Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Verkiezingen van de Leden van het Europees Parlement.

Gestart door Iwan, 2 juni 2009, 02:01:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Op wie/welke Partij ga je stemmen?

CDA
0 (0%)
PvdA
0 (0%)
VVD
1 (16.7%)
Groenlinks
0 (0%)
SP
0 (0%)
ChristenUnie-SGP
1 (16.7%)
D'66
3 (50%)
Newropeans
0 (0%)
Europa Voordelig! & Duurzaam
0 (0%)
Solidara
0 (0%)
Partij voor de Dieren
0 (0%)
Europese Klokkenluiders Partij
0 (0%)
De Groenen
0 (0%)
PVV
0 (0%)
Liberaal Democratische Partij
0 (0%)
Partij voor Europese Politiek
0 (0%)
Libertas
0 (0%)
Blanco
1 (16.7%)
Ik ga niet stemmen voor het Europees Parlement
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan

Op donderdag 4 juni 2009 kunt u uw stem uitbrengen voor de verkiezing
van de Nederlandse Leden van het Europees Parlement.
De Stemlokalen zijn geopend van 's ochtends 07:30 tot 's avonds 21:00 uur.


Op wie of welke partij ga je stemmen bij de verkiezingen
van de Leden van het Europees Parlement?

en waarom ........ ?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik heb 3 mensen op het oog.

D66 lijsttrekker: Sophie in 't Veld
D66 aanvoerder op nummer 19: Oud-minister Laurens Jan Brinkhorst
PvdA nummer 2: Emine Bozkurt

D66 heeft veel bereikt in het Europese parlement vind ik zelf. PvdA hellaas te weinig. Maar ik ben ze bereid de voordeel van de twijfel te geven. Maar D66 met zijn sociale agenda en toch liberale tintjes daar voel ik wat meer voor dan mijn eigen partij.

Nevyn

Als ik heel eerlijk ben, heb ik geen idee.
Ik heb geen idee wat de agendapunten zijn en ik heb het niet gevolgd.
Ik ga me er nog wel in verdiepen, want natuurlijk wil ik mijn stem niet laten verzuren.

Mocht ik voor de verkiezingen geen tijd hebben om het uit te zoeken, stem ik blanco. Dan heb ik toch nog iets gedaan met mijn recht om te stemmen :)

Iwan

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Citaat van: Dee-E op  2 juni 2009, 12:47:43
Als ik heel eerlijk ben, heb ik geen idee.
Ik heb geen idee wat de agendapunten zijn en ik heb het niet gevolgd.
Ik ga me er nog wel in verdiepen, want natuurlijk wil ik mijn stem niet laten verzuren.

Mocht ik voor de verkiezingen geen tijd hebben om het uit te zoeken, stem ik blanco. Dan heb ik toch nog iets gedaan met mijn recht om te stemmen :)

Ik vind dat heel verstandig, daardoor gaat je stem niet automatisch naar de grootste (winnende) partij. Door blanco te stemmen heb je ook je mening gegeven! Sterk argument.

mary-kate

Ik weet echt niet op wie ik moet stemmen ,maar blanco is idd een optie
Met de gewone nederlandse stem doe ik wel mee maar dit zegt me niks die europeese
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Iwan

Citaat van: Tim Traas op  2 juni 2009, 08:41:52
Ik heb 3 mensen op het oog.

D66 lijsttrekker: Sophie in 't Veld
D66 aanvoerder op nummer 19: Oud-minister Laurens Jan Brinkhorst
PvdA nummer 2: Emine Bozkurt

D66 heeft veel bereikt in het Europese parlement vind ik zelf. PvdA hellaas te weinig. Maar ik ben ze bereid de voordeel van de twijfel te geven. Maar D66 met zijn sociale agenda en toch liberale tintjes daar voel ik wat meer voor dan mijn eigen partij.
Bovendien zit D66 in dezelfde fractie als de VVD!    :tU:
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik heb vandaag mijn stem uitgebracht, Oud-minister Laurens Jan Brinkhorst heeft die van mij gekregen. Ondanks dat ze in de zelfde fractie zitten als de VVD. Geef ik D66 de voorkeur van de twijfel omdat ze veel hebben gedaan voor ons binnen Europa, proberen gelijke rechten te realiseren en zovoorts.

