Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Kinderbescherming wil ingrijpen rond 13-jarige zeilster

Gestart door Iwan, 22 augustus 2009, 03:58:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Laura Dekker te jonge wereldomzeilster?

Ja, ....
Nee, ...
anders, namelijk....

Iwan

         

De Kinderbescherming wil dat het gezag van de ouders van de 13-jarige Laura Dekker,
die in haar eentje de wereld wil rondzeilen, wordt beperkt. Daardoor zullen de ouders van Laura
voortaan overleg moeten voeren met een gezinsvoogd over kwesties betreffende de opvoeding.
Dat stelt de Raad voor de Kinderbescherming na onderzoek.

Directe omgeving
De Raad voor de Kinderbescherming stelde een onderzoek in nadat Jeugdzorg de plannen van het
meisje had aangekaart. De 13-jarige wil in haar eentje gedurende twee jaar de wereld rond zeilen.

De Kinderbescherming onderzocht of het verantwoord is om iemand van dertien zo'n reis te laten maken
en of ze voldoende in staat is risico's in te schatten. Zij ondervroegen mensen uit de directe omgeving van Laura.

Leerplicht
Het voornemen van Laura veroorzaakte de afgelopen weken landelijke ophef. Staatssecretaris van Onderwijs
Marja van Bijsterveldt (CDA) liet weten dat voor het meisje een wettelijke leerplicht geldt. Daaraan mag ze
zich van de staatssecretrais niet onttrekken. Afstandsonderwijs op haar boot is voor Van Bijsterveldt geen optie.
Maandag behandelt de kinderrechter de zaak in Utrecht.





Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Tja, en dat krijg je dan wel weer. En maar goed ook, want anders gingen na dit avontuur
meer minderjarigen op zeil/wereld/backpack vakantie. Is natuurlijk ook veeeeel leuker dan
op school zitten. :P

Iwan

HILVERSUM - De 13-jarige Laura Dekker begrijpt niets van alle commotie over haar voornemen
om de komende twee jaar in haar eentje de wereld rond te gaan zeilen. Dat vertelde zij zaterdagavond
in het NOS Jeugdjournaal. Het was de eerste keer dat Dekker in de media reageerde op alle tumult
rond haar geplande reis, die zij 'een beetje overdreven' noemt.

De Raad voor de Kinderbescherming wil dat het gezag van de ouders van de 13-jarige Laura Dekker wordt beperkt.
De zaak dient maandag voor de kinderrechter in Utrecht. Beperking van het ouderlijk gezag betekent dat de ouders
niet langer alleen beslissingen mogen nemen over het welzijn van hun kind, maar dat in overleg met een gezinsvoogd moeten doen.

Dekker stelde het in het NOS Journaal vreemd te vinden dat de Kinderbescherming voor haar onderzoek
geen contact met haar gehad heeft. "Ze kunnen volgens mij geen conclusie trekken als ze niet
met mij hebben gepraat
", aldus de tiener. Zij stelde zichzelf niet te jong te vinden voor de wereldreis.
"Het ligt heel erg aan hoe je bent opgevoed", meent ze. "Ik ben toevallig heel zelfstandig opgevoed."

Het meisje wil de reis nu maken omdat ze dan de jongste zeiler ooit is die rond de wereld reist.
Zij stelt 'de wereld te willen leren kennen'. De bedoeling is dat haar reis twee jaar duurt.
In september 2011 hoopt ze weer thuis te komen. "Ik weet wat er onderweg allemaal kan gebeuren",
aldus Dekker. Ze wil haar schoollessen volgen via internet en e-mail.

De Kinderbescherming stelt dat het niet verantwoord is dat iemand van dertien jaar een dergelijke reis maakt.
Dekker zou niet in staat zijn goed risico's in te schatten. De Kinderbescherming heeft onder meer
gesprekken gevoerd met mensen uit haar omgeving.

Staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) liet de Tweede Kamer vorige week weten
dat voor het meisje de wettelijke leerplicht geldt waaraan ze zich niet kan onttrekken.
Afstandsonderwijs op haar boot is voor Van Bijsterveldt geen optie.





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

                       

RIJSWIJK - Laura Dekker heeft een verzoek ingediend bij afdeling burgerzaken van haar woonplaats
Wijk bij Duurstede om zich te laten uitschrijven uit de gemeente. Zij heeft aangegeven dat ze zich
per heden in Nieuw-Zeeland gaat vestigen. Dat maakte haar advocaat, Peter de Lange, maandag bekend
in het actualiteitenrubriek Nova.

De kinderrechter in Utrecht oordeelt vrijdag of de ouders van Laura, het 13-jarige meisje
dat in haar eentje de wereld wil overzeilen, worden beperkt in het gezag over hun dochter.





Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik vind dat een 13 jarig kind niet verstandig is om 24 maanden alleen te laten zeilen over de wereld. Totaal onverantwoord. Bedoel ouders hebben een zorgplicht. Ze kunnen deze niet nakomen, ze heeft de leerplicht en ze gewoon ontwikkelen in de samenleving. Dat kan ze niet als ze alleen gaat zeilen op een bootje. En nu zou ze er onderuit willen komen door te (emigreren), ik vind het gewoon vluchten. Vind dat de rechter gewoon moet verbieden dat ze de grens overgaat tot de uitspraak van de zitting aankomende vrijdag.

Nevyn

Tim, je emigreert niet zomaar naar New-Zeeland. Dat kost een hoop centjes of een werkvergunning. En ik denk dat deze dame voor beiden niet in aanmerking komt ;)

Iwan

Citaat van: Dee-E op 25 augustus 2009, 12:25:56
Tim, je emigreert niet zomaar naar New-Zeeland. Dat kost een hoop centjes of een werkvergunning. En ik denk dat deze dame voor beiden niet in aanmerking komt ;)
Ze heeft een driedubbele nationaliteit, Nederlands, Duits en Nieuw-Zeelands, dus wellicht dat het voor haar
wat makkelijker zal zijn. Volgens mij is het sowieso niet de bedoeling dat ze daar echt gaat wonen,
maar wil ze zich alleen hier uitschrijven en daar laten inschrijven.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim


Iwan

Het kan even duren voordat Wijk bij Duurstede Laura Dekker uitschrijft. Haar advocaat maakte maandag
bekend dat het 13-jarige meisje dat een solozeiltocht om de wereld wil maken zich heeft uitgeschreven
als Nederlands staatsburger. Ze zou zich in Nieuw-Zeeland willen vestigen.

De gemeente zegt geen uitspraken te doen over individuele gevallen, maar kan wel een algemene toelichting geven.
"Als er reden is om eraan te twijfelen dat iemand Nederland daadwerkelijk verlaat, kunnen we de uitschrijving
tot zes weken aanhouden
", licht een woordvoerder toe. "Een reden kan zijn dat iemand nog op een uitspraak
van de rechter wacht die vertrek uit Nederland onmogelijk zou maken.
"

'Toevallig' is dat bij Dekker het geval. De Raad voor de Kinderbescherming wil een gezinsvoogd aanstellen
zodat de ouders niet alleen over hun kind mogen beslissen. Maandag werd de zaak door de kinderrechter
in Utrecht behandeld, vrijdag doet die uitspraak.

Het probleem lijkt een kip-of-eidiscussie te worden. Als Dekker niet in Nederland woont, kan ze geen
Nederlandse gezinsvoogd toegewezen krijgen. De mogelijkheid dat ze een gezinsvoogd krijgt toegewezen
die haar dwingt in Nederland te blijven, wordt nu als excuus aangevoerd om haar inschrijving in Nederland
te handhaven, maar als de gemeente haar had uitgeschreven was die mogelijkheid er niet meer geweest.

Intussen heeft ook hoogleraar bij de Rijksuniversiteit Groningen en zeilfanaat Henk Sol zich
in de discussie gemengd. Volgens hem zijn er veel felle reacties omdat mensen jaloers zijn.
"Mensen hebben het lef of de wilskracht niet om aan een zeiltocht rond de wereld te beginnen.
Laura ontsnapt aan de dagelijkse beslommeringen en doet iets waar anderen alleen van dromen.
Daardoor krijg je nijd
."

Sol zegt een groter probleem te zien in de mentale en fysieke uitdaging dan in het missen van
een jaartje school. "Levert een jaar op zee niet veel meer levenservaring op dan een jaar op school?"

De wereld rond
Laura moet de wereld nog rond in haar zeilboot, maar in de kranten gaat ze al de hele wereld over.
Veel internationale media meldden dinsdag dat het meisje uit Wijk bij Duurstede alles op alles zet
om haar reis te kunnen maken.

De Britse BBC blikt vooruit op de rechtszaak die Dekker heeft aangespannen.
Een foto van de scholiere prijkt op de website. Ook in Australië is Dekker nieuws:
ABC meldde dat welzijnswerkers de wereldreis van het meisje proberen te dwarsbomen.

Ook de Duitse kranten staan vol van de jonge zeilster: Die Welt, Der Spiegel en Die Zeit
schrijven over de zaak. Verder volgen onder meer Spaanse, Poolse, Deense en Franse media
het verhaal op de voet. Zelfs een krant in Ecuador heeft over de komende wereldreis een artikel geplaatst.






