Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Albayrak gaat in tegen de progressieve lijn van haar partij

Gestart door Iwan, 21 april 2010, 00:28:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ambtenaren mogen, indien het tegen hun geloof of principes indruist, weigeren om een huwelijk tussen 2 personen van gelijkgeslacht te sluiten.

Eens, omdat....
0 (0%)
Oneens, omdat......
1 (100%)
Anders, namelijk ......
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1

Iwan

Citaat van: Elsevier.nl

PvdA'er Albayrak: Ambtenaar mag homohuwelijk weigeren

Nebahat Albayrak, de nummer twee op de kieslijst van de PvdA, vindt dat er ruimte moet zijn
voor ambtenaren die op religieuze gronden weigeren homohuwelijken te sluiten.
Albayrak zei dat dinsdagavond in het EO-programma Moraalridders.

De voormalig staatssecretaris van Justitie gaat hiermee in tegen de progressieve lijn van haar partij,
die altijd fel tegenstander is geweest van de zogeheten weigerambtenaar.

Ruimte
Presentator Andries Knevel vroeg Albayrak in eerste instantie wat ze vindt van ambtenaren die,
vanwege hun islamitische geloof, weigeren handen te schudden. Albayrak gaf aan dat ambtenaren
die ruimte moeten hebben.

Daarna vroeg hij haar hoe ze denkt over ambtenaren die geen homohuwelijken willen sluiten.
De nummer twee van de PvdA antwoordde dat het 'identieke' situaties betreft.
'Er zijn genoeg mensen die het wel willen doen,' aldus Albayrak.

Programma
Toen Knevel haar daarop vroeg of ze weigerambtenaren dus de ruimte geeft, antwoordde ze met 'ja'.

Het PvdA-verkiezingsprogramma, dat vorige week werd gepresenteerd, stelt op bladzijde 22 echter duidelijk
dat ' geen enkele trouwambtenaar mag weigeren om een homostel in de echt te verbinden'.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan




Niet echt een handige uitspraak van deze nummer 2 van de PvdA-lijst, maar ze zal het vast niet zo bedoeld hebben
als ze het zei. Vind het sowieso raar dat deze mevrouw, met banden met de extreem nationalistische eenheidspartij in Turkije,
die weer hechte banden heeft met het ultranationalistische Grijze Wolven, Nederland mag vertegenwoordigen en besturen.
De leider van de nationalistische eenheidspartij was een dag voor zijn dodelijke ongeluk cq aanslag op bezoek geweest bij zijn nicht
of dorpsgenoot
(Albayrak), welke van de 2 is niet helemaal duidelijk. Hoe dan ook, volgens mij is het nog steeds zo
dat ambtenaren in dienst zijn van de Nederlandse overheid en dat ze in die hoedanigheid niet mogen discrimineren,
zelfs niet op grond van seksuele geaardheid. Gelukkig staat in het PvdA-programma dat geen enkele trouwambtenaar
mag weigeren om een homostel in het echt te verbinden. En zolang we in een coalitieland leven en dat de PvdA bijna
niet anders kan dan of met D66 óf met GL óf met de VVD te regeren, zal het niet zo vaart lopen met het schenden
van de (grond)rechten van homoseksuelen in Nederland.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Elsevier.nl
Albayrak komt terug op uitlatingen homohuwelijk

Nog geen dag na haar opmerkelijke uitspraak over ambtenaren die op religieuze gronden een homohuwelijk
moeten kunnen weigeren, komt Nebahat Albayrak er al weer op terug. De nummer twee van de PvdA-lijst
heeft spijt van de opmerking, die recht tegen het partijprogramma ingaat.
Oud-staatssecretaris van Justitie Nebahat Albayrak heeft dat laten weten aan de Gay Krant.

