Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Groningen-Ajax geschrapt na brand

Gestart door Lynn, 13 april 2008, 15:58:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lynn

Groningen-Ajax geschrapt na brand

De wedstrijd FC Groningen-Ajax is afgelast, nadat brandjes op de tribune voor paniek hadden gezorgd. Het vuur kon worden geblust, maar na uitvoerig beraad werd beslist om niet af te trappen.

Het vuur ontstond toen rollen wc-papier die door de Groningen-supporters op het veld waren gegooid, vlam vatten. Vuurtjes verspreidden zich over de tribune, waar de mensen wegvluchtten voor de rook. Van hen werden er enkelen gewond afgevoerd per brancard.



Bron: NOS


Tyz

Als je zo weinig vertrouwen in je club hebt kom dan niet naar de wedstrijd

Iwan

Citaat van: justme op 13 april 2008, 16:25:45
Als je zo weinig vertrouwen in je club hebt kom dan niet naar de wedstrijd
Ik denk dat het meer met relschoppen te maken heeft dan met geen vertrouwen hebben in 'hun' voetbalclub.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan


GRONINGEN - Supporters bij de wedstrijd Ajax-FC Groningen, die vanmiddag in het Euroborg Stadion
in Groningen zou worden gespeeld, zijn ontsnapt aan een ramp.
Kort voor het begin van het spel brak brand uit op de noord-tribune achter het doel.

Honderden supporters brachten zich daarna in paniek in veiligheid
en vluchtten het veld op. Het duel is daarop afgelast.

Bij de opkomst van de spelers gooiden harde kern supporters van FC Groningen vanaf de tribune
een groot aantal brandende wc-rollen richting de grasmat. Daardoor ontstond op verschillende plekken brand.
Ook spandoeken en plastic stoeltjes gingen in vlammen op.
Dat ging gepaard met hevige rookontwikkeling.

Volgens ooggetuigen klommen angstige supporters over de circa 2 meter hoge glazen afscheiding
en renden in paniek het veld op. Een aantal van hen is met brancards met ademhalingsproblemen
afgevoerd naar het ziekenhuis. Het stadion was uitverkocht.

Achter het doel onder de noord-tribune was een groot vuur te zien.
Pas na twintig minuten is de brandweer begonnen met blussen, aldus ooggetuigen.
In het stadion hangt nog steeds een enorme brandlucht.


De hulpdiensten in Groningen zijn met groot materieel uitgerukt.
Ook is een traumahelikopter ingezet en een mobiel medisch team opgeroepen.

Rookontwikkeling
De sfeer was verhit na het incident. Ondertussen hadden de scheidsrechters en trainers
niet veel zin meer in de wedstrijd. De Nederlandse Voetbalbond en de burgemeester van Groningen wilden de wedstrijd wel graag laten doorgaan om verdere incidenten te vermijden.
Uiteindelijk werd beslist om geen risico's te nemen en de match definitief af te lasten.

Koster
Ajax-coach Adri Koster noemde de gebeurtenissen triest voor het voetbal.
"Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Spelers klaagden over hoofdpijn en misselijkheid.
Ze hebben een uur lang die rook ingeademd, dat lijkt me niet gezond.
"
Koster wilde Groningen geen verwijten maken. "Ik ken alle ins en outs niet, ik denk alleen dat een aantal supporters
niet goed wijs is.
" Koster hoopt dat het duel wordt ingehaald in de aanwezigheid van publiek.
"Anders wordt het maar een saai duel", stelde hij.

Jans verklaarde dat hij stond te trillen van ongeloof'.
"Er zijn er altijd een paar die het verpesten. Maar dit is erger dan verpesten, dit zijn zieke geesten."







Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Tyz

Mja, dat denk ik ook, maar dat vind ik gewoon onacceptabel. Vernielen voor het vernielen doen zelfs kleuters amper.

Dity

Kan me voorstellen dat die mensen in paniek raakten, je zult maar tussen die zieke geesten zitten in een overvol stadion dat ineens in een rookstadion veranderd.

Maar wel weer een trieste dag voor de voetbal, en dat alleen omdat er weer een paar zonodig rotzooi moesten trappen.

Ik hoop dat ze hier camarabeelden van hebben kunnen krijgen zodat ze die relschoppers kunnen oppakken
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

sterretje

Het moet niet gekker worden, gelukkig zijn er geen ernstig gewonden gevallen, het had zomaar op een drama kunnen uitlopen.
En dat noemt men supporters, pffffffffffffffffffff bij mij vallen ze onder de categorie criminelen

DonWoozy

vanochtend op de radio hoorde ik dat het een of andere traditie is ofzo (ik heb helemaal geen verstand van voetbal) maar goed daarom hoeft het nog niet zo'n bende te worden!!

Iwan

Citaat van: DonWoozy op 14 april 2008, 09:10:29
vanochtend op de radio hoorde ik dat het een of andere traditie is ofzo (ik heb helemaal geen verstand van voetbal) maar goed daarom hoeft het nog niet zo'n bende te worden!!
Ja dat is geloof ik met die wc-rollen en daar hadden ze ook toestemming voor,
maar als er een idioot is die het in de brand steekt of met vuur(werk) gaat gooien
als al dat papier op het veld ligt en het waait dan terug op de tribunes dan krijg je de grootste problemen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

inderdaad zelfs de brandweer heeft toestemming gegeven!

Iwan

GRONINGEN - De politie heeft een 19-jarige Stadjer aangehouden,
die verdacht wordt van betrokkenheid bij de branden in de Euroborg.

De man is woensdagavond na de wedstrijd FC Groningen-Ajax gearresteerd
in de buurt van het stadion.

De politie is nog steeds op zoek naar mensen, die weten wie de brandende rollen
wc-papier van de tribune hebben gegooid. Zij kunnen bellen naar het nummer 0900-8844.




Ã,©rtvnoord.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

De verdachte van de brandstichting in stadion Euroborg is vrijdagmiddag op vrije voeten gesteld.
De 19-jarige Groninger blijft wel verdachte in de zaak,
zegt een woordvoerder van de politie zaterdag.

De tiener werd woensdagavond aangehouden in verband met de brand in het Groningse stadion zondagmiddag.
Na de brand moesten 28 bezoekers van de voetbalwedstrijd zich laten behandelen
aan verwondingen of met ademhalingsproblemen.

Voor de voetbalwedstrijd FC Groningen-Ajax werd brandend toiletpapier van de tribunes gegooid.
Hierdoor ontstond brand, met paniek op de tribunes tot gevolg.
De wedstrijd werd uitgesteld en woensdag alsnog gespeeld.

De politiewoordvoerder kan niet zeggen of er meer arrestaties volgen.
"Het onderzoek is nog in volle gang."




Ã,©nieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."