Iwan

Ik heb zojuist mijn stem uitgebracht op mevr. Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD).
Ik heb nog gedacht aan Sophie in ´t Veld (D66) en zelfs aan het CDA.
Het CDA viel gelijk af toen ik me wat ging verdiepen en erachter kwam dat die in een
fractie met Berlusconi zitten. Uiteindelijk gekozen voor Jeanine Hennis-Plasschaert
omdat zij samen met Sophie in ´t Veld opkwam voor de Deense cartoonisten die
enkele maanden geleden onder vuur kwamen te liggen wegens het afbeelden van
de profeet Mohammed in hun cartoons. En voor twee Spaanse cartoonisten die
veroordeeld zijn wegens het beledigen van de Spaanse Kroon, omdat ze de Spaanse
Kroonprins gebruikt hadden in hun cartoon. Ook de manier waarop Jeanine Hennis-
Plasschaert opkomt voor de rechten van homoseksuelen spreekt me erg aan
en haar strijd tegen onderdrukking en voor vrijheid en gelijkheid. Ze heeft zich
in het Europese Parlement ondermeer kritisch uitgelaten over het dictatoriale regime
in Wit-Rusland en is bij een werkbezoek als Europarlementariër aan dat land zelfs
opgepakt en werd ze betiteld als staatsgevaarlijk.
"Als Europarlementariër ben ik in 2006 opgepakt tijdens een werk-­bezoek
aan Wit-Rusland.  Ik kreeg het stempel 'staatsgevaarlijk' in mijn paspoort.
Heel confronterend. Europa staat voor vrijheid, veiligheid en natuurlijk welvaart
."
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik heb blanco gestemd. Door alle drukte met school heb ik helaas geen tijd meer gehad om me erin te verdiepen.

Iwan

Prognose                                              Prognose                                              Prognose                                              Prognose


De PVV is de grote winnaar van de verkiezing van het Europees Parlement.
De partij komt nieuw binnen met vier van de 25 Nederlandse zetels.

D66 wint ook fors: de partij stijgt van een naar drie zetels,
aldus de prognose van bureau Synovate donderdag voor ANP en NOS.

Het CDA blijft de grootste Nederlandse fractie. De christendemocraten komen uit
op vijf zetels, twee minder dan nu. Grote verliezer is de PvdA. Die halveert bijna:
van zeven naar vier zetels.

De VVD verliest één zetel en komt uit op drie. De partijen GroenLinks, SP en ChristenUnie/SGP
houden elk de twee zetels die ze nu ook hebben. De overige negen partijen die meededen
aan de Europese verkiezingen, kregen niet genoeg stemmen voor een plek in het Europarlement.
De Partij voor de Dieren haalt met 3,8 procent van de stemmen net geen zetel.





©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

DEN HAAG - De opmars van Geert Wilders in de Nederlandse politiek zet zich voort.
Bij verkiezingen donderdag voor een nieuw Europees Parlement haalde de PVV van Wilders
in één klap vier zetels. Zijn partij werd daarmee de tweede partij van het land,
na het CDA. Wilders streeft de PvdA, VVD en de SP in achterban voorbij.

"Dit is de dag dat de PVV definitief is doorgebroken", zei Wilders in een reactie.
"Heel veel Nederlandse kiezers zijn vandaag door het linkse cordon sanitaire gebroken.
De kiezer heeft altijd gelijk: sluit de PVV niet uit.
" Hij riep CDA-premier Jan Peter Balkenende
en PvdA-vicepremier Wouter Bos opnieuw op op te stappen.

   
De PVV van Wilders, met lijsttrekker Barry Madlener, haalde met een uitgesproken
anti-Europese campagne volgens de definitieve prognose 15,3 procent van de stemmen.
Dat betekent dat vijftien op de honderd mensen PVV stemden. Bij de Tweede Kamerverkiezingen
van november 2006 stemden zes op de honderd mensen op Wilders, die toen in één keer
met negen zetels in de Kamer kwam.

De uitslag van de Europese verkiezingen betekent een bestendiging van de achterban
en politieke invloed van Wilders. In sommige peilingen voor Tweede Kamerverkiezingen
is Wilders' PVV al de grootste van het land. Zijn ageren tegen de "linkse grachtengordelelite"
legt hem overduidelijk geen windeieren. De gevestigde partijen in Den Haag hebben daar
nog steeds geen afdoende antwoord op gevonden.