Foutje
'Dat had ik niet moeten doen,' aldus Albayrak over haar uitspraak, die ze deed in het EO-programma Moraalridders.
'Als er één onderdeel is in het partijprogramma van de PvdA waar ik achter sta, dan is het wel het schrappen
van de weigerambtenaar. Een ambtenaar die wel huwelijken weigert te sluiten, maakt zich schuldig aan dienstweigering;
daar wil ik klip en klaar over zijn.
'

Partijlijn
Tegenover Tijs van den Brink en Andries Knevel zei ze dat ambtenaren, als ze dat willen, moeten kunnen weigeren
als er een homohuwelijk gesloten wordt. Als het om religieuze argumenten gaat, is dat in orde, aldus Albayrak.

In het PvdA-verkiezingsprogramma, dat vorige week werd gepresenteerd, staat op bladzijde 22 echter
dat 'geen enkele trouwambtenaar mag weigeren om een homostel in de echt te verbinden'.

De ophef rond Albayrak ontstond kort na de presentatie van de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen,
die op 9 juni worden gehouden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Kamer steunt motie weigerambtenaren

De Tweede Kamer wil het verschijnsel van de weigerambtenaar laten aanpakken.
Een voorstel voor een nog uit te werken wettelijke regeling daartoe van GroenLinks
werd vanmiddag aangenomen met 84 stemmen voor en 58 stemmen tegen.
Ook de PVV, die zelf plannen wil ontwikkelen voor een verbod op weigerambtenaren, stemde voor.

De VVD wil een reactie van het kabinet afwachten op een advies van de Commissie Gelijke Behandeling.
Het CDA en de SGP, die in de Eerste Kamer zo belangrijk is voor het kabinet,
hebben begrip voor ambtenaren die moeite hebben met huwelijken tussen homo's.

Onverwacht
Dat de motie werd aangenomen, kwam tamelijk onverwacht. Een meerderheid mocht dan al wel voorstander zijn
van het verplichten van het sluiten van een homohuwelijk door alle trouwambtenaren, maar toch werd aangenomen
dat de gedoogcoalitie van VVD, CDA en PVV er geen interne problemen over wilde.

Doordat de PVV zou gaan schrijven aan een tijdrovend initiatiefwetsvoorstel om weigerambtenaren te verbieden,
leek de kwestie op de lange baan te gaan. De PVV zou initiatieven vanuit de oppositie daarom niet steunen,
zo leek vorige week nog.

'Bijzonder pijnlijk moment'
VVD-Tweede Kamerlid Jeanine Hennis beleefde 'een bijzonder pijnlijk moment' toen zij tegen een motie
over de aanpak van weigerambtenaren moest stemmen terwijl ze eigenlijk voor is.
'Het is altijd pijnlijk als je tegen je eigen principiële uitgangspunten moet stemmen', aldus Hennis.

Volgens haar heeft de VVD-fractie een afweging gemaakt en legt zij zich daar bij neer.
Als eenling afwijkend stemmen had ze ongepast gevonden. De VVD wil eerst de reactie van het kabinet afwachten
op een advies van de Commissie Gelijke Behandeling uit 2008 over weigerambtenaren. Vorige week bleek dat die
nog langer op zich laat wachten omdat het kabinet eerst nog juridisch advies inwint bij de Raad van State.

Volgens Hennis spelen daarnaast de verhoudingen in de regeringscoalitie een rol.
Voor de aanpak van de economische crisis is in haar ogen een daadkrachtig kabinet nodig en de kwestie
van de weigerambtenaren zou de verhoudingen met onder meer coalitiepartner CDA onnodig op scherp zetten.

'Triest'
De SGP is teleurgesteld dat een meerderheid in de Tweede Kamer de weigerambtenaren wil aanpakken.
'Triest. Bij een Kamermeerderheid is kennelijk noch de joodse, noch de christelijke traditie in veilige handen',
stelt SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij.

De SGP komt op voor trouwambtenaren die geen homo's willen trouwen. Van der Staaij vestigt zijn hoop nu
op de Raad van State die nog eens gaat kijken naar de juridische positie van de gewetensbezwaarde ambtenaren.

