Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Kinderbescherming wil ingrijpen rond 13-jarige zeilster

Gestart door Iwan, 22 augustus 2009, 03:58:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Laura Dekker te jonge wereldomzeilster?

Ja, ....
Nee, ...
anders, namelijk....

Iwan

Ouders die met hun leerplichtige kinderen een lange reis willen maken,
kunnen hun kinderen zelf les geven. Dit kan met behulp van een pakket van de Wereldschool.
Laura wil tijdens haar reis via deze Wereldschool onderwijs gaan volgen. Zo wil de zeezeilster
zich voorbereiden op het havo-eindexamen. Laura is een slimme leerling.
Ze zegt zelf: "Ik heb nooit hard hoeven leren, ik haal altijd wel goede cijfers."

Andere redenen om een kind niet in te schrijven op een school zijn:
1. de ouders hebben bezwaar tegen de godsdienstige identiteit
    of juist niet godsdienstige identiteit van alle scholen in de wijde omtrek;
2. een ouder of allebei de ouders werken als kermisexploitant of als circusmedewerker
3. het kind volgt onderwijs op een niet door de Nederlandse overheid erkende school in het buitenland.

In bijzondere gevallen kunnen jongeren die kwalificatieplichtig zijn- nog geen startkwalificatie,
nog geen 18- ook een vrijstelling krijgen als ze opleidingen volgen die niet onder het regulier onderwijs vallen.


Het missen van het onderwijs vind ik niet het grootste bezwaar om Laura te weerhouden om haar reis te maken.
Wel vind ik haar leeftijd een reden om haar te weerhouden van de reis, ze zit midden in de pubertijd,
wat voor veel kinderen een moeilijke/verwarrende leeftijd is. Bovendien mist ze als ze deze reis gaat
volbrengen het contact met leeftijdsgenoten wat ook erg belangerijk is op deze leeftijd. Hoe zal ze
zicht ontwikkelen, hoe zal ze zich vormen als ze gedurende 2 jaar amper contact heeft met leeftijdsgenoten?
Laura mag dan wel heel volwassen zijn voor leeftijd, maar ze is nog niet volgroeid, lichamelijk noch geestelijk.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik vind het ook de moeite waard te vermelden dat de zeeën de afgelopen maanden steeds onveiliger aan het worden zijn. Een kind met een zeilbootje alleen is een heel gemakkelijke prooi. En inderdaad Iwan zijn argumenten over haar ontwikkeling geestelijk en lichamelijk is heel erg belangrijk.

Iwan

Citaat van: Tim Traas op 30 augustus 2009, 15:04:40
Ik vind het ook de moeite waard te vermelden dat de zeeën de afgelopen maanden steeds onveiliger aan het worden zijn. Een kind met een zeilbootje alleen is een heel gemakkelijke prooi.
Voor zover ik begrepen heb heeft ze raar route aangepast, en zal ze die eventueel later nog weer aanpassen
als ze 'gevaar' dreigt te lopen op haar route, daarom doet ze over de reis ook 2 jaar ipv 1 jaar. Ook zal ze
zelden alleen zijn, ze zal voornamelijk in groepsverband zeilen, ik meen ook ergens gelezen te hebben dat
ze begeleid zal worden door een volgboot, maar dat heb ik nergens terug kunnen vinden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Citaat van: Iwan op 30 augustus 2009, 15:11:54
Citaat van: Tim Traas op 30 augustus 2009, 15:04:40
Ik vind het ook de moeite waard te vermelden dat de zeeën de afgelopen maanden steeds onveiliger aan het worden zijn. Een kind met een zeilbootje alleen is een heel gemakkelijke prooi.
Voor zover ik begrepen heb heeft ze raar route aangepast, en zal ze die eventueel later nog weer aanpassen
als ze 'gevaar' dreigt te lopen op haar route, daarom doet ze over de reis ook 2 jaar ipv 1 jaar. Ook zal ze
zelden alleen zijn, ze zal voornamelijk in groepsverband zeilen, ik meen ook ergens gelezen te hebben dat
ze begeleid zal worden door een volgboot, maar dat heb ik nergens terug kunnen vinden.

