Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

'Rauw'.... en .... 'Rauwer'....

Gestart door Iwan, 17 december 2012, 23:24:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Tom is de eerste en enige jongen in Nederland die rauw eet.
Rauw is een dieet uit Amerika dat voorschrijft dat eten niet wordt gebakken, gekookt of verhit.
Tom eet dus geen brood, pasta of rijst. Verder neemt hij geen vlees, vis, eieren of kaas of melk.
Tom leeft al vanaf zijn 5de jaar van fruit, groenten, noten en zaden.

Dat moet van zijn moeder, want volgens haar is dit de enige gezonde manier van leven.
Zijn moeder zegt dat mensen miljoenen jaren geleden ook rauw aten.
Tom is tien jaar en woont in Amsterdam, een stad waar je overal al het mogelijke eten kunt krijgen.
Hij klaagt niet. Wat eet hij eigenlijk wel?




Rauwer
De documentaire Raw of Rauw was te zien in 2008. Nu, vier jaar later is er een vervolg met de titel Rawer.
Destijds werd in een aangrijpende documentaire het leven van de 11 jarige Tom vastgelegd door documentairemaker
Anneloek Sollart. Vier jaar later, in 2012, heeft Anneloek een vervolg gemaakt op de eerste documentaire.
Nu, vijf jaar later, is er niet veel veranderd. Tom eet nog steeds geen gekookt voedsel.

Ondervoeding
Een kinderarts van het AMC maakt zich ernstig zorgen om de inmiddels 15-jarige Tom, bij wie kalkgebrek
en een groeiachterstand zijn vastgesteld. Zij doet aangifte van kindermishandeling, en de Raad voor de Kinderbescherming
dient een verzoek tot ondertoezichtstelling in. Niet alleen vanwege de medische conditie van Tom, maar ook omdat Francis
haar zoon van school gehaald heeft: een normale school is niet verenigbaar met hun levensstijl
Maar de moeder van Tom houdt vol: rauw eten is gezond.

Sociaal isolement
Moeder besluit om Tom van de middelbare school te halen en om hem thuis les te geven.
Ze is bang dat hij de verleiding niet kan weerstaan om net als zijn klasgenoten lekkere dingen als chocoladerepen
of belegde broodjes te eten. 'Tom is te jong om naar een school te gaan waar de standaard is dat kinderen chips eten
en geen fruit. En zelfs worden uitgelachen als ze dat wel doen
', zegt Francis Kenter tegen RTL Nieuws.

Maar hierdoor raakt Tom al het contact met de buitenwereld kwijt.
De moeder wordt officieel beschuldigd van verwaarlozing en moet met Tom voor de rechter verschijnen.
Kan ze doorgaan met deze manier van voeding? En hoe lang blijft de puberende Tom luisteren naar zijn moeder?

Toezicht
Tom staat onder toezicht van Bureau Jeugdzorg. De rechter heeft onlangs bepaald dat hij gewoon naar school moet.
Vandaag verliep het ultimatum van Jeugdzorg en Justitie.

De vereniging van leerplichtambtenaren is verbijsterd dat Tom nog steeds niet naar school gaat. Zijn moeder weigert
hem in te schrijven. 'Ik laat me niet dwingen hem naar school te sturen. Dan laat ik hem naar Engeland sturen,
waar zijn vader woont, en waar hij niet verplicht naar school hoeft.
'

Bureau Jeugdzorg heeft aan RTL Nieuws laten weten opnieuw naar de rechter te stappen als Tom thuis wordt gehouden.
In het uiterste geval kan hij uit huis geplaatst worden.

Niet doen!
Het Voedingscentrum raadt het "Raw food" dieet af omdat er kans is op tekorten aan ijzer, vitamine B2, B12 en calcium.
Uit onderzoek bij gebruikers van Raw food blijkt dat het dieet kan leiden tot fors ondergewicht. Bij kinderen in de groei
kan het dieet leiden tot groeiachterstanden. Bij vrouwen werd de menstruele cyclus verstoord en werd meer tandbederf vastgesteld.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik heb beide documentaires gezien en heb de moeder bij P&W gezien en vond het best wel schokkend.
Ik kreeg de indruk dat de moeder een tamelijk obsessieve, labiele vrouw met een tunnelvisie is....
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
'Jeugdzorg stond aan deur van Rauw-jongen'

Bureau Jeugdzorg Amsterdam heeft donderdagochtend aan de deur gestaan bij Tom Watkins, de 15-jarige jongen
die alleen rauw voedsel eet. Dat hebben zijn advocaat Ronald Pot en zijn moeder Francis Kenter donderdag laten weten.

'Jeugdzorg stond op de stoep met een spoedmachtiging tot uithuisplaatsing', aldus Pot. 'Tom was echter niet thuis,
hij zit op een onbekende locatie.
' Volgens de advocaat is er contact geweest tussen Jeugdzorg en Kenter.
'Het is beider intentie om eruit te komen zodat uithuisplaatsing niet nodig is.'

Ondergedoken
De NOS meldt dat de 15-jarige Tom Watkins is ondergedokende. Een 'betrouwbare bron' heeft het nieuws aan persbureau
ANP bevestigd. Tom probeert daarmee te voorkomen dat hij door Bureau Jeugdzorg uit huis wordt geplaatst.

