Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Winterweer

Gestart door Iwan, 5 januari 2009, 18:05:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Wat sneeuw vind ik ,als ik vrij ben of in het weekend, wel mooi, maar die koude hoeft voor mij niet zo.  :wiw:
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Het is nu echt koud geworden, vooral 's avonds laat, als de cv bij mij in huis uitgaat, en 's nachts.
Ik heb de afgelopen nacht en de nacht ervoor met joggingbroek en t-shirt aan geslapen.  :wiw:
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citeer
Herfststorm op komst

AMSTERDAM - Er staat nu nog niet al te veel wind,
maar vanaf donderdag gaat het spoken door de eerste herfststorm van dit seizoen.

Dat meldt weerman Marco Verhoef van Weerplaza. De meeste wind waait vrijdag overdag.
Er is zelfs een kleine kans dat de storm uitgroeit tot een zware westerstorm.

In de loop van donderdag komt de wind ons land binnen en neemt die gestaag in kracht toe.
In de middag halen we een krachtige tot harde wind, kracht 6 tot 7 langs de kust.
In de avond neemt de wind alleen nog maar verder toe en wordt het stormachtig.

In de late avond neemt de windkracht wat af, maar in de nacht naar vrijdag
trekt de wind opnieuw aan. Ditmaal is de richting westelijk, dus merken we
het op veel meer plaatsen in het noorden en westen van het land.
De kans op een volle storm is groot.

Er zijn zelfs weermodellen die voor het noordwesten van het land met een zware storm,
kracht 10, op de proppen komen. Het wordt in elk geval een dag om goed op te passen,
aldus de weerman.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan





Citaat van: AD.nl
'Nederland staat winters weer te wachten'

DE BILT - Over een paar nachten gaat het sneeuwen in Nederland.
Aan het eind van komende week zet het winterse weer in.
,,Vanaf donderdag is er kans op winterse buien, die zich vooral in de kustgebieden ophouden",
meldt Weeronline op haar website. Ook volgens het KNMI is er een grote kans op winterse buien.

In de week voor pakjesavond ligt de temperatuur enkele graden onder de normale waarde voor de tijd van het jaar.
's Nachts gaat het een paar graden vriezen met een minimumtemperatuur van -5 graden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

hier is de eerste sneeuw al gevallen, op de auto's en daken is het blijven liggen....
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
'Gigadrukte' op wegen door sneeuwval

DEN HAAG - Het winterweer leidt vanmiddag op de Nederlandse wegen tot lange files.
De Verkeersinformatie van de ANWB meldt tegen vijf uur al 475 kilometer file als gevolg
van het sneeuwfront dat van het oosten naar het westen trekt.

Normaal telt Nederland op maandag rond half zeven, op het hoogtepunt van de spits, zo'n 200 kilometer file.
Een woordvoerder spreekt van een "gigadrukte".

De files komen vooral doordat het verkeer vanwege de sneeuw stapvoets gaat rijden. Vooral in de regio's Utrecht
en Amsterdam passen automobilisten hun tempo merkbaar aan. De sneeuwval heeft voorlopig nog niet tot grote
ongelukken op de weg geleid.

Nederlandse Spoorwegen
De dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen heeft geen last van de sneeuwval. Dat heeft een woordvoerder gemeld.
Het winterse weer leidde tot vijf uur nergens in het land tot noemenswaardige vertragingen.

De NS stelt goed voorbereid te zijn op winters weer. Tijdens een grote oefening op 10 oktober is de winterdienstregeling
getest die in werking treedt bij overmatige ijzel of sneeuwval. De NS wacht berichten van het nieuwe Operationele Controle
Centrum Rail (OCCR) af, dat continu in de gaten houdt of het winterse weer de reguliere dienstregeling in de war kan gaan schoppen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Hier is het vanmiddag zachtjes gaan sneeuwen en nu ligt er al een heel pak. (N-H)
Ik stapte vanmiddag al in de auto om naar mijn schoonouders te gaan voor een verjaardag, belde schoonmama net op tijd om te vragen of ik alsjeblieft thuis wil blijven met de jongens omdat het bij hen al drama op de wegen was.

