Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Politie beeindigt demonstratie

Gestart door Iwan, 23 september 2007, 04:19:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

AMSTERDAM- De politie heeft zaterdagmiddag in Amsterdam-West een demonstratie van
de extreemrechtse Nationalistische Volks Beweging (NVB) beëindigd. Dat gebeurde nadat meteen
bij het begin van de actie rond 13.00 uur gevechten waren uitgebroken.

De enkele tientallen NVB-aanhangers werden op het Surinameplein aangevallen
door een ongeveer even groot aantal tegendemonstranten.

De enkele tientallen NVB-aanhangers werden op het Surinameplein aangevallen
door een ongeveer even groot aantal extreemlinkse tegendemonstranten en jongelui uit de buurt.

De politie haalde de vechtersbazen uit elkaar. Daarna moesten de NVB'ers hun demonstratie beëindigen
om verdere ongeregeldheden te voorkomen. Zij werden in een bus afgevoerd. Drie aanhangers van
extreemrechts raakten lichtgewond. De politie hield zes personen aan, aldus een woordvoerster.
Het is onbekend tot welke partij zij behoren.

De NVB wilde demonstreren tegen de verplaatsing van een oorlogsmonument in het stadsdeel De Baarsjes.
Het witte kruis stond tot begin vorig jaar op de hoek van het plein waar de Westermoskee zou komen.
De Baarsjes gaf het monument tijdelijk een andere bestemming omdat het toekomstig bouwverkeer in de weg stond.

De extreemrechtse groep denkt dat het christelijk symbool in werkelijkheid het veld heeft moeten ruimen
omdat er relatief veel moslims in het stadsdeel wonen. De verplaatsing zou een teken zijn van de vermeende
islamisering van Nederland.

De aanhangers van de NVB waren van plan een nieuw wit kruis neer te zetten op de plek waar het originele
exemplaar eerst stond. ,,Jammer dat het voorbij is'', zei hun woordvoerder nadat de actie was beëindigd.
,,De politie kiest voor de zijde van links.''

Het linkse 'Comité NVBnee' had van tevoren aangekondigd een tegendemonstratie te organiseren.
Deze manifestatie op het Mercatorplein mocht wel gewoon doorgaan en trok tussen de honderd
en tweehonderd bezoekers. Volgens een politiewoordvoerster deden zich nog enkele kleine schermutselingen voor,
maar werd niemand meer aangehouden.




Ã,©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Prima dat de politie heeft ingegrepen, in principe heb ik er niet zoveel bezwaar tegen als extreemlinks tuig
en extreemrechts tuig elkaar afmaakt, maar niet in de bebouwde kom.
Als ze het nou op een afgelegen weilandje doen, groot hek erom zodat ze niet kunnen ontsnappen
en dan koopt John de Mol de Tv-rechten en kan die alles in goede banen leiden. Jammer dat Talpa
niet meer bestaat was er anders een perfect programma voor geweest.
Vraag me af of de extreemrechtse groepering een vergunning hadden, denk het eigenlijk wel,
en waarom die extreemlinkse groepering er dan niet uit de buurt is gehouden,
extreemlinks is nu eenmaal erg agressief. (extreemrechts is voornamelijk heel erg dom.)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."