Bureau Jeugdzorg is een spoedprocedure begonnen om de 15-jarige Tom Watkins, die alleen rauw voedsel eet, uit huis te plaatsen.
De jongen volgt al ruim twee jaar geen erkend onderwijs meer. Jeugdzorg wil dat hij op 7 januari weer naar school gaat.

Bureau Jeugdzorg onderzoekt nu of hij inderdaad is ondergedoken. Verder wil Jeugdzorg niets zeggen over de zaak
omdat ze niet op individuele gevallen ingaan.

Media-aandacht
Jeugdzorg Amsterdam liet eerder weten geen mededelingen te doen over Tom, op nadrukkelijk verzoek van de 15-jarige jongen.
'Het is niet in het belang van Tom als dit breed uitgemeten wordt in Nederland. We hebben ook aan zijn moeder uitgelegd
wat de risico's kunnen zijn van grote media-aandacht', aldus de woordvoerster. De afgelopen dagen hebben landelijke media
uitvoerig bericht over de situatie van de jongen naar aanleiding van een documentaire. De moeder wil dat haar zoon
alleen rauw voedsel eet en ze houdt hem van school weg om naar eigen zeggen pestgedrag te voorkomen.
Ze onderwijst hem thuis, maar is daar niet bevoegd toe.

Jeugdzorg legt uit dat uithuisplaatsing het uiterste middel is dat Jeugdzorg tot haar beschikking heeft. Als er sprake is
van een acuut onveilige situatie, wordt een spoedverzoek ingediend bij de kinderrechter. Als de rechter akkoord geeft,
kan het kind tijdelijk ergens anders worden ondergebracht, bij voorkeur bij familie of vrienden. Als het kind niet thuis is,
of mogelijk ondergedoken zit, wordt in het uiterste geval de politie ingeschakeld.

Ondervoed
In 2005 constateerde een schoolarts van de GGD al dat Tom Watkins, de jongen die alleen maar rauw voedsel eet,
leed aan ondervoeding. Daar zou toen echter niets mee zijn gedaan. Dat schrijft Het Parool.

De nieuwe feiten blijken uit correspondentie tussen de gezondheidsdienst en de voormalige intern begeleider van de school
waar Tom naartoe ging, Ylva Raaff. De GGD-arts schreef een brief aan Raaff in 2007, nadat zij haar zorgen had geuit
over de gezondheid van de jongen.

Daarin meldt de arts onder meer dat hij het na het laatste gesprek met de moeder, waarin ze bijna ruzie kregen,
maar zo heeft gelaten. Raaff stapte uiteindelijk zelf naar het AMC om raad te vragen bij een kinderarts.
Ook diende ze een klacht in bij de GGD.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ondanks dat ik het niet met de moeder eens ben, vind ik dat deze kwestie vooral schrijnend goed aangeeft hoe slordig en dubbel Nederlandse instanties met kinderen, gezondheid en onderwijs bezig zijn.

Men maakt zich niet eens erge zorgen om de ondervoeding, geen reden tot uithuisplaatsing.
Artsen maken zich daar wel bezorgd om.
Komt zeker omdat ze geen pretendent willen voor alle kinderen die vegetarisch eten met bloedarmoede en kinderen met obesitas die vnl vet eten.

Men maakt zich druk omdat 1 kind geen erkend onderwijs krijgt, wel onderwijs, maar niet erkend. Dit kind moet dan maar uit huis geplaatst worden zodat het wel naar regulier onderwijs kan.
Er zitten meer dan 3000 kinderen thuis waarvoor geen passend onderwijs is, niet alleen geen erkend onderwijs, maar helemaal geen onderwijs. Daar hoor je bureau jeugdzorg zich niet druk over maken.

En komen ze nu echt alleen maar in actie omdat het nu allemaal in de publiciteit komt? En dan maar tegen de moeder zeggen hoe slecht publiciteit is. Want ja, hoe meer publiciteit hoe beter je ziet dat de instanties aanrommelen.

Iwan



Citaat van: Lejah op 23 december 2012, 23:14:05
Ondanks dat ik het niet met de moeder eens ben, vind ik dat deze kwestie vooral schrijnend goed aangeeft
hoe slordig en dubbel Nederlandse instanties met kinderen, gezondheid en onderwijs bezig zijn.

Men maakt zich niet eens erge zorgen om de ondervoeding, geen reden tot uithuisplaatsing.
Artsen maken zich daar wel bezorgd om.
Komt zeker omdat ze geen pretendent willen voor alle kinderen die vegetarisch eten met bloedarmoede
en kinderen met obesitas die vnl vet eten.

Men maakt zich druk omdat 1 kind geen erkend onderwijs krijgt, wel onderwijs, maar niet erkend.
Dit kind moet dan maar uit huis geplaatst worden zodat het wel naar regulier onderwijs kan.
Ik ben het wel met je eens dat het een raar is dat geen (erkend) onderwijs wel reden tot uithuisplaatsing is,
maar ondervoeding niet.... Kan me er inderdaad bij voorstellen dat men dan in de problemen komt omdat er
zoveel kinderen zijn die geen goede voeding krijgen....
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."