 
De PvdA van vicepremier Wouter Bos was donderdag de grootste verliezer,
al kwam het verlies niet als een verrassing. De vier zetels in het europarlement
waren ingecalculeerd. Toch is het een verlies van drie zetels ten opzichte van het
huidige aantal in het Europees Parlement, en pijnlijker: Bos is ruim voorbijgestreefd door Wilders.

Behalve Bos stak ook PvdA-fractievoorzitter Mariëtte Hamer de hand meteen na afloop
in eigen boezem. "Ik vind het feit dat de PVV zo gewonnen heeft een signaal dat veel
mensen onzeker zijn en zorgen hebben. Daaruit blijkt dat wij onvoldoende in staat zijn
geweest om onzekerheid weg te nemen
", zei Hamer.

   
Grootste partij blijft het CDA van premier Jan Peter Balkenende, al verloren ook
de christendemocraten met lijsttrekker Wim van de Camp twee zetels.
Balkenende zelf had nog gehoopt op een zetel winst.

De verwachte schade voor VVD-leider Mark Rutte viel mee. Rutte lag de laatste tijd
behoorlijk onder vuur, niet in het minst binnen zijn eigen partij. Toch beperkte de VVD
met lijsttrekker Hans van Baalen het verlies tot één zetel.

 
D66 incasseert in het Europees Parlement de winst uit de peilingen.
De partij gaat met een pro-Europese campagne van één naar drie zetels.
De SP, GroenLinks en de ChristenUnie/SGP blijven met twee zetels elk stabiel
in vergelijking met de vorige EP-verkiezingen. De SP verliest wel veel kiezers
ten opzichte van de score bij de Tweede Kamerverkiezingen in november 2006.





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

De PVV zal in Brussel waarschijnlijk niet onder doen voor het CDA, dat de hele verkiezingsavond
de grootste leek te blijven, tot zojuist bleek dat de PVV waarschijnlijk geen vier,
maar vijf van de 25 Nederlandse zetels in het Europees Parlement binnensleept.
Evenveel als het CDA, dus.

'Wij worden de grootste partij van Nederland', zei Geert Wilders in het traditionele debat
met de leiders van de andere partijen aan het einde van een turbulente verkiezingsavond.
'Dit is nog maar het begin, we worden nog veel en veel groter. Ik kan niet wachten
op de volgende Tweede-Kamerverkiezingen en hoop dat we dan de grootste partij van Nederland worden
.'

De winst van de partij van Wilders wekt afgunst en teleurstelling bij de andere partijen,
maar ze houden zich groot. 'De PVV is een eendagsvlieg', zei D66-prominent
Laurens-Jan Brinkhorst. GroenLinks put zelfs hoop uit het stemgedrag van de Nederlanders.
'Progressieve, groene politiek kan winst boeken in Europa', zei GroenLinks-leider Femke Halsema.
'Dat is goed nieuws voor de groene beweging.'

Hoewel het CDA met vijf zetels een van de twee grootste partijen blijft, boekt ze
evenals de PvdA fors verlies. De christendemocraten komen namelijk van zeven zetels,
net als de PvdA die nu met slechts vier zetels lijkt door te gaan. De VVD en D66 komen beide
op drie zetels, wat voor VVD het verlies van één zetel zou betekenen, maar voor D66
een welkom einde maakt aan zijn positie als eenmansfractie in Brussel. De ChristenUnie/SGP,
GroenLinks en de SP lijken elk te blijven staan op de twee zetels die ze nu ook hebben.





©Trouw.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Europees Parlement zetelverdeling












PartijEP 2004     EP 2009     +/-
CDA7 zetels5 zetels- 2 zetels
PvdA7 zetels3 zetels- 4 zetel
VVD4 zetels3 zetels- 1 zetel
Groenlinks2 zetels3 zetels   +/-
Europa Transparant     2 zetels0 zetels- 2 zetels
SP2 zetels2 zetels   +/-
ChristenUnie/SGP2 zetels2 zetels   +/-
D661 zetels3 zetels+ 2 zetels
PvdD0 zetels0 zetels   +/-
PVV0 zetels4 zetels+ 4 zetels
Overige0 zetels0 zetels   +/-


Totaal aantal zetels te verdelen voor Nederland in 2004: 27
Totaal aantal zetels te verdelen voor Nederland in 2009: 25
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik ben benieuwd wie Wilders naar Europa wil gaan sturen en of hij überhaupt wel over
genoeg mensen beschikt met de nodige kwalificaties om deze (4 á 5) zetels te vullen.
In het meest positieve geval gaat hij zelf, maar dat zal wel niet gebeuren.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ieder geval heeft D66 ook gewonnen.
Is misschien mijn enige troost.

