Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

'Gehandicapten gaan er meest op achteruit'

Gestart door Iwan, 16 september 2009, 11:23:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

DEN HAAG - Chronisch zieken en gehandicapten gaan er in de plannen die op Prinsjesdag zijn gepresenteerd
het meest op achteruit. Dat meldt de CG Raad op basis van berekeningen van het Nibud.

Terwijl de gemiddelde Nederlander een kwart procent aan koopkracht in moet boeten
gaan chronisch zieken en gehandicapten er 0,8 tot 2,3 procent op achteruit.

Volgens belangenbehartiger CG Raad klopt de bewering van het kabinet dat mensen er slechts
licht op achteruit gaan niet voor zieke mensen of mensen met een handicap.
Het gaat vooral om mensen in de bijstand, WAO'ers, Wajongers of met salaris rond het minimumloon.

De raad wijst erop dat chronisch zieken en gehandicapten vaak hoge meerkosten hebben.
Ze zijn jaarlijks makkelijk duizend tot tweeduizend euro kwijt aan onvoorziene kosten.
Juist deze mensen gaan er door de aftrekbeperking het meest op achteruit.

Ouderen
Ook heeft het kabinet weinig aandacht voor de groeiende groep ouderen in Nederland.
Dit concludeert CSO, de koepel van ouderenorganisaties, dinsdag in een reactie op de miljoenennota.

Het verontrust de organisatie dat er in de beleidsagenda bijvoorbeeld niets staat over
het ontwikkelen en versterken van de geriatrische zorg. ''Ouderen hebben vaak gelijktijdig te maken
met meerdere problemen, bijvoorbeeld een chronische ziekte en eenzaamheid
'', stelt de CSO.

''Door een stapeling van problemen zijn ze kwetsbaar. Door gerichte geriatrische hulp
kunnen de problemen tijdig worden herkend. Daarmee wordt niet alleen de oudere geholpen,
maar kunnen ook onnodige kosten worden bespaard
.''

Ook baart het tekort aan arbeidskrachten in de zorg de bejaardenbond grote zorgen.




©nu.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

DEN HAAG - De staatsschuld loopt volgend jaar op tot 328 miljard euro.
Dat blijkt uit de dinsdag gepresenteerde miljoenennota. Dit jaar gaat het nog om een bedrag
van 294 miljard. De staatsschuld bepaalt voor ongeveer 85 procent de totale EMU-schuld,
het totaal van alleen uitstaande leningen van het Rijk, de sociale fondsen en lokale overheden.

De EMU-schuld loopt volgend jaar op tot 381 miljard euro, 66 procent van het bruto binnenlands product.
Dit bedrag is flink opgelopen door de financiële crisis en de steunoperaties voor de financiële sector.

Bezittingen
Hierdoor is de schuld niet alleen toegenomen, de overheid heeft ook meer bezittingen.
Dit bezit heeft momenteel een waarde van ongeveer 46 miljard euro.

Door de hogere schuld zijn de rentelasten voor de staat gestegen.
Volgend jaar bedragen die naar verwachting 11,1 miljard.




©nu.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

DEN HAAG - De tegenbegroting van de VVD doet het meest voor een verbetering van het overheidssaldo in 2010.

Bij de liberalen wordt het financieringstekort volgend jaar met 5,5 miljard euro
(1 procent van het bruto binnenlands product) teruggedrongen in vergelijking met de kabinetsplannen.

Dat blijkt uit de doorrekeningen van het Centraal Planbureau van de tegenbegrotingen
van de oppositiepartijen VVD, SP, PVV, GroenLinks en D66.

De tegenbegroting van de SP is het duurst voor de overheid en leidt tot een verslechtering
van het saldo, met 2 miljard euro (0,3 procent van het bbp).


Bezuinigen
De VVD wil 11,5 miljard bezuinigen, onder meer op de sociale zekerheid (3,8 miljard),
ontwikkelingssamenwerking (1,4 miljard), de kosten van de overheid (1 miljard),
de zorg (0,8 miljard) en de schuldsanering van de Antillen (0,7 miljard).

De liberalen willen de lasten voor burgers en bedrijven verlichten met in totaal 3,1 miljard euro.





©nu.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik denk dat we allemaal de klap gaan voelen. Als ik hier zie op Kreta hoeveel internationale bedrijven zijn verdwenen dat, de centrale overheid vanwege aankomende verkiezingen gewoon plat ligt hebben wij nog goed. Hier betaal je veel meer aan ziektekosten, mensen zijn meer op zichzelf gewezen. Ik denk als we de tering naar de nering zetten allemaal dat we er door komen. En nee, dat is niet leuk. Maar we hebben als waren nu allemaal een schuld vanwege de uitgave van de overheid. Wouter Bos zei het gisteren helemaal correct, we moeten lessen trekken zodat onze kinderen niet de fout maken die in Den Haag te vaak is gemaakt. Bij elk beetje geld dat er binnenkomt meteen lopen graaien voor een aandeel.
Zelf als een persoon met een handicap, ben ik al snel 150 euro eigen risco kwijt. Maar ik krijg 350 euro per jaar terug via het UWV en 50 euro van het CAK.
Kwestie van gewoon zorgen van wanneer zijn er uitgaves en wanneer zijn er inkomsten.
En nee het is niet altijd makkelijk. Maar we moeten er door komen net als de mensen in de jaren 30!

josefientje

Dan hou je nog 250 euro over jij. da`s goed bekeken. 8*)

Iwan

Ik hoorde Wouter Bos gisteren iets zeggen over de sterkste schouders die de zwaarste lasten moeten dragen,
dan vindt ik het wel frappant dat schijnbaar de sterkste schouders chronisch zieken en gehandicapten zijn.

Ik vraag me af, over de tegenbegroting van de VVD, wat die bezuinigingen precies behelzen.
Als ik lees dat ze willen bezuinigen op; de sociale zekerheid, de kosten van de overheid en de zorg,
vraag ik me toch af waar precies ze op willen bezuinigen. Ik mag hopen dat ze niet ook voor minder
blauw op straat willen gaan en waar ze het geld uit de zorg vandaan willen halen die toch al niet zo best is.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Achja die ziektekosten zal ik weinig van merken, want ik ga al flink
over die 150 Euro heen en betaal me blauw aan al die troep.  :P

TimT

Citaat van: josefientje op 16 september 2009, 17:44:03
Dan hou je nog 250 euro over jij. da`s goed bekeken. 8*)

Ik hou niet 250 euro over. Want ik betaal aan het CAK een eigen bijdragen van x bedrag per jaar voor voorzieningen en medische hulp.
Ik moet bepaalde medicijnen eerder dan een gezond iemand en die krijg ik niet vergoed. Dus je komt er mee rond. Maar winst uitmaken dan moet je echt geluk hebben. Maar ik heb het nog nooit meegemaakt. Als ik mijn bonnetjes zou nagaan dan vind ik op de post medische kosten een te kort.
En ik maakte een fout op gebied van de eigen bijdrage, dat is 255 euro! Kleine correctie van 105 euro  ;)