht onder de naam 'Hees van Ahoy'.

DoeMaar speelt op 10 en 12 juli 2008 in de Rotterdamse Kuip. Het is de eerste keer dat de band een stadionconcert geeft.
Voorafgaand aan deze grote optredens, geeft Doe Maar vier try-out shows in het clubcircuit.
De try-outs beginnen op 3 juni in Speakers te Delft en eindigen op 1 juli in de Amsterdamse Heineken Music Hall.

Op 20 juni 2008 meldde Henny Vrienten in een interview dat over DoeMaar het volgende gezegd kan worden: "Dit is geen reünie, we bestaan weer!".
In dat interview werd ook gemeld dat DoeMaar, ondanks eerdere ontkenningen, aan een nieuw studioalbum gaat werken.
Wanneer het album uitkomt is nog niet bekend.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

jaantje






Iwan



Citaat van: AD.nl
Symphonica in Rosso met Doe Maar

Voor Symphonica in Rosso 2012 komt de band Doe Maar volgend jaar weer bij elkaar. Dit maakte frontman
Henny Vrienten vandaag bekend in Austerlitz. De mannen van Doe Maar nemen het stokje over van Nick en Simon,
die vorige maand de zesde editie van het roodgekleurde muziekevenement in de Arnhemse Gelredome verzorgden.

De kaartverkoop voor het concert op 17 oktober begint vrijdag. De jaarlijkse concertreeks in Arnhem begon in 2006
met Marco Borsato, die tien shows uitverkocht. Het jaar daarop stond Paul de Leeuw vijf avonden in het stadion.
De jaren daarna betraden Lionel Richie, Diana Ross en Sting het podium.

Doe Maar is een van de succesvolste bands uit de Nederlandse muziekgeschiedenis.
Begin jaren '80 scoorden de vier muzikanten, met als frontmannen Ernst Jansz en Henny Vrienten,
hit na hit, zoals Is dit alles, De bom, smoorverliefd, 1 Nacht alleen en Sinds 1 dag of 2 (32 jaar).

In 2000 kwam de nederpopband na 15 jaar afwezigheid weer bijeen voor een reeks van 16 reünieconcerten in Ahoy.
In 2008 gaf Doe Maar twee uitverkochte concerten in De Kuip en dit jaar stond de band met Guus Meeuwis op de bühne
tijdens diens concertreeks Groots met een zachte G in het Philips Stadion.

Tijdens Symphonica in Rosso treedt Doe Maar op met een 40-koppige symfonisch orkest. Hiervoor krijgen alle liedjes
een speciaal arrangement. Mogelijk komt Doe Maar met nieuwe liedjes. 'We hebben nog een jaar, maar we brengen
alleen nieuw materiaal als we een goed nummer hebben. Het zou zomaar kunnen
', zei Vrienten in RTL Boulevard.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik heb Doe Maar nog nooit live gezien, ben wel eens eerder bij Symfonica in Rosso geweest,
kijken of ik voor volgend jaar weer kaartjes kan bemachtigen.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ik weet nog dat ik bij een concert van Doe Maar was! Wat een happening was dat!
Maar is wel heeeeeeel lang geleden. ;D