Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Verbod hoofddoek kankerpatiënt

Gestart door Iwan, 6 maart 2007, 15:45:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Verbod hoofddoek kankerpatiënt

AMSTERDAM - Een 15-jarig meisje dat aan een agressieve vorm van hersenkanker lijdt,
staat verplicht met een bijna kaal hoofd op de foto van haar nieuwe Belgische identiteitskaart.
Noëlla Orban uit Beveren mocht bij de bevolkingsdienst geen pasfoto inleveren waarop ze een bandana
of hoofddoek draagt.

De tiener voelt zich hierdoor vernederd tot in het diepst van haar ziel. Bij het meisje is zes maanden geleden,
op de eerste schooldag, kanker vastgesteld. Sindsdien onderging ze drie operaties, chemo en bestralingen,
waardoor ze op een paar plukken na al haar haren verloor. En juist op dat moment verliep de identiteitskaart
van de tiener. Daarom informeerde Carine Koeyvoets, de moeder van Noëlla, naar de mogelijkheden om een
bandana of hoofddoek te dragen op de pasfoto. "Maar dat mocht zomaar niet, volgens een gegeneerde
medewerker van de bevolkingsdienst. Nochtans zag ik op voorbeeldfoto's een moslima mét een fijn hoofddoekje.
Maar zo'n doek zou, volgens de uitleg, enkel voor gelovige moslims gelden en niet voor kankerpatiënten
",
aldus een aangeslagen moeder in de krant Het Laatste Nieuws.

Noëlla kan de foto niet aanzien. 'Ik ben kaal, 24 kilo vermagerd en zo moet ik op de foto voor een identiteitskaart
die tot 2012 geldig is. Ik heb heel veel vrienden die zielsveel van me houden, maar ik heb toch ook al
wat vervelende pesterijtjes moeten horen. Ik vrees het ergste als ik me ergens moet tonen met mijn
id-kaart'
. Volgens Katrien Claus van de Beverse bevolkingsdienst is er geen sprake van onwil,
maar van een pijnlijk misverstand. "Onze medewerkers hebben Carine duidelijk geprobeerd te maken
dat die papieren rompslomp voor een hoofddoek niet onoverkomelijk was. Dat is blijkbaar niet geheel
overgekomen, maar als Noëlla een andere identiteitskaart met een andere foto wil, zullen wij daar kosteloos
voor zorgen.
" Overigens moeten ook moslima een schriftelijke verklaring van hun religieuze overheid
kunnen voorleggen om met een hoofddoek op de identiteitskaart te mogen staan, aldus Claus.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Belachelijk, wat is er tegen een dragen van een hoofddoekje op je paspoort,
als je daarvoor een goede reden hebt, geloof, ziekte enzovoorts.
Door het dragen van een hoofddoekje ben je toch niet ineens onherkenbaar?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."