DonWoozy

hier ligt een heel klein beetje op de auto's en het sneeuwt zachtjes maar
dat is dan ook alles

Nevyn

Hier is het wit. En daar hou ik niet van, want dan is het glad op de weg. En als ik iets eng vind  :o

Iwan

Het is hier al een paar dagen wit, gelukkig ligt er niet zo heel veel sneeuw, maar wat erger is is dat het nog wel heel erg glad is.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: telegraaf.nl
Waarschuwing voor extreem weer Zuid-Limburg

DE BILT - Het KNMI waarschuwt voor extreem weer in het zuiden van Limburg.
Tot middernacht kan daar 10 tot 20 centimeter sneeuw vallen, aldus het KNMI zondag.
Het waarschuwingsniveau is code oranje.

In Brabant en Gelderland valt naar verwachting 5 tot 10 cm. In andere delen van het land
komt er nog een laagje bij van 1 tot 5 cm. ,,Het noorden van het land houdt het waarschijnlijk droog,
maar heeft last van gladheid door bevriezing en sneeuwresten
", meldde het KNMI.

Nederland wordt al sinds vrijdag geconfronteerd met soms zeer zware en langdurige sneeuwval.
De afgelopen nacht kwam er nog een flinke portie bij. ,,Zondagochtend was het sneeuwdek in de
provincies Zeeland, Zuid-Holland en Utrecht aangegroeid tot 15 à 20 cm. Op een aantal plaatsen
ligt hier inmiddels 20 tot circa 25 cm sneeuw", weet het KNMI.

Vrijdag gaf het meteorologisch instituut ook een waarschuwing voor extreem weer.
Die werd later opgeschaald tot een weeralarm, code rood.

Volgens het KNMI kan het ook de komende dagen regelmatig sneeuwen.
Het risico van gladheid blijft onverminderd groot.
Bovendien gaat het de komende dagen lokaal streng vriezen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

carola

brrr lekker warm aankleden dat helpt vaak wel

Iwan



Citaat van: AD.nl
'Horrorwinter begint over een maand'

Vanuit Duitsland bereiken ons nu ook steeds meer onheilspellende berichten over de komende winter.
Begin november zouden de temperaturen nog erg mild zijn, maar in de tweede helft helft van de volgende maand
zou het een stuk kouder gaan worden en mogen we ook al de eerste sneeuw verwachten in de Lage Landen.
En dat kan drie maanden gaan duren.

Eerder stelde weerbedrijf Meteoconsult al dat we voor een strenge winter staan, de Duitsers doen daar nu
nog een schepje bovenop. Donnerwetter heeft het over een 'horrorwinter' die drie maanden lang zal aanhouden.
Ook Dominik Jung van Wetter.net voorspelt veel sneeuw in de Lage Landen.

Die laatste weerexpert voorspelt ook dat Duitsland voor de vierde keer op rij te maken zal gaan krijgen
met een té koude winter. Wat wil zeggen dat onze oosterburen voor het vierde achtereenvolgende jaar
gemiddelde temperaturen zullen meten die lager zijn dan de klimatologische referentiewaarden van 1961 tot 1990.
Volgens Jung zouden vier koude winters op rij echt een sensatie zijn.

'Winter des doods'
Ook andere Duitse weerinstanties, zoals Killikus.de en Wetterprognose-wettervorhersage.de, hebben het allemaal
over een te koude winter. Alleen Accuweather verwacht een 'normale' winter. Meteorologen baseren zich
op langetermijnvoorspellingen van zowel Duitse, Poolse, Britse en Amerikaanse Meteorologische diensten.
Ook Britse bureaus waarschuwen de burger al volop voor wat zij nu al een 'winter des doods' noemen.

Hieronder de prognose per maand van Wetter.net:
December: Wisselend. Periodes van kou, maar ook wat warmere dagen. Over het algemeen te koud.
December zal ook -net als vorig jaar- in het teken staan van sneeuw. De kans op een witte kerst
bedraagt momenteel in de Lage Landen 40 procent. Op locaties die hoger liggen dan 200 meter zelfs 60 procent.

Januari: Ook deze maand veel kouder dan normaal. 's Nachts kan de thermometer zelfs makkelijk dalen tot min 25 graden.
Ook dan zullen we rekening moeten houden met sneeuw dankzij een aantal 'sneeuwintensieve' dagen.