Ondanks dat, grote zeeschepen worden gekaapt. Ik denk niet dat een volgboot zoveel effect zal hebben. Bedoel dit nieuws gaat heel de wereld over. Er zijn gekken genoeg die een kans zien om er een slaatje uit te slaan.

Iwan

Citaat van: Tim Traas op 30 augustus 2009, 15:30:33
Citaat van: Iwan op 30 augustus 2009, 15:11:54
Citaat van: Tim Traas op 30 augustus 2009, 15:04:40
Ik vind het ook de moeite waard te vermelden dat de zeeën de afgelopen maanden steeds onveiliger aan het worden zijn. Een kind met een zeilbootje alleen is een heel gemakkelijke prooi.
Voor zover ik begrepen heb heeft ze raar route aangepast, en zal ze die eventueel later nog weer aanpassen
als ze 'gevaar' dreigt te lopen op haar route, daarom doet ze over de reis ook 2 jaar ipv 1 jaar. Ook zal ze
zelden alleen zijn, ze zal voornamelijk in groepsverband zeilen, ik meen ook ergens gelezen te hebben dat
ze begeleid zal worden door een volgboot, maar dat heb ik nergens terug kunnen vinden.

Ondanks dat, grote zeeschepen worden gekaapt. Ik denk niet dat een volgboot zoveel effect zal hebben. Bedoel dit nieuws gaat heel de wereld over. Er zijn gekken genoeg die een kans zien om er een slaatje uit te slaan.
Inderdaad zal volgboot eventuele kapers/ontvoerders niet afschrikken en het zeilen en (groot) groepsverband
zal ook maar beperk helpen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

WIJK BIJ DUURSTEDE - De moeder van de 13-jarige Laura Dekker wil niet dat haar dochter op deze leeftijd
solo rond de wereld zeilt. Het is de eerste keer dat de moeder van Laura zich in de media uitlaat over de voornemens van haar dochter.

"Als het aan mij ligt, zou ik Laura niet laten gaan. Klaar", zegt Babs Müller in de Volkskrant.
"Het breekt mijn hart dat ik hierdoor misschien het contact met mijn dochter verlies. Ik heb nog nooit in mijn leven
zo'n moeilijk besluit moeten nemen. Maar ik moet de gevolgen van mijn beslissing accepteren. Ik heb liever
een levende dochter die ik nooit meer zie, dan een dode dochter.
"

Müller denkt dat haar dochter de reis technisch aankan. "Ze kan zeilen als de duivel. Dat is het probleem niet."
Maar ze ziet wel problemen in de derdewereldhavens en in de psychische druk van het alleen zijn op zee.
"Het belangrijkste van alles is: in mijn ogen is ze gewoon nog niet volwassen."

Ook vraagt ze zich af of de reis wel Laura's eigen plan is en niet dat van haar vader, waar Müller
inmiddels van gescheiden is. "Ik heb het idee dat hij al jaren bezig is haar dit in te prenten."
Laura woont sinds haar zesde niet meer bij haar moeder.

De kinderrechter stelde de puber voor een periode van twee maanden onder toezicht van jeugdzorg.
De Raad voor de Kinderbescherming spande de rechtszaak aan omdat het volgens de raad onverantwoord is
dat het meisje de reis van twee jaar in haar eentje maakt. De rechtbank deelt de vraagtekens bij Laura's vermogen
om met extreme omstandigheden om te gaan.

Half oktober moeten enkele onderzoeken naar de situatie en naar Laura zelf zijn afgerond.
De kinderbescherming moet concreet laten zien waarom Laura volgens haar de reis niet zou moeten maken.
Ook heeft de kinderrechter een kinderpsycholoog aangesteld om de zeilster te onderzoeken. Op basis van
die onderzoeken bepaalt de kinderrechter eind oktober of Laura langer onder toezicht van jeugdzorg blijft.





