Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Amsterdam wil af van term allochtoon

Gestart door Iwan, 7 december 2008, 22:59:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: AD.nl
Amsterdam wil af van term allochtoon

Raadsleden in Amsterdam willen dat de term 'allochtoon' officieel wordt afgeschaft.
Deze aanduiding moet worden vervangen door benamingen als 'Turkse of Marokkaanse
Amsterdammer
'.

Tweederde van de ondervraagde raadsleden is voorstander van het idee.
Tegenstanders vinden dat een nieuwe term geen problemen oplost en dat deze
op den duur als negatief kan worden gezien.

De Amsterdamse afdeling van de PvdA wilde in 2006 ook al van de term af.
De partij vond de term achterhaald en ze wilde een specifiekere aanduiding
van bepaalde groepen. Destijds zorgde dat voor veel opschudding.

Dat blijkt vandaag uit een onderzoek van nieuwsuitamsterdam.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Een allochtonen zijn toch gewoon personen die van oorsprong,
of wiens ouders van elders afkomstig zijn? Het lijkt me dus een juiste benaming.
Van de PvdA had ik zo'n voorstel nooit verwacht, eerder van bv Wilders, lekker benoemen.
Zijn er eens wat Turken of Marokkanen stout geweest stigmatiseren we toch lekker de hele groepering?
Nee ik zie dit voorstel helemaal niet zitten, ik ben bang dat je daarmee het wij/zij denken bevorderd.
Dat Amsterdammer achter de benaming plakken klinkt natuurlijk wel leuk, zo van ze horen
er echt helemaal bij hoor, maar in de praktijk zal dat gedeelte snel weggelaten of gedacht worden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Meer dan helft inwoners Amsterdam is allochtoon

Minder dan de helft van alle Amsterdammers is autochtoon.
Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek daalde, nadat in voorgaande jaren het aandeel
al van 59 naar 50 procent zakte, het percentage Nederlanders in Amsterdam dit jaar naar 49,7 procent.

Van de 779.808 hoofdstedelijke bewoners zijn er slechts 387.888 van Nederlandse afkomst. 391.920 zijn allochtoon.
Cijfers die eerder dit jaar nog werden tegengesproken door GroenLinks-wethouder Maarten van Poelgeest.
Hij liet toen weten dat Amsterdam steeds 'witter' werd. Het CBS laat op basis van de nieuwste cijfers zien dat die bewering niet klopt.

Het CBS spreekt van autochtonen wanneer beide ouders in Nederland zijn geboren. Allochtonen worden
door de Amsterdamse Dienst Onderzoek en Statistiek (O+S) echter onderverdeeld in 'westerse' en 'niet westerse'.
De westerse allochtonen, afkomstig uit bijvoorbeeld de Europese Unie, kunnen dus worden aangeduid als 'wit'.
Op basis van die definitie snijdt de uitspraak van Van Poelgeest wel hout.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."