Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Twee vrouwen voor Nederland Leest

Gestart door Iwan, 8 januari 2008, 20:25:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Het boek Twee vrouwen van Harry Mulisch staat dit jaar centraal in de derde editie van Nederland Leest,
die wordt gehouden van 17 oktober tot en met 14 november.
Dit maakte de Stichting CPNB, de organisator van Nederland Leest, vandaag bekend.

De roman wordt gratis uitgedeeld aan de leden van de openbare bibliotheken.
De lezers worden daarbij uitgenodigd met elkaar in discussie te gaan over dit boek.

Klassieke noodlotsdrama's
Twee vrouwen was bij verschijnen in 1975 een gedurfde roman.
Met wat op het eerste niveau a good read is, droeg Harry Mulisch bij tot de renaissance van de roman.
Het is echter ook een liefdesroman waarin de klassieke noodlotsdrama's van Orpheus en Oidipoes
zijn verweven en met een bijzondere invalshoek: een driehoeksverhouding van twee vrouwen en één man.

De 35-jarige Laura Tinhuizen, na zeven jaar gescheiden van haar man Alfred, wordt voor het eerst verliefd
op een vrouw, de jongere Sylvia. Die heeft al eerder lesbische relaties gehad en trekt bij Laura in.

Na een ontmoeting met Alfred bij een toneelstuk (niet toevallig Orpheus' vriend, waarin Euridice,
de geliefde van Orpheus, wordt gespeeld door een man) verandert de verhouding tussen Laura en Sylvia.
Als Alfred een wig lijkt te drijven tussen hen en Sylvia zwanger wordt, kan een drama niet uitblijven.

Open raam
Aan het slot van de roman staat Laura bij het open raam van een pension in Avignon,
in dubio of ze weerstand zal bieden aan de verlokking van een dood in de diepte.
Mulisch laat in het midden of zij springt; in Een vrouw van Marcel Möring heeft zij dat niet gedaan.

Het is een van de zes op Mulisch' werk gebaseerde novellen die collega-schrijvers deze zomer als hommage bij zijn tachtigste verjaardag hebben gepubliceerd. Het speelt een kwarteeuw later als Laura al twintig jaar eigenaresse is van een hotel aan de kust.

De in de jaren zeventig in Amsterdam gesitueerde roman van Mulisch, inmiddels vertaald in tien talen,
heeft ook anderen geïnspireerd. In 1979 werd hij door regisseur George Sluizer verfilmd met onder anderen
de acteurs Bibi Andersson, Kitty Courbois en Anthony Perkins.

Grootste leesbevorderingscampagne
De jaarlijkse campagne Nederland Leest is een initiatief van de CPNB, in nauwe samenwerking
met de Vereniging van Openbare Bibliotheken. Philip Freriks is ambassadeur van de campagne.

In 2006 stond Dubbelspel van Frank Marinus Arion - met een oplage van 725.000 exemplaren - centraal.
In 2007 was dat De gelukkige klas van Theo Thijssen met 975.000 exemplaren.
Nederland Leest is daarmee in korte tijd uitgegroeid tot de grootste leesbevorderingcampagne van Nederland.




©nos.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

1 van mijn favoriete boeken, heb hem dan ook al enkele jaren in mijn boekenkast staan.
Ik kan het boek erg aanraden aan een ieder, dus als je lid bent van een openbare bibliotheek
moet je hem zeker gaan halen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lynn


Nevyn

Ik heb hem nu ook gelezen.. Ik vond het een mooi boek, met een mooi verhaal en een verschrikkelijk einde... Ik had het liever anders zien eindigen, mijn vrolijkheid was zo voorbij :(

Het is niet mijn favoriet, ik heb wel leukere boeken gelezen, maar het is zeker een aanrader.

Nevyn

Vanavond komt de verfilming van Twee vrouwen op Nederland 2 om 23.55 uur :D

Lynn

Citaat van: Dee-E op 17 oktober 2008, 20:15:51
Vanavond komt de verfilming van Twee vrouwen op Nederland 2 om 23.55 uur :D

Oh wat was die slecht!
Het boek is 100x beter..