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Laura Dekker, het veertienjarige meisje dat in haar eentje een solozeiltocht
rond de wereld wil maken, zal tijdens haar reis aan alle kanten worden begeleid.

Dit zal één van de argumenten zijn waarmee ze morgen de rechter probeert te overtuigen
om alsnog toestemming te geven voor de reis.

Verschillende deskundigen, onder wie een kinderpsycholoog en een zeildeskundige,
hebben de afgelopen weken onderzocht of het meisje de reis aan zou kunnen.

Morgen worden zij samen met Laura, haar ouders en medewerkers van de Kinderbescherming
en Jeugdzorg door de rechter gehoord.

Begeleiding 
Op 28 augustus bepaalde de rechter dat Laura Dekker tijdelijk onder toezicht moest worden gesteld,
zodat Jeugdzorg een oordeel kan vellen over haar reis. Sindsdien heeft Laura Dekker samen met haar team
bekeken hoe ze haar reis zo veilig mogelijk kan maken.

Zo zal er op moeilijke stukken een schip met haar meevaren.
Tevens zal ze onderweg geregeld bezoek krijgen van familie en begeleiders.

De zeilboot zelf zal worden uitgerust met technische snufjes om de veiligheid te verhogen.
Ook zal de boot in de havens waar ze tussentijds stopt worden gecontroleerd.

Uitspraak
Na de hoorzitting van morgen doet de rechter waarschijnlijk vrijdag een uitspraak. 





©nos.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

De 14-jarige zeilster Laura Dekker vindt het verstandiger om eerst haar schooljaar af te maken
voor ze haar solozeilreis begint. Dat zegt ze maandagavond in een interview met het Jeugdjournaal.

In het enige interview dat het meisje geeft aan de media, vertelt ze dat er veel is gebeurd de afgelopen maanden.
,,Ik heb veel onderzoeken meegemaakt. Dat was best lastig en vooral lang stilzitten, maar ik heb geprobeerd
alles zo goed mogelijk uit te leggen.
''

Ze wil wachten tot eind mei om haar zeiltocht te beginnen.
,,Het is nu toch slecht weer en er moet nog veel geregeld worden'', zegt Laura.

Volgens de woordvoerster van de familie zijn er tientallen aanbiedingen binnengekomen
om Laura's reis te verfilmen, een boek uit te geven of er een serie van te maken.
,,We zijn nog niet op aanbiedingen ingegaan'', aldus de woordvoerster.

De zeilreis van start waarschijnlijk toch in Nederland. Vanwege de rechtszaak en de tijdelijke ondertoezichtstelling
was het vertrekpunt in september veranderd in Portugal.

,,Dat wordt nu toch weer Nederland, is het plan. Er is veel media-aandacht voor haar tocht en het vertrek
zal pas laat in het voorjaar zijn, dus is Nederland weer een optie. Bovendien is Portugal eigenlijk te duur
'',
aldus de woordvoerster van de familie.

Afhankelijk van de uitspraak van de kinderrechter kan Laura in het voorjaar vertrekken of,
in het geval dat de periode van toezicht wordt verlengd, over een jaar.





Ã,©depers.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



UTRECHT - Laura Dekker, die eerder een solozeiltocht rond de wereld wilde maken,
wordt vermist. Dat meldt de politie Utrecht. Volgens een woordvoerder heeft een familielid
de vermissing vrijdag gemeld. Ze staat inmiddels internationaal geregistreerd.

De ouders van het verdwenen zeilmeisje Laura Dekker weten niet waar hun dochter is.
Ze zijn ontzettend bezorgd, zegt een woordvoerster van de ouders van Laura zondag.
"Ze hopen dat Laura snel weer van zich laat horen of dat ze snel terugkomt."