©trouw.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

De 13-jarige Nederlandse Laura Dekker heeft het ambitieuze plan om de jongste zeilster te worden
die er in slaagt solo rond onze aardklomp te navigeren. Een tocht van 2 jaar zou het gaan worden,
de Atlantische Oceaan over, door het Panamakanaal naar de Stille Oceaan, dan wordt koers gezet
naar Australië om via Sri Lanka, de Rode Zee uiteindelijk de Middellandse Zee te bereiken.
Alleen hebben de Nederlandse overheidsinstanties het zo niet begrepen. Een Utrechtse kinderrechter
moet beslissen of 1 september voor Laura de vertrekdatum wordt of gewoon terug naar school betekent.

In de genen
Laura werd geboren op een boot in Nieuw-Zeeland tijdens een 7-jaar durende wereldreis van haar ouders.
In een eenmansboot maakte ze als 6-jarige al de Friese Meren onveilig en als 10-jarige dobberde ze solo
op de Waddenzee. Op vraag van de vader en een beetje als ingangsexamen stak ze onlangs nog
op haar dooie eentje het Kanaal over in haar Guppy. Aan de zeiltechnische capaciteiten van de
wereldomzeilster in spe twijfelt niemand. Maar is dat voldoende?

Volgens het Watersportverbond is er geen bezwaar als minderjarigen op wereldreis vertrekken:
"Het heeft niet met leeftijd te maken, maar alles met kennis en ervaring. Als je naar Engeland kunt varen,
kun je ook de wereld rond.
" De leerplichtambtenaar van de gemeente waar Laura school loopt heeft een
negatief advies gegeven, maar haar echt tegenhouden kan hij ook niet. De Nederlandse Raad voor de
Kinderbescherming zag eerst geen reden om de reis te verbieden, "zolang de ouders het goed vinden
en de reis geen vlucht is
".

Felle discussies
Maar de discussie loopt ondertussen in Nederland dusdanig hoog op en de meeste reacties zijn zo negatief,
dat de Raad voor de Kinderbescherming onder druk van het bureau Jeugdzorg nu toch naar de rechtbank
is gestapt om het gezag van Laura's ouders te beperken. Hierdoor zouden haar ouders niet langer alleen
kunnen beslissen over het welzijn van hun kind, maar zou dat steeds in overleg met een aangestelde
gezinsvoogd moeten gebeuren.

Om aan haar leerplicht te voldoen zou Laura het zogenaamde 'afstandsonderwijs' volgen, zeg maar zelfstudie
en huiswerk per e-mail. Alleen heeft nu ook Staatssecretaris van Onderwijs Marja van Bijsterveldt
afgelopen vrijdag via een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat Laura wel degelijk wettelijk
leerplichtig is en dat afstandsonderwijs van op haar boot voor de Staatssecretaris geen optie is.

Anderen
Enkele jonge zeilers gingen Laura al voor. Zo stak de 17-jarige Mike Perham uit Groot-Brittannië
op z'n veertiende in zijn eentje de Atlantische Oceaan over. Zijn vader maakte de oversteek toen
tegelijkertijd met hem, zij het op enige afstand in een aparte boot. Ze hielden contact via radio en satelliettelefoon.

Etappes
Laura is haar reis al enkele jaren zorgvuldig aan het voorbereiden, zo heeft ze, ipv VWO, voor een
HAVO-opleiding gekozen omdat ze deze opleiding sneller kon afronden en ze zeker wist dat ze zou
slagen voor haar HAVO, ook als ze tegelijkertijd zich bezighield met het voorbereiden van wereldreis.
Ook zal Laura niet non-stop de wereld overvaren, haar langste reis zal niet meer dan drie á vier weken zijn,
waarna ze een 'pauze' zal houden van 3 tot 30 dagen. Op haar langste non-stop reis, over de oceaan,
die circa 21 dagen zal duren, zal ze in een groep van ongeveer 80 boten varen. Ook zal ze via e-mail,
ze neem een waterdichte laptop mee, en een satelliet telefoon kunnen communiceren haar ouders en anderen.


"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Ja, ik vind haar te jong!

Gaat de overheid dit toestaan dan zullen meer jeugdigen volgen
en zit je binnen de kortste keren met een discussie hoe het nou zit
met de leerplicht.

Kim

@ Tim

Verzin eens je eigen woorden! :P Je praat constant mensen na!  *A

Met makkelijke woorden
Gaat de overheid dit toestaan dan zullen meer jeugdigen volgen
en zit je binnen de kortste keren met een discussie hoe het nou zit
met de leerplicht.

Met "mooi verpakte" woorden (maar precies hetzelfde)
Moment dat je dit toestaat zullen meer jongeren het voorbeeld van
Laura volgen. En dan is de leerplicht niets meer dan een leeg woord,
zonder enige juridische inhoud. Straks gaan jongeren onder de mom
van zeilen of andere activiteiten ook een plicht te verzuimen. 