Iwan

De Labour Party van de getergde Britse premier Gordon Brown heeft een verpletterende nederlaag
moeten incasseren bij de regionale verkiezingen in het grootste gedeelte van Engeland donderdag.

Dit bleek vanochtend toen volgens de BBC de uitslagen binnen waren uit dertig van de
34 graafschappen waar gestemd is. Labour heeft in nog geen enkel graafschap een meerderheid
weten te veroveren. In Staffordshire, waar Labour sinds 1981 aan de macht was,
zei een vooraanstaande regionale Labour-politicus dat zijn partij is 'uitgewist'.

Bijna alle graafschappen gaan naar de Conservatieven van David Cameron.
Alleen in Bristol veroveren de Liberaal-Democraten de macht.
In drie graafschappen is er geen duidelijke meerderheid.

Op basis van de gang naar de stembus in het grootste gedeelte van Engeland heeft de BBC berekend
dat op landelijk niveau de Conservatieven kunnen rekenen op 38 procent van de stemmen,
de Liberaal-Democraten op 28 procent en Labour op 23 procent.

De uitslag van de op dezelfde dag in het hele Verenigd Koninkrijk gehouden
Europese verkiezingen wordt zondag pas bekendgemaakt.




Ã,©spitsnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik snap het heel goed! Labour zit te lang net als je had toen in de tijd met Thachter / Major. Brown kan beter gewoon stoppen dan zijn kabinet te verschuiven. Van de conservatieve winnen gewoon, zeker komende landelijke verkiezingen in Engeland.

TimT

De PVV krijgt mogelijk een extra, vijfde, zetel in het Europees Parlement. De Partij voor de Dieren dreigt hierom met een rechtszaak.

De Kiesraad maakte gisteren de officiële uitslag bekend van de Europese verkiezingen vorige week donderdag. Uit de uitslag blijkt een aantal kandidaten met voorkeursstemmen te zijn gekozen ten koste van de lijstvolgorde van hun partij. Om met voorkeursstemmen gekozen te worden, waren 18.000 stemmen nodig, tien procent van de kiesdeler. Bij het CDA werd zo Ria Oomen (ruim 70.000 stemmen, vijfentwintigste op de lijst) gekozen. Daardoor keert de huidige leider van de CDA-delegatie in het parlement, Maria Martens, niet terug.

Ook PVV-leider Geert Wilders kreeg meer dan genoeg voorkeurstemmen. Hij gaf echter eerder al aan, zijn zetel niet in te zullen nemen. Het lidmaatschap van het Europees Parlement is niet verenigbaar met het lidmaatschap van de Tweede Kamer.

Mocht Ierland het Verdrag van Lissabon goedkeuren en mocht dat verdrag in werking treden, dan krijgt Nederland een extra zetel in het EP . Staatssecretaris Bijleveld van binnenlandse zaken bepaalde eerder dat die zetel toekomt aan een partij die op eigen kracht ook bij vijfentwintig zetels een zetel veroverde.

Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren is daar woedend over. Zij vindt de gang van zaken ondemocratisch. Haar partij haalde net geen zetel met 3,5 procent van de stemmen. Zouden de stemmen over zesentwintig zetels worden verdeeld, dan was dat genoeg voor een zetel.

De Kamer vraagt Bijleveld op verzoek van Thieme om een brief, maar andere fracties wezen er gisteren op dat de Kamer eerder had moeten reageren als er een andere regeling had moeten worden getroffen.

Thieme kondigde aan desnoods naar de rechter te stappen om een zetel in het EP te bemachtigen.



©trouw.nl 

Iwan

De Europese campagne van de PvdA had een uniek effect op de kiezer.
Die raakte ervan in de war.

De PvdA-staatssecretaris voor Onderwijs, Sharon Dijksma, gaat de enorme nederlaag
van haar partij bij de Europese verkiezingen onderzoeken. Dit kan ze vast meenemen:
Na de PvdA-campagne snapten kiezers nog minder van de partijboodschap dan ervoor.

Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Drie weken voor de verkiezingen
vond 9 procent van de ondervraagden nog dat de partij er goed in slaagde haar boodschap
over te brengen. Aan het eind van de campagne was dit gedaald tot 5 procent.

