Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

SP'ers willen geen eed afleggen bij troonswisseling

Gestart door Iwan, 14 februari 2013, 23:07:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wanneer kamerleden geen eed willen afleggen moeten ze ook niet naar de inhuldiging komen.

Eens, ......
0 (0%)
Oneens, .....
0 (0%)
Anders, namelijk ......
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 0

Iwan



Citaat van: AD.nl
SP'ers willen geen eed afleggen bij troonswisseling

SP-Kamerleden Farshad Bashir en Sadet Karabulut weigeren bij de troonswisseling op 30 april de eed aan de koning af te leggen.
Ze hebben al een eed afgelegd toen zij in de Tweede Kamer werden geïnstalleerd, zeggen de SP'ers vanavond in Nieuwsuur.

Ook Kamerlid Jasper van Dijk twijfelt of hij de eed gaat afleggen, hij wil een discussie binnen de SP-Fractie.
De Partij voor de Dierern wil eerst laten uitzoeken wat 'de rechten van het koningschap' precies betekent.
De PvdD'ers overwegen thuis te blijven als die rechten bijvoorbeeld zouden inhouden dat de koning mag jagen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Nog twee Kamerleden leggen eed niet af aan koning

In totaal 16 leden van de Eerste en Tweede Kamer leggen geen eed of belofte af bij de inhuldiging
van koning Willem-Alexander. Zondag waren al 14 namen bekend, maar daar zijn er nog 2 bij gekomen.

De laatste 2 die zich afmeldden zijn Kees de Lange van de Onafhankelijke Senaatsfractie (OSF)
en senator Geert Reuten van de SP. Van de 16 komen er 4 niet naar de inhuldiging, de overige 12 gaan wel,
maar bedanken voor het afleggen van de eed of belofte. De 4 wegblijvers zijn de SP-Tweede Kamerleden
Farshad Bashir, Manja Smits en Sadet Karabulut en PvdA-senator André Postema.

De parlementariërs die wél komen maar de eed of belofte niet afleggen zijn de PvdA-senatoren Ruud Koole,
Adri Duivesteijn en Janny Vlietstra, de GroenLinks-senatoren Tineke Strik, Margreet de Boer en Ruard Ganzevoort
en GroenLinks-Tweede Kamerlid Linda Voortman.

Drie Kamerleden van de Partij voor de Dieren zien af van de eed:
de Tweede Kamerleden Marianne Thieme en Ester Ouwehand, en de senator Niko Koffeman.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Aan de ene kant vind ik het een beetje flauw om de eed/belofte niet te willen afleggen, maar wel aanwezig willen zijn
bij de inhuldiging, maar aan de andere kant Kamerleden zitten er voor het volk en niet voor het koningshuis.
Ik zou het erger vinden wanneer de toekomstige koning zou weigeren de eed/belofte af te leggen.

Wat ik me wel afvraag is of de eed afleggen een wettelijke ambtsplicht is, volgens mij wel namelijk,
en in dat geval zouden de weigeraars dus eigenlijk, al was het maar uit fatsoen, hun ambt moeten neerleggen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."