Februari: Ook deze maand zal kouder verlopen dan het langjarig gemiddelde. Aan het einde van de winter
is het vanzelfsprekend dat er ups en downs zijn, maar ook februari kan voor de nodige sneeuw zorgen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik vond het vandaag gemeen koud.
Mijn vizier en bril waren bevroren toen ik vanmorgen op mijn werk aankwam.    :wiw:
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl
Natte sneeuw en drukke spits op pakjesavond

Het ziet er naar uit dat Nederland de eerste witte vlokken mag verwachten. Weliswaar natte sneeuw, maar toch.
Maandag, en dinsdag, worden vooral de noordelijke en oostelijke provincies van ons land getrakteerd op het witte goedje.
Ook valt lokaal een hagelbui. De buien zorgen in de aanloop naar pakjesavond mogelijk voor chaos op de wegen.

Voor sinterklaasvierders kan de avondspits maandag nog een hele onderneming worden. De spits wordt, volgens de ANWB,
zwaarder dan normaal. Veel automobilisten gaan, wegens pakjesavond, eerder naar huis, waardoor de verkeersdrukte
al om drie uur op gang komt. In combinatie met de winterse buien maakt dat de snelwegen extra druk.

Droge sneeuw
Voor veel wintersporters is de eerste sneeuw goed nieuws. Dezelfde stroming die in de Alpen voor de eerste droge sneeuw zorgt,
levert nu ook neerslag in de lagere gebieden. Of de sneeuw tot de kerstvakantie blijft liggen, is echter de vraag.
'Boven de 1500 meter blijft het nog wel anderhalve week liggen', zegt een woordvoerder van Weeronline.

De eerste droge sneeuw in Nederland laat, volgens de modellen, nog wel even op zich wachten.
De signalen zijn er, maar de kans is niet groter dan 8 procent. Gisteren was dat echter nog slechts 1 procent.
'De meeste weermodellen gaan ervan uit dat dit niet gebeurt', zegt Weeronline, ondanks de toegenomen kans.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Van sneeuw, nat of droog, heb ik nog niets gemerkt, wel al hagel gehad de afgelopen weken.
En momenteel waait het hier behoorlijk, vannacht zijn de schuttingen bij mijn moeder haar huis omgewaaid.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Hier ook nog geen echt winterweer, wel storm en veel regen vandaag, maar dat is niet zoveel bijzonders rond deze tijd van het jaar.

Iwan



Citaat van: AD.nl
Winterkou neemt vanaf zondag bezit van Nederland

De schaatsliefhebbers hebben er lang op moeten wachten, maar vanaf volgende week lijkt het er dan toch echt op
dat de ijzers voorzichtig uit het vet kunnen. Volgens de laatste weermodellen duiken na komend weekeinde
de temperaturen zelfs overdag onder het vriespunt. Dat meldt Meteoconsult via Twitter. Het koude winterweer
dat zich al een tijdje boven midden- en Oost-Europa heeft genesteld breidt zich volgende week in westelijke richting.
Een sterk hogedrukgebied dat nu nog boven Rusland ligt transporteert dan zeer koude lucht onze kant op.

Strenge vorst
Onder een stralende nachtelijke hemel kunnen de temperaturen begin volgende week makkelijk onder de -10 graden duiken.
Door de eventuele strenge vorst groeit de ijsdikte razendsnel aan en zal binnen enkele dagen het ijs (op de banen althans)
sterk genoeg zijn om te schaatsen.

Voordat het zover is hebben we deze week nog te maken met wisselvallig en relatief mild weer.
Tot vrijdag valt er iedere dag neerslag en komt de temperatuur overdag steeds boven de vijf graden uit.
Na vrijdag wordt de kans op neerslag steeds kleiner en daalt de temperatuur richting het vriespunt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Margje

Eindelijk winter aldaar...wij zitten er al ff in :) Dus wie weet hier iets mooier weer...

Sugamilk

Het is nog wisselvallig volgende week, ligt er aan hoe het gaat draaien maar vanaf maandag gaf het wel weer kou aan. Tenminste dat zag ik gisteren op ons pap zijn site.