Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Weer een aardbeving in Groningen

Gestart door Iwan, 4 februari 2014, 23:17:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Weer een aardbeving in Groningen

Opnieuw is er een aardbeving geweest in Groningen. De bodem schudde dinsdag rond tien uur 's avonds
en de schok werd deze keer tot in de wijde omtrek gevoeld. Op Twitter meldden niet alleen inwoners
van vaak getroffen plaatsen, maar ook mensen uit onder meer de stad Groningen, Assen en Haulerwijk
in Zuidoost-Friesland dat ze de beving gevoeld of gehoord hadden. Het KNMI kon nog niet zeggen
hoe sterk deze jongste beving was.

Richard van Dijk, die in Loppersum woont, zei dat de beving deze keer een stevige was.
,,De voorgevel van mijn huis is verzakt, ik kan zo met mijn hand van binnen naar buiten.
En de boel was net gerepareerd na de vorige verzakking.
"
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Volgens mij heb ik hem ook gehoord. Althans rond kwart voor 10 hoorde ik wat,
ik dacht dat er ergens in huis een deur was dichtgewaaid of dat er een windstoot was.
Heb er verder geen aandacht aangeschonken tot ik las dat er een aardbeving was geweest.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
'Aardbeving' blijkt akoestische knal

Wat alweer een nieuwe aardbeving in Groningen leek, bleek dinsdagavond een akoestische knal te zijn.
Het KNMI meldde niets te zien op de seismologische apparatuur, maar het instituut heeft wel een knal
in de atmosfeer ten Noorden van Ameland gemeten, zei een woordvoerster.

Even na tien uur dinsdagavond kwam een stroom twitterberichten op gang en ook belden er
mensen naar media om door te geven dat er opnieuw een aardbeving in Groningen was geweest.
En niet zo'n heel kleine ook, zo klonken de berichten. De meeste aardschokken werden in een relatief
klein gebied gevoeld, maar dinsdag kwamen er ook meldingen uit Drenthe en zuidoost-Friesland.

Kenner Theo Jurriens van de Rijksuniversiteit Groningen vermoedt dat het geen meteroor was,
want er kwamen niet direct meldingen binnen van ooggetuigen. ,,Dan zou het een grote geweest
moeten zijn en die hadden we wel gezien
'', zei hij rond middernacht. ,,Mogelijk is een straaljager
door de geluidsbarrière gegaan.
''

Defensie stelt niet verantwoordelijk te zijn geweest voor de knal. ,,Maar het is helder.
Het kan een toestel van een ander land geweest zijn dat boven de Noordzee vloog
'', aldus Jurriens.

In 1992 was in Friesland een knal van een jet te horen, maar werd niks gezien, waardoor zelfs schade
ontstond aan een kerk.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Wat ik gehoord heb lijkt inderdaad meer op een vliegtuig die door de geluidsbarriere vloog,
vandaar dat ik in eerste instantie aan een windstoot of een dichtslaande deur dacht (schokgolf).
Maar kan me wel voorstellen dat de mensen die in de buurt van het aardbevingsgebied wonen
aan een aardbeving dachten.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Kan me voorstellen wand als ik zo op de tv zie hoe vaak de laatste tijd een aardbeving is geweest dan ga je dat al snel bij ieder ding denken dat het weer zover is
Vreselijk dat de politiek er niks aan doet. Tja ze wonen er zelf niet dus dan is dat voor hun makkelijk praten net als met al die bezuinigingen
Ik vind het schandalig ze moeten er eens aan deken aan de mensen die er wonen
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Iwan



Citaat van: AD.nl
Flinke aardbeving gevoeld in centrum van Groningen

Op een paar kilometer van de stad Groningen, bij het dorp Ten Boer, is dinsdagmiddag rond 13.42 uur
een aardbeving geweest. Die had volgens het KNMI een kracht van 2,8 op de schaal van Richter.

De beving werd in een groot gebied gevoeld, waaronder in het centrum van de stad Groningen.
Dat gebeurt niet vaak, de meeste bevingen zijn alleen op het Groningse platteland te voelen.
Op Twitter en Facebook schreven vele 'Stadjers' erover, maar er zijn nog geen mensen die schade melden.

De beving werd ook duidelijk gevoeld op het stadhuis van Groningen. Daar vergaderde het college
van burgemeester en wethouders juist. Wethouder Paul de Rook twitterde vlak na de beving:
'Aardbeving duidelijk voelbaar op het Stadhuis in Groningen. Zo hevig nog niet gevoeld.
Hoop dat alles en iedereen heel is gebleven!
'

Een woordvoerder liet eerder al weten dat het ging om een beving in de voor Nederlandse begrippen
'zwaardere categorie'.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Iwan op 30 september 2014, 17:33:27


Citaat van: AD.nl
Flinke aardbeving gevoeld in centrum van Groningen

Ik heb er niets van gevoeld, collega's hadden wel wat gevoeld zeiden ze,
en de sensor in het gemeentehuis was ook uitgeslagen rond kwart voor 2.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."