TimT

@ Omdat Kim wat moeite had met mijn woorden;

Een 13-jarig kind die 2 jaar lang op zee gaat, wat doet dat met een kind. Het maakt van een kind een solist, die waarschijnlijk niet na 24 maanden zomaar weer op Nederlandse bodem kan komen en vrienden kan maken. Ook denk dat moeilijk word om weer te functioneren in gewone schoolleven. Ook kan men niet controleren of ze daadwerkelijk leert voor school. Maar belangrijker aspect is dat de ouders niet hun zorgplicht kunnen uitoefenen.
Want het kind kan last krijgen van ziektes, sociale problemen enzovoorts en er is geen mogelijkheid tot bekwame hulpverlening op zee. Daarnaast met de groeiende gevaren op zee is twijfelachtig of een 13-jarige wel veilig is op internationale wateren. 
Daarnaast is de vraag stel dat ze ergens moet aanmeren hoe de autoriteiten van dat land reageren op de aankomst van een 13-jarig kind. 

Kim

Dank u!  *A

Ja ik heb altijd moeite met dure woorden als juridisch en onder het mom van
, activiteiten en verzuimen. Geen idee wat ze betekenen, dus dank voor de
uitgebreide versie. By the way wat betekenen de woorden aspect en autoriteiten?

* voelt zich heel dom *

Nevyn

Ik ben het wel met Kim eens. We zitten op een gezellig sociaal forum, dus laten we het taalgebruik ook voor iedereen begrijpelijk houden.
Ambtelijk taalgebruik kan tijdens de raadsvergaderingen gebruikt worden ;)

En Tim, zeg niet dat je altijd zo praat, want op msn en aan de tel hoor ik je nooit zo :P

Ontopic: Ik ben het met Kim eens. Ik ben net als Kim bang dat er als dit toegelaten wordt er een enorme discussie ontstaat. Een meisje van 13 hoort gewoon niet op ze zee rond te zwerven..

Iwan

AMSTERDAM - Het gezag van de ouders van Laura Dekker wordt ingeperkt.
De 13-jarige zeilster wordt twee maanden onder toezicht gesteld van Jeugdzorg.
Dat heeft de kinderrechter in Utrecht vrijdag bekendgemaakt.
Laura wil solo de wereld rond zeilen en haar ouders steunen die wens.

De Raad voor de Kinderbescherming spande een rechtszaak aan omdat ze het onverantwoord vindt
dat het meisje de reis van twee jaar in haar eentje maakt. Door het ouderlijk gezag te laten inperken
hoopt de kinderbescherming te voorkomen dat Laura onderweg gaat. Bij een ondertoezichtstelling
houden ouders het gezag over de kinderen, maar wordt het gezag wel beperkt.
Belangrijke beslissingen over Laura moeten nu aan Bureau Jeugdzorg worden voorgelegd.

Wel benadrukte de rechter dat Dick Dekker geen slechte vader is, omdat hij de plannen van zijn dochter steunt.

Onderzoek
De rechter vindt dat een zeiltocht van twee jaar zoveel afwijkt van wat een gemiddeld 13-jarig meisje meemaakt,
dat een ernstige bedreiging van Laura's ontwikkeling te verwachten is. Ook zet ze grote vraagtekens bij
Laura's vermogen om met extreme omstandigheden om te gaan. De Amsterdamse kinder- en jeugdpsycholoog
S. Moonen gaat onderzoeken of de tiener de psychische druk aankan. Daarbij zal ze meenemen of Laura
in staat zal zijn aan boord onderwijs te volgen via de wereldschool op internet en zo havo 3 en havo 4 te voltooien.

Ook moet de kinderbescherming concreet laten zien waarom Laura volgens haar de reis niet zou moeten maken.

Op basis van deze onderzoeken bepaalt de kinderrechter eind oktober of Laura langer onder toezicht
van jeugdzorg moet blijven.

De advocaat van Laura, Peter de Lange, spreekt van een bijzondere zaak.
Deze kwam aan het rollen toen een leerplichtambtenaar melding maakte bij Bureau Jeugdzorg.
De Raad voor de Kinderbescherming stelde daarna een onderzoek in.

'Uitzonderlijk', stelt De Lange. Volgens hem is niet de vraag of de ouders van Laura
slechte ouders zijn. "De kernvraag is of het slecht is als je als ouder je kind laat doen wat haar passie is",
aldus De Lange.

Het meisje zelf vindt alle commotie "best een beetje overdreven", zei ze maandag
na de inhoudelijke behandeling van haar zaak.






©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

@Kim:

Aspect
een aspect van iets is simpel gezegd een bepaalde kant van een zaak

Autoriteiten
Van Dale zegt hierover:
au·to·ri·teit de; -en
1. v gezag
2. m,v overheidspersoon
3. m,v iemand met gezag op een bepaald terrein

Kim


Kim

En het moet zijn geloofdeN, poeh dat internetten op phone valt niet mee.

DonWoozy