Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Ontwikkelingshulp (The White Man's Burden)

Gestart door Iwan, 2 oktober 2007, 23:07:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ontwikkelingshulp is zinloos!

Eens, ......
Oneens, .....
Geen Mening

Iwan

CiteerWaarom heeft ontwikkelingshulp meer kwaad dan goed gedaan?

We zijn allemaal bekend met de extreme honger en armoede waarmee de armsten van de wereld
te maken hebben. We horen de feiten aan, we zien de beelden op tv en zijn als individuen
en regeringen bereid veel geld te geven.. Maar wat gebeurt er met al die hulp? Waarom zijn er na
vijftig jaar en 2,3 biljoen dollar nog steeds kinderen die sterven door het gebrek aan een medicijn
van 12 cent? Waarom moeten nog steeds zoveel mensen rondkomen van minder dan een dollar per dag,
zonder schoon water, voedsel, sanitair, onderdak, onderwijs of medicatie?
Doen we het dan helemaal fout?

Ja! In The White Man's Burden stelt William Easterly deze dubbele tragedie urgent aan de orde.
Hij erkent de inzet en de compassie achter de grote ontwikkelingsprojecten maar stelt
dat de grote plannen en fraaie intenties een deel van het probleem zijn, niet van de oplossing.
Hulp verlenen is niet voldoende, we moeten zorgen dat het de mensen bereikt die de hulp
het hardst nodig hebben. De enige manier om dit te bewerkstelligen is door verantwoordelijkheid
te nemen en te leren van fouten uit het verleden. Easterly pretendeert niet alle antwoorden te hebben
maar hekelt de zelfgenoegzaamheid en de neerbuigendheid van het Westen, dat oplossingen van bovenaf
probeert op te leggen. In dit afwisselend boze, ontroerende en genadeloze boek, roept Easterly iedereen,
van donoren en hulpverleners tot gewone burgers, op om verantwoordelijkheid te nemen,
zodat de hulp ook echt daar aankomt waar hij nodig is: bij de moeder die haar kinderen niet kan voeden,
het kleine meisje dat brandhout moet verzamelen in plaats van naar school te gaan
en de vader die niet kan werken omdat hij door de oorlog arbeidsongeschikt is geworden.



"Easterly schreef een ontluisterend maar ook hoopgevend boek,
verplichte literatuur voor elke wereldverbeteraar
. - de Volkskrant"

Zijn boek is een ijkpunt in de discussie over de zin en onzin van ontwikkelingshulp. - de Standaard

"Easterly heeft overweldigend bewijs bijeengebracht van hoe weinig er bereikt wordt
met de honderden biljoenen dollars ontwikkelingsgeld, de duizenden voorlichtingsmissies
en de miljoenen rapporten en studies.
"- Washington Post

"The White Man's Burden is een belangrijk boek. Easterly stelt de juiste vragen
en combineert compassie met helder empirisme. Bono en zijn bewonderaars zouden
zijn boodschap ter harte moeten nemen.
" - The New York Times

The White Man's Burden is een verontrustend boek.
Verplichte kost voor wannabe samaritanen, een luide roep om hervorming.
" - Business Week

Heeft Onwikkelingshulp wel zin en wordt het geld wel gebruikt waar het voor bedoeld is?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Ontwikkelingshulp is altjd goed, maar ik denk niet in de zin van geld overmaken.
Dat komt in 9 van de 10 gevallen bij de verkeerden terecht.

Net wat al aangegeven is: laat er mensen heen gaan die ze kunnen leren en helpen met huizen bouwen, het land bewerken, waterputten aanleggen enz., leer ze die dingen zodat de mensen een eigen bestaan kunnen opbouwen.
Zo houden ze hun zelfrespect en kunnen met opgeheven hoofd aan hun eigen bestaan werken.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Het geven van ontwikkelingshulp is niet zinloos, mits het maar goed gebeurd en heb vaak het idee
dat dat niet goed gebeurd. Ik krijg altijd het akelige gevoel dat men vooral ontwikkelingshulp geeft
met het idee van; "Kijk ons eens goed bezig zijn" en voor de eigen gemoedsrust en het strelen
van het eigen ego. Als je landen elk jaar grote sommen geld geeft schiet je daarmee erg weinig op
ben ik bang, die landen kopen vaak daar liever wapens van dan dat ze hun burgers voeden.
Bovendien denk ik dat je die mensen teveel afhankelijk maakt van ontwikkelingshulp
als je ze enkel geld geeft, je kunt beter ontwikkelingshulp in natura geven.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

Ontwikkelingshulp is zeker niet zinloos en moet ook zeker blijven bestaan, alleen het geld wat daar naar toe gaat wil nog wel eens in verkeerde handen vallen heb ik het idee en dat is natuurlijk schandalig.