Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Online bedrog in Catfish The TV Show

Gestart door Iwan, 30 juni 2013, 22:57:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citeer
Online bedrog in Catfish The TV Show

In de populaire documentaire Catfish dacht Nev Schulman via Facebook de liefde van zijn leven te hebben gevonden.
Na een filmische zoektocht bleek dat allesbehalve waar te zijn. Voor MTV helpt hij nu anderen in hun zoektocht naar
de ware identiteit van hun digitale liefde.

Het was de grootste anticlimax van zijn leven, stelt Nev Schulman. Niet de bloedmooie, slimme en muzikale Megan
hield hem via Facebook en door de telefoon maandenlang bezig, maar huisvrouw Angela.

Deze 'catfish' (degene die de ander voor de gek houdt) gebruikte de digitale wereld als een ontsnapping uit haar
ongelukkige bestaan en had een compleet Facebook-leven bedacht. De opbloeiende liefde en spannende ontknoping
werden vastgelegd door Nevs broer, die er de succesvolle documentaire Catfish van maakte.

"Fijn als je hart voor het oog van de hele wereld wordt gebroken", lacht Schulman.
"Al snel kreeg ik bakken met e-mails van mensen die hetzelfde hadden meegemaakt.
Het voelde als een logische stap om daar Catfish: The TV Show van te maken.
"

Smoes
Samen met cameraman Max Joseph trekt hij nu voor MTV door Amerika om anderen te helpen die in dezelfde situatie zitten.
"Gezien de belangrijke rol van sociale media tegenwoordig is het niet echt verrassend dat ook relaties en het datingproces
worden beïnvloed.
" Joseph: "Wél verrassend was dat we de eersten waren die met dit onderwerp aan de slag gingen;
we konden ons niet voorstellen dat niemand nog op dat idee was gekomen.
"

Het lijkt zo logisch dat je aan iemands identiteit moet twijfelen als diegene na een lange Facebook-relatie en uren aan
de telefoon smoes na smoes verzint om elkaar niet lijfelijk te hoeven zien. Als je dan toch op Facebook zit, dan ben je toch ook
modern genoeg om via Google wat onderzoek te doen? Als jouw geliefde nergens is te vinden, zou je er op z'n minst vraagtekens
bij moeten zetten.

Maar liefde maakt blind, blijkt maar weer. "Het is niet gespeeld", benadrukt Schulman. "Ik tref echt heel veel mensen
die misschien ergens twijfelen, maar zo vurig hopen dat alles klopt dat ze het gewoon kans op kans geven.
"

Pijn
Ook ligt ordinaire platheid op de loer als het programma puur en alleen zou gaan om oplichters te ontmaskeren en aan
de schandpaal te nagelen. Juist wat dat betreft maken Schulman en Joseph keuzes die het programma een bijzondere laag
meegeven. "Het sociologische aspect is misschien het belangrijkst voor ons", licht Schulman toe.
"Ik ben zelf ook bevriend geraakt met mijn catfish. In eerste instantie is de vraag natuurlijk: waarom heb je me dit aangedaan?
Maar in tweede instantie gaat het vooral om de vraag: waarom heb je het gevoel dat je jezelf niet kunt zijn?
"

Joseph: "Er zit veel pijn in die verhalen, veel mensen voelen zich enorm eenzaam en doen dan de gekste dingen.
Dat levert onverwachte televisie op. Sommige scenario's hadden we zelf niet beter kunnen schrijven.
Emoties lopen dan ook hoog op, van verbazing tot woede, maar er is gelukkig vooral ontroering en begrip.
"

"We proberen de catfish uitgebreid aan het woord te laten. Dan nog kunnen we maar een klein stukje van het verhaal vertellen",
zegt Schulman. "Het is inspirerend om bij een maatschappelijke discussie betrokken te zijn.
Misschien kunnen we een klein verschil maken
",
droomt hij hardop.

Zelfs de naam van het programma heeft een dubbele laag: de meerval (catfish) die vroeger tussen kabeljauw werd gestopt om
deze vis alert en vers te houden. Met andere woorden: zulke mensen zijn juist nodig in dit leven, zonder de één bestaat de ander niet

Eindigt elke aflevering bij een catfish of krijgen we ook een romantische afloop te zien?
Schulman: "Er bestaat natuurlijk geen écht slechte afloop. Maar inderdaad: er is liefde en er ontstaan relaties!"
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik vind het een erg leuk programma, kijk er ook regelmatig na, helaas zijn veel herhalingen.
Zelf keek ik weinig tot nooit MTV, nu nog niet zo vaak, maar zag het programma eens bij mijn nichtje,
en ben er nu best wel verslaafd aan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."