Ook de politie in Utrecht maakt zich grote zorgen. Volgens een woordvoerder gaat de politie
er niet vanuit dat Laura er met een boot vandoor is gegaan. "Het is een minderjarig meisje dat
gewoon thuis moet komen
", aldus de zegsman. De politie doet er alles aan haar te vinden.
"We denken niet dat er sprake is van een misdrijf. We hebben niet het idee dat ze met
welke boot dan ook weg is.
"

Geld opgenomen
De Volkskrant meldt op de website dat Laura 3500 euro heeft opgenomen. De politie
kon dat niet bevestigen. Volgens het NRC heeft Laura een afscheidsbriefje achtergelaten.

De 14-jarige Laura wilde vanaf dit najaar als jongste zeiler ooit in twee jaar solo rond de wereld zeilen.
De Raad voor de Kinderbescherming vond dit niet verantwoord en schakelde de rechter in.
Laura staat tot juli volgend jaar onder toezicht van jeugdzorg en mag dus niet vertrekken.

Alleen zijn
Volgens Laura's woordvoerder, die spreekt namens haar ouders, vrezen zij niet dat Laura zich
van het leven zal beroven. "We denken niet dat ze nooit meer terugkomt. Maar alle druk van het
afgelopen half jaar is haar niet in de koude kleren gaan zitten. We denken dat ze is weggegaan
om alleen te zijn
", zeggen ze tegen NRC.

Laura's boot is niet weg, zegt een woordvoerder van de politie.
"We zoeken het ook niet in die richting."





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim


Dity

Was er ook niet een of andere link met Australië, tenminste zoiets heb ik ergens gelezen, dat ze daar ook een paspoort van heeft.

Dus als ze 3500 euro heeft opgenomen zit er misschien kans in dat ze die reis via Australië wil beginnen
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Citaat van: Dity op 20 december 2009, 22:45:48
Was er ook niet een of andere link met Australië, tenminste zoiets heb ik ergens gelezen, dat ze daar ook een paspoort van heeft.
Ze heeft een driedubbele nationaliteit; Nederlands, Duits en Nieuw-Zeelands.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Het 14-jarige zeilmeisje Laura is terecht. Ze is vandaag aangehouden op het eiland Sint Maarten
door de politie. Eerder vandaag werd bekend dat haar familie haar sinds vrijdag als vermist had
opgegeven. De familie was erg ongerust.

Het meisje werd wereldberoemd toen ze bekendmaakte een solozeiltocht rond de wereld te willen maken.
Haar vader stemde in met de plannen, maar de rechtbank stak daar een stokje voor.
Het meisje kwam onder toezicht van de Raad voor de Kinderbescherming.

De Raad voor de Kinderbescherming gaat proberen Dekker weer zo snel mogelijk terug
naar Nederland te brengen, zei een woordvoerder. Volgens de raad is Laura aangehouden.




Ã,©spitsnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."


Iwan

SCHIPHOL - Laura Dekker heeft geen gebruik gemaakt van een Nederlandse luchthaven
toen ze naar Sint Maarten vertrok. Dat is gebleken uit onderzoek van de Koninklijke Marechaussee,
zo heeft een woordvoerder maandag gemeld. Waarvandaan het 14-jarige meisje dan wel is vertrokken,
weet de marechaussee niet.

Laura, die solo de wereld rond wil zeilen, maar daar tot nu toe door Bureau Jeugdzorg van is weerhouden,
werd vrijdag als vermist opgegeven. Zondag liet ze aan haar woordvoerster weten dat ze op Sint Maarten zit.

Wanneer een minderjarige onbegeleid reist, moet die documenten bij zich hebben die bewijzen
dat daarvoor toestemming is gegeven, bijvoorbeeld door een ouder of voogd. De marechaussee
controleert daarop bij de paspoortcontrole. Deze werkwijze geldt volgens de woordvoerder van
de marechaussee voor alle Schengenlanden.