COC gelukkig
Homobelangenorganisatie COC Nederland is 'gelukkig' dat de Tweede Kamer het niet pikt dat ambtenaren weigeren
homo's in de echt te verbinden en het fenomeen wil aanpakken. 'We rekenen er op dat nu ook het kabinet niet langer treuzelt
en snel verbiedt dat Nederlandse ambtenaren in de uitoefening van hun functie discrimineren
', zegt COC-voorzitter Vera Bergkamp.

CDA niet verrast door PVV
CDA-fractievoorzitter Sybrand van Haersma Buma was niet verrast dat gedoogpartner PVV voor de motie stemde.
Volgens hem was er ook geen afspraak met de PVV om tegen het voorstel te stemmen.

Van Haersma Buma zei dat na afloop van de stemming. De PVV hielp de motie van GroenLinks aan een meerderheid.
Het CDA, dat ruimte wil houden voor gewetensbezwaarde trouwambtenaren, wist dat dat zou gebeuren.
Het is volgens Van Haersma Buma nu aan het kabinet om te reageren op de motie.

'Dat is democratie'
Ook VVD-fractievoorzitter Stef Blok zei dat het aan het kabinet is hoe het met de motie omgaat.
Op de vraag wat hij ervan vindt dat de PVV voor heeft gestemd, zei hij: 'Dat is democratie.'
Blok wees erop dat de VVD met het CDA heeft afgesproken dat in elke gemeente homo's moeten kunnen trouwen
en dat er deze kabinetsperiode niets aan de wetgeving zou veranderen. 'Wij hebben ons aan de afspraak gehouden', aldus Blok.

Zijn CDA-collega benadrukte verder dat dit onderwerp geen onderdeel van het gedoogakkoord was.
Deze kwestie verandert de verhoudingen ook niet. 'Je weet dat je verschillende standpunten hebt', zei Van Haersma Buma.

'Aanpak nog dit jaar'
GroenLinks gaat ervan uit dat het kabinet nog dit jaar de motie over de aanpak van weigerambtenaren bij homohuwelijken uitvoert.
Dat zei Ineke van Gent van de oppositiepartij. Volgens Van Gent hebben de liberalen van de VVD weliswaar met de christelijke partijen
in de Kamer tegengestemd, maar zij gaat ervan uit dat het minderheidskabinet van VVD en CDA haar motie nog dit jaar uitvoert.

'Iedereen weet dat de VVD eigenlijk voor wilde stemmen, maar niet durfde en een overgrote meerderheid van de Kamer voor is.
Ik kan me niet voorstellen dat het kabinet de motie niet uitvoert
', aldus de GroenLinks-politica.
Zij wil binnen een paar weken een reactie van het kabinet.

Van Gent had voor de zomer haar motie juist aangehouden in de hoop dat de VVD voor zou gaan stemmen.
Maar zij is 'blij' dat de motie het 'nu eindelijk' met steun van gedoogpartner PVV heeft gehaald.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Aan de ene kant ben ik erg blij mee dat de motie is aangenomen,
maar aan de andere kant is het ook wel een beperking van vrijheid....

Maar toch ben ik blij met de aanname van de motie.
Weigerambtenaar zijn werkweigeraars!
Vindt de rol van de VVD wel 'vreemd' hierin.
Iedereen weet dat de VVD voor de motie was, maar ze hebben toch tegen gestemd,
waarschijnlijk om de SGP te paaien. Vraag me af of ze met de PVV overlegt hebben,
als de PVV voor stemt, wat ze uiteindelijk hebben gedaan wordt de motie aangenomen
hoe de VVD ook stemt en kunnen ze ook de SGP te vriend houden.

Op die manier wordt de motie waar de VVD  eigenlijk voor is aangenomen
en blijven ze vriendjes met de SGP, effectief, maar wel erg laf!
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."