Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Oranje - EK2008

Gestart door Iwan, 25 mei 2008, 03:28:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

We ontkomen er niet meer aan: het EK Voetbal begint. Hoe ver komt Oranje?

Na de eerste ronde kunnen we naar huis.
1 (20%)
We sneuvelen in de kwartfinale.
0 (0%)
We verliezen de halve finale.
1 (20%)
We halen de finale maar we winnen die niet.
0 (0%)
Oranje wordt gewoon Europees Kampioen.
3 (60%)

Totaal aantal stemmen: 5

Stemmen gesloten: 14 juni 2008, 17:40:43

Metu

2-1 voor Nederland voorspel ik ;D

Iwan

't is 3-1 voor Nederland.

Dirk Kuyt kopte in Stade de Suisse een corner binnen tien minuten keihard binnen.
De hoekschop werd subliem genomen door Rafael van der Vaart.
In de tweede heelft schoot van Persie in de 59ste minuut binnen.
Buitenspel? doelpunt door Frankrijk en nog geen 30seconden later Scoorde Arjen Robben.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Nederland heeft de zege in de groep des doods al na twee wedstrijden op zak.
En dat is niet meer dan logisch, want na Italië kreeg ook Frankrijk voetballes van een oppermachtig Oranje.
Les Bleus gingen met liefst 4-1 de boot in. Kuyt had al vroeg voor de openingsgoal gezorgd,
maar vooral na de rust verwende Nederland het publiek met enkele oogstrelende counters.
De invalbeurt van Arjen Robben bleek een meesterzet van Marco Van Basten.
Met een schitterende assist voor Van Persie en een doelpunt uit een haast onmogelijke hoek
dirigeerde hij Nederland naar de overwinning. Henry kon de Franse hoop nog even levend houden,
maar de Fransen waren gewoon niet opgewassen tegen dit Oranje. En het mooiste doelpunt
hielden ze nog voor het einde toen Sneijder de bal heerlijk in doel krulde. Na deze prestatie
zijn alle twijfels weggespeeld, dit Oranje kan Europees kampioen worden.

Fransen te afwachtend
Al de hele dag stroomde een enorm legioen oranje voetbalfans samen in Bern.
Zij hoopten vandaag al de kwalificatie voor de kwartfinale te mogen vieren en na de puntendeling
tussen Italië en Roemenië lag de groepszege zelfs al binnen bereik. Frankrijk begon op dezelfde manier
als tegen Roemenië. Les Bleus speelden heel afwachtend en zetten weinig druk op de Nederlanders.
Die profiteerden daar al heel vroeg van. Op een hoekschop van Van der Vaart kopte Dirk Kuyt de openingsgoal binnen.

De Fransen begonnen stilaan wel beter te voetballen. Vooral Govou maakte het de Nederlandse verdediging
niet gemakkelijk. Eén schot van Govou werd door Van der Sar nog nipt met de voet gered.
Henry kwam niet zo vaak in het stuk voor en kon enkel dreigen met een schot dat nipt over ging.
Toch moest Van der Sar nog twee keer goed ingrijpen op pogingen van Ribéry en Malouda.

Schitterende doelpunten
Na de rust begon de oranje machine een versnelling hoger te draaien en daar zat de invalbeurt
van Arjen Robben voor iets tussen. De Franse onmacht werd na een uur afgestraft
door een sublieme aanval van Oranje. Van Nistelrooy gaf de bal op het middenveld met een hakje mee aan Robben,
die de hele flank afsnelde en met een perfecte voorzet Van Persie kon bedienen.
Coupet zat er slecht bij en net als tegen Italië wist Nederland met een knap staaltje voetbal de voorsprong te verdubbelen.

De wanhopige Franse bondscoach Domenech gooide de jonge Gomis dan maar in de strijd,
maar de spits bracht het Franse spel weinig bij. Toch werd het nog heel even spannend,
want Henry slaagde erin om één van zijn zeldzame kansen na een knappe voorzet van Sagnol
voorbij doelman Van der Sar te trappen. Maar terwijl de muziek nog in het stadion weergalmde,
was Robben alweer doorgebroken. Vanuit een haast onmogelijke hoek knalde Robben
de bal hoog in doel. Nederland scoort niet alleen vaak, het zijn ook stuk voor stuk mooie doelpunten.
De late 4-1 van Wesley Sneijder was daar alleen maar een bevestiging van,
een fantastische krul in het dak van het doel.

Topfavoriet
De sterke prestatie tegen Italië was dus geen toeval. Dit Oranje tovert acties op de mat
die we tot nu toe van geen enkel ander team hebben gezien. De aanvallende weelde kan Nederland
misschien wel leiden naar een tweede Europese titel. Nederland slaagde er toch maar mooi in
om zeven keer te scoren tegen Italië en Frankrijk, de twee finalisten van het WK voetbal twee jaar geleden.
Vraag is wel wat Nederland met de laatste wedstrijd doet. Met de groepszege op zak valt er niets meer te winnen.
Speelt Van Basten met een B-ploeg en gaan de Roemenen zo met een overhoopte kwartfinale lopen?
In dat geval is het resultaat in Italië-Frankrijk zelfs van geen belang meer
en mogen de Fransen en Italianen hun koffers pakken.