De politie in Utrecht wil Laura zo snel mogelijk horen als ze weer in Nederland is. Een woordvoerder
verwacht dat dat op korte termijn zal zijn. "We willen eerst bekijken hoe ze heeft gereisd en of ze
met iemand is meegereisd. En we willen weten of er sprake is van strafbare feiten.
"

Een KLM-woordvoerster stelde maandag dat het in principe onmogelijk is voor een 14-jarige
om onbegeleid en zonder de benodigde documenten van Schiphol te reizen. "Omdat alle
inchecksystemen haar zouden weigeren.
" De zegsvrouw doelde daarmee op het inchecken,
het inleveren van bagage, paspoortcontrole en controle bij de gate.

Laura Dekker zat maandagmiddag om half vier (Nederlandse tijd) op de luchthaven van Sint Maarten
in afwachting van haar vlucht naar Curaçao. Vandaar zal ze doorvliegen naar Nederland.

De ouders van Laura, haar advocaat Peter de Lange en Bureau Jeugdzorgd overleggen maandag
hoe het verder moet met de solozeilster.




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

UTRECHT - Bij de rechtbank in Utrecht dient dinsdag een spoedzitting over Laura Dekker.
Dat heeft een woordvoerster van de rechtbank bevestigd.

De zitting vindt om 15.00 uur achter gesloten deuren plaats. Bureau Jeugdzorg zal vragen
om de uithuisplaatsing van Laura. De rechtbank verwacht om 18.00 uur in het openbaar
een uitspraak te doen.

De 14-jarige Laura werd wereldnieuws omdat zij in haar eentje een zeilreis om de wereld wilde maken.
Zij werd onder toezicht van Bureau Jeugdzorg geplaatst om te voorkomen dat ze zou vertrekken.
Laura werd dit weekeinde door haar familie als vermist opgegeven.
Zondagavond werd ze op Sint Maarten aangehouden. Hoe ze daar terechtkwam, is nog onduidelijk.

Het vliegtuig uit Curaçao waarin Laura Dekker zat, is dinsdagochtend aangekomen op luchthaven Schiphol.
De politie heeft aansluitend  ruim twee uur met Laura gesproken. Op de luchthaven waren haar vader
en opa aanwezig. Het is niet duidelijk of zij contact met haar hebben gehad.

Een politiewoordvoerder van de regio Utrecht kon niets zeggen over de inhoud van het gesprek.
De politie had veel vragen over haar verdwijning. Haar familie deed vorige week melding van Laura's
vermissing. Zondag is ze aangehouden op Sint Maarten. Het is nog onduidelijk hoe ze daar terecht is gekomen.





©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

UTRECHT - De 14-jarige Laura Dekker mag bij haar vader blijven wonen. Dat was woensdag
de uitspraak van de kinderrechter in Utrecht. Bureau Jeugdzorg had het verzoek ingediend om de
jonge zeilster bij een zogeheten netwerkpleeggezin te plaatsen, nadat het meisje vorige week
was weggelopen van huis en vervolgens in Sint Maarten was opgedoken.

Dat verzoek is afgewezen op grond van 'de constructieve gesprekken die woensdagmiddag
zijn gevoerd tussen Laura en haar vader en jeugdzorg', zo stelde de rechter.

,,Er was sinds de uitspraak op 30 oktober sprake van miscommunicatie tussen Laura en jeugdzorg.
Beide partijen hadden de uitspraak niet goed begrepen. Nu gaan alle partijen weer samenwerken
aan het welzijn van Laura
'', aldus de woordvoerster van de familie.
Laura zelf was niet bij de uitspraak aanwezig, maar liet weten ontzettend blij te zijn dat ze bij haar vader blijft.

Ook jeugdzorg wil constructief aan een plan werken samen met Laura en haar vader Dick om uiteindelijk
het meisje de zee op te krijgen. ,,Zij waren het vertrouwen kwijt. Maar wij hadden nooit de intentie
om de zeilreis helemaal te schrappen. Er moet alleen wel aan alle voorwaarden worden voldaan
'',
aldus een woordvoerder.