"Je moet het wel bijzonder slecht doen, willen mensen in de war raken", zegt hoogleraar
politieke communicatie Claes de Vreese. De PvdA deed het als enige zo beroerd.
Alle andere Nederlandse partijen, ook verliezers, wisten na drie weken op zijn minst
dezelfde score te halen.

Ook in vergelijking met andere Europese sociaal-democratische partijen komt de PvdA
er slecht van af. In Groot-Brittannië kreeg Labour ook op de broek, maar dat lag minder
aan de campagne. Zowel aan het begin als aan het eind vond 9 procent van de potentiële
kiezers de boodschap helder. De, ook verliezende, Duitse SPD kreeg er door de campagne
zelfs een procentje bij. 14 werd 15.

Het onderzoek bevestigt verder dat de PVV een uitstekende campagne voerde.
De partij begon met 7 procent, aan het eind van de campagne vond 19 procent
dat de partij haar boodschap goed over het voetlicht wist te brengen.
Ook bij de andere winnaars steeg het percentage, zij het veel minder. D66 ging van 6 naar 8,
GroenLinks van 4 naar 5. CDA en VVD, die net als de PvdA verloren, bleven gelijk.
Voor en na de campagne vond 6 procent hun visies helder.

Het programma was kritisch, maar de lijsttrekker pro
De Vreese's Center for Politics and Communication ondervroeg in de aanloop naar de verkiezingen
dagelijks honderden Nederlanders over de campagne. Ook in andere Europese landen vond
het onderzoek plaats. Door dagelijks te meten, wat nog niet eerder was gedaan,
kan het effect van campagnes beter worden onderzocht.

Dat de PvdA worstelde met de boodschap was al duidelijk.
Het programma voor de Europese verkiezingen was behoorlijk eurokritisch,
maar als lijsttrekker koos de partij de onbekende, zeer pro-Europese Thijs Berman.

Zesde keus
Afgelopen zaterdag verklapte partijleider Bos in de Volkskrant dat Berman eigenlijk zesde keus was.
Vijf 'PvdA-toppers' weigerden volgens hem de kar te trekken, het zou daarbij o.a. om
Maarten van Rossem en Agnes Jongerius gaan. De partijleider stemde zelf op eurocriticus René Cuperus,
die na grote druk van Bos zelf op nummer 5 van de lijst was gezet.

"Je schrijft een eurokritisch programma, de nummers 1 tot en met 4 zijn pro-Europees
en op nummer 5 zet je weer een eurocriticus
", zegt De Vreese cynisch.
"Als je het zo bekijkt is de PvdA-campagne eigenlijk heel succesvol geweest.
De partij heeft haar zin gekregen: ze wilde de kiezer verwarren.
"

Staatssecretaris Sharon Dijksma gaat nu voor de PvdA de verkiezingsnederlaag evalueren.
Op de verkiezingsavond gaven veel van haar partijgenoten de "te genuanceerde" boodschap
de schuld. Waar PVV scoorde met 'Nee tegen Europa' en D66' met 'Ja' bungelde de PvdA
ergens tussenin.

Volgens De Vreese is het in Nederland inderdaad relatief moeilijk een genuanceerde Europavisie
over te brengen. Maar weinig kiezers kunnen dit aan, omdat de kennis over de EU in Nederland
zeer gering is. Die euro-armoede ziet hij terug in de relatief lage scores van alle Nederlandse partijen.

"PVV en D66 scoren niet heel goed, maar het minst slecht", legt De Vreese uit.
Van winnende partijen in andere Europese landen vindt vaak rond de 30 procent
van de ondervraagden dat de boodschap helder is.

De hoogleraar voorspelde daarom voor de verkiezingen al dat de genuanceerde boodschappen
van de middenpartijen in Nederland onder zouden sneeuwen. Maar dat hebben die partijen
volgens hem wel grotendeels aan zichzelf te danken. Na het afwijzen van de Grondwet in 2005
durfde geen enkele politicus nog zijn vingers te branden aan Europa. En PvdA, CDA en VVD
wilden geen referendum over het Verdrag van Lissabon, terwijl juist dat de Europa-discussie had kunnen verdiepen.

"Europa verdween weer achter de schermen, zoals eigenlijk altijd in Nederland",
aldus De Vreese. "Daar wordt nu de prijs voor betaald."





©depers.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."