Ã,©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

En nu winnen van Roemenië,
verlies tegen Roemenië zal wellicht beter zijn voor de rest van de EK voor Nederland,
immers dan kunnen Frankrijk en Italië naar huis, maar als Marco en de spelers trots hebben
dan gaan ze voor de winst.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan


De vrouwen van Oranje waren in het roze.




Khalid Boulahrouz snelt langs Thierry Henry.


Ruud van Nistelrooy ontdoet zich van Claude Makélélé.


Henry geeft Frankrijk nog wat hoopt door er 2-1 van te maken


Uitblinker Edwin van der Sar geeft aanwijzingen.


Thierry Henry schiet de bal tegen de hand van André Ooijer, maar de Fransen krijgen geen strafschop.


Arjen Robben en Dirk Kuyt vieren feest na de zege op Frankrijk.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

sterretje

Geweldig van de jongens weer
4-1 wie had dat gedacht

Ãâ€"app Ãâ€"app Ãâ€"app Ãâ€"app

Iwan

Nu Roemenië nog,
maar ik ben bang dat Nederland met de Roemenen nog de meeste problemen zal krijgen.
Maar goed Nederland is al door en dus kan van Basten wat spelers rust geven en wat bankzitters speelminuten geven.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

sterretje

Idd maakt niet veel meer uit, ze kunnen nu met rust en vertrouwen spelen

Iwan

Vertrouwen hebben ze sowieso wel volgens mij,
want dit team onder deze coach is echt een team
en dat heb ik de laatste tijd niet gezien bij het Nederlands elftal.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

ik heb de laatste wedstrijd toevallig ook gezien, normaal hou ik helemaal niet van voetbal maar dit was best een leuke wedstrijd om te zien!

Iwan

Wat de WK-finalisten Italië en Frankrijk niet konden, presteerde een B-team van Oranje wel:
de Roemeense Satan temmen. Bondscoach Piturca (aka Satan) schold zijn spelers de huid vol
voor zoveel onmacht tegen een zelfs zonder een rits vedetten bijwijlen wervelend Nederland,
dat dankzij Huntelaar en Van Persie verdiend met 2-0 won. Na de 3-0 tegen Italië
en de 4-1 tegen Frankrijk was dit het derde Nederlandse mirakel van Bern: met een B-team
de ploeg opzij zetten die hen in de voorronde een 4 op 6 ontfutselde. Met een negen op negen
en een duizelingwekkend doelpuntensaldo van 9-1 in de tas verlaat de autoritaire winnaar
van de Groeps des Doods de Zwitserse hoofdstad. Zaterdag zal enkele tientallen kilometers verder
in Bazel tegen het Rusland van Hiddink of het Zweden van Ibrahimovic blijken of Oranje
zijn opzienbarende zegereeks richting een nieuwe Europese titel zal kunnen verderzetten.
Heitinga, Bouma, Afellay, Huntelaar en co hebben Marco Van Basten alvast met nieuwe luxeproblemen opgezadeld.

Heitinga
Waar het offensieve compartiment van Oranje brede internationale lof oogstte, waren er achterin
tegen Italië en Frankrijk wel degelijk barstjes die door een sublieme Van der Sar weggeveegd werden.
Tegen Roemenië moet Van Basten heel tevreden geweest zijn over zijn defensie,
die nauwelijks iets weggaf aan de offensief ontstellend zwakke Roemenen.
Boulahrouz bevestigde als rechtsback en mocht na een uurtje gaan rusten,
Bouma speelde ijzersterk op Mutu en Heitinga wierp zich op als de verdedigingsleider.
De Ajax-verdediger stond niet alleen pal achterin, hij lanceerde met zijn gave lange pass
meermaals de aanval. Huntelaar en Van Persie kunnen ervan meespreken, al misten ze daar nog in de afwerking.

Afellay
In het jonge middenveld was het wat zoeken in de beginfase. Vooral De Zeeuw en Engelaar
hadden veel balverlies, maar wat gezegd van Afellay. De PSV-speler is een absolute topper in wording:
uitstekende techniek en inzicht, gekoppeld aan loopvermogen en diepgang.
Dat bleek al uit zijn prima invalbeurt tegen de Squadra. Afellay was de motor
van een na de rust wervelend Oranje B.

Huntelaar
Voorin wijzigde Van Basten niet zoveel. Klaas-Jan Huntelaar werd de centrumspits
in plaats van Van Nistelrooy met Robben en Van Persie op de flanken. Voor de rust miste de killer
nog een paar kansen, maar even voor het uur mikte hij wel een voorzet van Afellay netjes in het hoekje.
Een typische Huntelaar-goal. Robben had zijn dagje niet en miste een enorme kans.
Zijn vroege wissel door Kuyt was logisch. Die bracht weer meer schwung en in de slotfase
knalde Robin Van Persie de 2-0 voorbij Lobont. Zo wordt Van Persie met twee goals de Oranje-topschutter,
want liefst zeven spelers zorgden voor de negen treffers.