Die voorwaarden zijn onder andere het oefenen van langere zeilreizen, het testen van een slaapritme
en een EHBO-diploma halen. ,,Die voorwaarden waren eerder ook al gesteld, maar vervolgens is er
niets concreet uitgekomen. Dat gaat nu wel gebeuren
'', zo zegt de woordvoerster van de familie.

De rechter gaf in de uitspraak aan dat als de plannen toch niet uitgewerkt gaan worden,
jeugdzorg een nieuw verzoek tot uithuisplaatsing kan indienen. De ondertoezichtstelling
van het 'zeilmeisje' blijft de komende maanden wel gehandhaafd.

Moeder
Laura's moeder Babs Grondsma-Müller snijdt alle banden met haar dochter door
na de uitspraak van de rechtbank dat Laura bij haar vader mag blijven.

Nadat Laura's zusje de telefoon opnam, zei de vrouw, die finaal van de kaart is, niet te kunnen reageren.
,,Nee, nu niet. Echt niet. Ik ben helemaal overstuur. Ik ben er nog niet klaar voor", zei de Duitse,
die de uitspraak thuis in Friesland afwachtte. ,,Ik moet even tot rust komen en ben helemaal over
de rooie. Ik wil er verder niets over zeggen, ook niet later.
"

De uitspraak is voor de moeder het definitieve breekpunt met Laura en haar vader, bevestigt ze nog,
refererend aan de uitspraak van haar huidige echtgenoot Anne Grondsma. Grondsma zei: ,,Laura moet
gewoon weg bij die man. Gebeurt dat niet, nou succes dan. Dan weten wij het ook niet meer.
Dan houdt het op.
"

Moeder Babs, die huivert voor de solozeereis van Laura, snijdt nu alle banden met dochter en ex-echtgenoot
definitief door. ,,Dat klopt. Het is klaar. Het is echt klaar. Wij trekken onze handen ervan af. Ik heb het gehad."




©ad.nl/telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: dePers.nl
Laura Dekker tot juli onder toezicht

Laura Dekker, het 14-jarige meisje dat solo rond de wereld wil zeilen, blijft vooralsnog tot 1 juli
onder toezicht van jeugdzorg. Het gerechtshof is het niet eens met Laura, haar vader en haar advocaat,
dat de eerdere beslissing van de rechtbank Utrecht daartoe niet deugde.

Het hof is het met de rechtbank eens dat er goede gronden zijn om Laura door toezicht aan wal te houden.
Laura en haar vader bereiden nu de zeiltocht om de wereld voor met extra maatregelen zoals aanvullende apparatuur,
cursussen en training. Maar die nemen volgens het hof onvoldoende risico's weg
.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: telegraaf.nl
Laura wil begin augustus weg

AMSTERDAM - De rechter beslist donderdag of Laura Dekker (14) in haar eentje de wereld mag rondzeilen.

Dekker moest maandag weer voor de rechtbank in Middelburg verschijnen in verband met de ondertoezichtstelling
van Bureau Jeugdzorg. Deze vroeg gisteren aan de rechter om het toezicht met twee maanden te verlengen terwijl
de advocaat van Laura ervoor pleitte deze op te heffen.

Volgens de kinderbescherming is niet duidelijk of Laura haar reis nu goed heeft voorbereid.
Volgens de advocaat is dat juist wel het geval. Laura wil begin augustus vetrekken.

De wereldberoemde tiener werd eind december nog aangehouden op Sint Maarten, nadat ze Nederland was ontvlucht.
Laura gaf aan depressief te zijn geworden omdat zij niet wist waar zij aan toe was. Zij dacht dat de voorwaarden
met opzet vaag werden gehouden en alleen maar een middel waren om haar tegen te houden om de wereld rond te zeilen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Onverantwoord
zeker nu met al die piraten daar is zo'n kind toch niet tegen opgewassen dan kan iedereen wel weg gaan en de school of werk links laten liggen
Life can be so beautyfull
so follow your heart