Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Ophef over gedicht oudoom die bij Waffen-SS zat

Gestart door Iwan, 25 april 2012, 21:58:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: AD.nl
Ophef over gedicht oudoom die bij Waffen-SS zat

Het Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI) is teleurgesteld in het Nationaal Comite 4 en 5 mei.
Het CIDI vindt het onvoorstelbaar dat een 15-jarige scholier tijdens de jaarlijkse dodenherdenking op de Dam
een gedicht mag voordragen over een oudoom die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aanmeldde bij de Waffen-SS.

Adjunct-directeur Esther Voet van het CIDI zegt dat er aandacht moet zijn voor de daders van destijds, maar niet op 4 mei, meldt de NOS.

Volgens het centrum wordt de SS'er daarmee op eenzelfde niveau gezet als de echte slachtoffers van het nazibewind,
terwijl veel SS'ers bloed aan hun handen hebben.

'Niet daders moeten herdacht worden'
CIDI-directeur Ronny Naftaniel heeft het Nationaal Comité 4 en 5 mei, dat de dodenherdenking organiseert, vandaag in een brief opgeroepen
het gedicht niet te laten voordragen op 4 mei. Vooral de slachtoffers moeten die dag worden herdacht, niet de daders, aldus Naftaniel.

Het gaat om een gedicht van de scholier Auke de Leeuw, die daarin schrijft over zijn oudoom die een 'verkeerde keuze' heeft gemaakt
door zich aan te melden bij de Waffen-SS.

'Belediging naar slachtoffers'
Het CIDI vindt het niet passend om juist tijdens de dodenherdenking de gevolgen van die foute keuze gelijk te stellen aan de dood
van verzetshelden, Joden en andere slachtoffers van het naziregime. Dat is 'een belediging naar allen die als daadwerkelijk slachtoffer
het leven lieten
', schrijft Naftaniel.

Hij spreekt van een hellend vlak waarop het ook mogelijk zal zijn 'om Eichmann ooit als slachtoffer te herdenken'.
Adolf Eichmann was een van de belangrijkste organisatoren van de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Het Nationaal Comité 4 en 5 mei kon vanavond nog niet reageren op de kritiek en het verzoek van het CIDI.

Citeer
Foute keuze
Auke de Leeuw

Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z'n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Comité 4 en 5 mei trekt omstreden gedicht terug

Het Nationaal Comité 4 en 5 mei laat het gedicht Foute Keuze van de 15-jarige Auke de Leeuw niet voordragen
tijdens de dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam. Het comité laat vandaag weten dat de Nationale
Herdenking van té grote waarde is om te laten overschaduwen door de discussie die door het gedicht is ontstaan.

Auke de Leeuw schreef het gedicht over zijn oudoom, die zich in de Tweede Wereldoorlog bij de Waffen SS aansloot.

Het Nederlands Auschwitz Comité dreigde de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) keerde zich gisteren al tegen het gedicht Foute Keuze over een man
die zich aansloot bij de Waffen-SS. Volgens het centrum wordt de SS'er daarmee op eenzelfde niveau gezet
als de echte slachtoffers van het nazibewind, terwijl veel SS'ers bloed aan hun handen hebben.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Telegraaf.nl
Burgemeester Bronckhorst woedend op rechter

VORDEN - Woedend is burgemeester Henk Aalderink van Bronckhorst (VVD) over de uitspraak
van de kort geding-rechter die hem verbood vrijdagavond langs het graf met Duitse militairen te lopen op de Vordense
begraafplaats. "Ze hebben me iets afgepakt. Dit kan niet, een rechter kan niet beslissen dat ik me als burgemeester
niet als burgervader mag gedragen.
"

In een speciaal belegde persconferentie kondigde Aalderink aan dat hij het er niet bij laat zitten.
Hij verwijst naar andere plaatsen waar al langer herdenkingen zijn waar ook niet-Nederlanders bij zijn betrokken.
Hij wil juristen dat uit laten zoeken. Ook kaart hij het aan binnen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten
en het Genootschap van Burgemeesters. ,,Maar eerst laat ik het bezinken.''

Hij zegt ontroerd te zijn door de reactie van de bevolking.
Op een enkeling na liepen alle aanwezigen via de route langs het Duitse graf op de herdenkingsplaats.

De burgemeester is ook zeer ontstemd over het vliegtuig dat boven Vorden vloog met de tekst 'Vorden is fout',
een actie georganiseerd door de Joodse groepering TOF. Volgens hem zijn de bewoners daar ook boos over.

De dodenherdenking zelf verliep overigens probleemloos. Er waren ongeveer 400 mensen bij aanwezig.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik kan me er iets bij voorstellen dat het comité uiteindelijk het gedicht heeft teruggetrokken.
Persoonlijk vindt ik het gedicht meer bij 5 mei passen....
4 mei is voor mij een dag om de slachtoffers van de 2de wereldoorlog te herdenken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ik vind het belachelijk dat er zelfs maar overwogen is om dit gedicht voor te lezen!

Het is een mooi gedicht. Je zou hier misschien zelfs ook van een slachtoffer kunnen spreken.
Maar het past totaal niet bij een (openbare) herdenking op 4 mei.
Laat ze daar andere gelegenheden voor zoeken.
Ik vind het zo ver gaan dat ik het bijna zou gaan vergelijken met dat je een moordenaar ook niet herdenkt tijdens een tocht voor zijn slachtoffer.