Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

D66 lokaal niet overal verkiesbaar

Gestart door Iwan, 30 augustus 2009, 04:45:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

DEN HAAG - Ondanks de goede score in de peilingen doet D66 slechts in de helft
van de gemeenten mee aan de raadsverkiezingen. Vooral in het noorden en zuiden van Nederland
zullen de links-liberalen op de kieslijst ontbreken.

Volgens partijvoorzitter Ingrid van Engelshoven zijn daar te weinig kandidaten om een lijst
samen te stellen. De partij doet op 3 maart 2010 in 225 van de 441 gemeenten zelfstandig mee.
In 36 plaatsen is er een combinatie gevormd met een andere partij.

Volgens Van Engelshoven heeft tachtig procent van de kiesgerechtigde bevolking straks de mogelijkheid
om D66 te stemmen: de partij is goed vertegenwoordigd in steden en in de Randstad, maar laat in veel
kleine gemeenten de verkiezingen lopen. Ruim drie jaar geleden werd D66 bij de gemeenteraadsverkiezingen weggevaagd.
De partij hield in 125 gemeenten slechts 176 (deel)raadsleden over.

D66 is niet de enige partij die moeite heeft om de lijsten te vullen. Eerder maakte de PVV al bekend
slechts in twee gemeenten, Den Haag en Almere, mee te zullen doen. Bij de PvdA gaat het moeizaam
in Zeeland en Friesland, al denkt de partij in nagenoeg alle gemeenten straks present te zijn.





©Nederlands Dagblad
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Lijkt me uitermate pijnlijk voor Pechtold, eerst de mond vol hebben over Wilders om vervolgens te zeggen;
'ja, maar wij doen zelf ook lang niet overal mee'.
Ben benieuwd of Halsema (GL) ook van; 'Een ongelofelijk zwaktebod' zal spreken
en of van Heemst (PvdA) dit ook 'een slap verhaal' zal noemen.

of om in andermans woorden te spreken
Citaat van: Tim Traas op 15 augustus 2009, 22:15:28
...  dit is gewoon flauwekul dat hij niet genoeg bestuurders heeft kunnen vinden.
Dat vind ik grote excuses sinds `Mijn hond heeft mijn huiswerk opgegeten'.
toespraak van een kind die zijn huiswerk niet heeft gedaan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Het is inderdaad ook voor de Sociaalliberale D66 behoorlijk zwak om niet genoeg kandidaten te vinden. D66 was bij de vorige lokale verkiezingen een aangeschoten partij, maar nu staat de partij in de peilingen op winst. Onbegrijpelijk dat de partij daar geen gebruik van maakt om met desnoods lijstverbindingen weer haar invloed uit te breiden op gemeentelijke gebied.
Maar ieder geval doen ze meer mee dan PVV!

Iwan

Citaat van: Tim Traas op 30 augustus 2009, 15:01:08

Maar ieder geval doen ze meer mee dan PVV!
D66 bestaat ook al een tijdje langer dan de PVV, D66 is inmiddels een gevestigde partij terwijl de PVV
nog niet meer dan een beweging is. Ook is het nog Not Done om openlijk te zeggen dat de PVV stemt,
laat staan om voor de PVV beschikbaar te zijn voor de verkiezingen. Ik vind toch erg raar dat een partij
als D66 aan maar iets meer dan helft van de raadsverkiezingen mee doet. Begrijpelijk zou het zijn wanneer
ze net de PvdA, en vast ook wel andere partijen, in een paar gemeenten niet mee zouden doen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

D66 bestaat inderdaad langer, maar de partij is door deelname in het kabinet Balkenende 2 behoorlijk beschadigd. De partij werd lokaal bijna van de kaart geveegd.
Ik vind het ook slecht van D66 dat ze zo beperkt verkiesbaar zijn, maar het is een feit dat ze in meer gemeentes dan de PVV verkiesbaar zijn. En je merkt het in de peilingen dat de mediastilte en dat ze maar in zo weinig gemeentes meedoen dat de mensen teleurgesteld zijn in de partij van Wilders. Misschien zal D66 in de peilingen ook bloeden vanwege dat ze beperkt meedoen in de Gemeenteraadsverkiezingen van 2010.

Dity

Citaat van: Iwan op 30 augustus 2009, 04:52:07
Lijkt me uitermate pijnlijk voor Pechtold, eerst de mond vol hebben over Wilders om vervolgens te zeggen;
'ja, maar wij doen zelf ook lang niet overal mee'.
Ben benieuwd of Halsema (GL) ook van; 'Een ongelofelijk zwaktebod' zal spreken
en of van Heemst (PvdA) dit ook 'een slap verhaal' zal noemen.

Dat was ook het eerste wat mij in de gedachten schoot toen ik de topic las  ;D
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************