Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Grazers Oostvaardersplassen afschieten

Gestart door Iwan, 6 december 2010, 17:45:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Een commissie adviseert om zwakke dieren in de Oostvaardersplassen af te schieten om zo onnodig lijden te voorkomen.

Goed plan, .....
2 (100%)
Slecht plan, .....
0 (0%)
Anders, namelijk .....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 2

Iwan

Citaat van: Trouw.nl
Grazers Oostvaardersplassen afschieten

Het afschieten van een deel van de paarden, runderen en edelherten in de Oostvaardersplassen
is op korte termijn de beste oplossing voor het voedseltekort in het gebied. Dat blijkt zondag uit
een enquête van het Vara-radioprogramma Vroege Vogels. Van de ruim 4600 ondervraagden vindt
38 procent het afschieten de beste oplossing. Ruim een kwart vindt dat er niets moet worden gedaan,
een kleine groep (16 procent) is voorstander van bijvoeren.

Bijna de helft van de ondervraagden pleit als langetermijnoplossing voor het verbinden van de Oostvaardersplassen
met andere natuurgebieden. Dan kunnen grote grazers bij voedselschaarste wegtrekken naar plekken met meer voedsel.
Bijna een op de vijf vindt dat blijvend afschieten van de dieren de beste oplossing is om de hoeveelheid grazers te beperken.

Maandag presenteert een internationale commissie onder leiding van oud-staatssecretaris Gabor een reeks aanbevelingen
voor het natuurgebied. Een grote groep dierenartsen is voor het afschieten van een derde van de gezonde populatie grazers,
omdat er volgens hen te veel dieren in de Oostvaardersplassen zijn.

Afgelopen winter kwamen veel grazers in het natuurgebied in Flevoland om van de honger, omdat daar niet voor alle dieren
genoeg te grazen was. Sindsdien wordt gezocht naar een oplossing om het probleem aan te pakken.

Vind jij het voorgestelde plan van de commissie, om 'zwakkere' dieren in de Oostvaardersplassen
af te schieten om zo onnodig lijden (verhongeren) te voorkomen een goed plan
of denk je dat het beter is om de dieren in de Oostvaardersplassen bij te voeren?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Het laten verhongeren van dieren die door de mens zelf in zo'n afgesloten gebied zijn uitgezet vind ik gewoon misdadig. Men wist toch al bij het uitzetten van deze dieren dat dit "probleem" zich in de toekomst voor zou doen.
Ik heb geen problemen met bijvoeren.
Dan zouden er teveel dieren komen lees je dan. Nou dan zorgen ze maar dat er niet teveel dieren bijkomen! Ze hebben potverdrie toch zelf deze situatie gecreerd! Geef die beesten de pil ofzo of castreer de mannen oid. Als de mens zo "verstandig" is die dieren daar uit te zetten dan moeten ze ook maar zelf voor een humane oplossing zorgen!

Nevyn

Ik vind dit een moeilijke discussie. Ik heb op 'goed idee' gestemd, niet omdat ik vind dat die dieren zomaar afgeschoten kunnen worden, maar omdat ze dat de minst lange lijdensweg geeft. Wanneer zij niet voldoende eten hebben, verhongeren ze en dan lijden ze enorm. Dat wil ik ook niet.

Ideaal zou zijn als de dieren bijgevoerd worden. Het doden van dieren is iets waar ik totaal op tegen ben. Precies zoals Lejah zegt, de overheid heeft de situatie gecreëerd, laat het dan ook maar oplossen.

Iwan

het laten verhongeren van dieren vind ik verschrikkelijk, wat zijn wij mensen toch ook een watjes geworden,
dus dan heb ik persoonlijk liever dat ze op 'humane wijze' afgeschoten worden, als het niet mogelijk is om
de dieren te verplaatsen. Bijvoeren is dan beter, maar dan zit je volgend jaar weer met hetzelfde probleem,
of ze moeten aan geboortebeperking gaan doen bij de dieren, zoals Lejah ook al aangaf.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."