Tweede fase
Naar de beste ploeg van de poulefase moeten we dus niet lang zoeken, maar nu begint het toernooi maar pas.
In de kwartfinale wachten ofwel de stugge Zweden of het Rusland van routinier Hiddink.
Oranje start in dat duel sowieso als favoriet en dat ligt de in de zevende hemel vertoevende spelers iets minder.
Als Italië dan de topaffiche tegen Spanje winnend afsluit, krijgt de Squadra volgende week donderdag
een unieke kans op revanche voor de 3-0-vernedering van de eerste speeldag.
'San Marco' is na vanavond nog meer een monument in Italië omdat hij het spelletje sportief speelde,
maar Donadoni en co zullen dat volgende week in een eventuele halve finale al lang vergeten zijn.
Een Europese finale geef je in de sport uiteraard niet weg als wederdienst.

Akkoordje
Van te voren dachten de Italianen dat de Nederlanders het op een akkoordje zouden gooien
met Roemenië om Italië en Frankrijk uit de EK te gooien. Maar die kwam niet.
Oranje deed gewoon zijn plicht. Italië-trainer Donadoni had het al van te voren voorspeld.
"Ik vertrouw op de sportiviteit van Van Basten". Italië viert feest en bedankt Oranje hartelijk.
De twee voetbalcommentatoren tijdens de uitgezonden wedstrijd van Nederland tegen Roemenië
waren natuurlijk hartstochtelijke Oranje-supporters. ââ,¬Å"Jammer, Van Persie mist de bal!ââ,¬Â,
ââ,¬Å"Kom op Nederlands publiek, moedig de spelers aan!ââ,¬Â en ââ,¬Å"Het publiek fluit de Roemenen uit,
daar hebben wij geen problemen mee
ââ,¬Â. De commentatoren boden zelfs hun excuses aan
tegen de vele Roemeense immigranten die in Italië de wedstrijd volgden. ââ,¬Å"Het spijt ons voor jullie,
maar als Italianen zijn we natuurlijk voor Nederland
ââ,¬Â. Heel Italië juichte om de goals van Huntelaar en Van Persie.

De reputatie van Nederland in Italië is gestegen.




Ã,©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan


Guus Hiddink heeft Oranje opnieuw op aarde doen neerdalen.
De meester-tacticus kegelde zijn landgenoten, die zich na hun weergaloze eerste ronde
rijk rekenden, genadeloos uit het EK. Genadeloos en, vooral, verdiend. Rusland haalde het
na verlengingen met 1-3, maar had kansen te over om binnen de 90 minuten klaar te zijn.
Van Nistelrooy behoedde Oranje voor een voortijdige KO, maar in de extra-time
liet Rusland zien dat het momenteel de best voetballende ploeg van dit tornooi is.
Goals van Torbinski en Arshavin deden het Oranje-legioen pijnlijk ontwaken. Nederland naar huus,
Guus nog lang niet.

Landverrader
Guus Hiddink is een fenomeen. Dé tornooicoach van het laatste decennium heeft vanavond
zijn zoveelste kunstje uitgehaald. Met plezier zou hij zich tegen Nederland in de rol
van landverrader hullen, heette het vooraf, en zo geschiedde ook. Rusland, het EK-kneusje
na de 4-1 optater in het eerste groepsduel tegen Spanje, verwerd onder de regie
van de Achterhoeker in één week tijd van flopteam tot topteam. Uittredend titelhouder
Griekenland en het saaie Zweden werden als eerste opzijgezet. Op zaterdag 21 juni,
een dag waarop het nog nooit verloren had, volgde Oranje.

Overtroefd
Al binnen de reguliere 90 minuten had Hiddink zijn landgenoten een ferme neus gezet.
Geen moment kon Nederland de indruk wekken van het team dat grote kanonnen
als Italië en Frankrijk van het veld speelde. Van Basten en co werden in alle facetten
van het voetbal overtroefd. Met wervelende combinaties speelde Rusland zijn opponent tureluurs.
De ongrijpbare Arshavin, wat had dat geweest zonder zijn schorsing
in de eerste twee groepsduels?, verdeelde en heerste.

Uitmuntende Van der Sar
Mààr: net als tegen Zweden bleef de afwerking deerlijk in gebreke. Voor rust lag een
uitmuntende Van der Sar telkens in de weg. Nadat Pavlyuchenko de oververdiende
0-1 had binnengetikt, behoedde de Oranje-veteraan zijn team voor een voortijdige KO
bij doorbraken van Anyukov en opnieuw Pavlyuchenko. Torbinski 'vergat' een assist
van de onvermoeibare Zhirkov te verzilveren. Zovéél gemors met kansen kon niet ongestraft blijven.
Vier minuten voor de hakbijl zou vallen, deed Van Nistelrooy het berustende Oranje-legioen herleven.
Vrije trap Sneijder, Akinfeyev die op zijn lijn blijft en 1-1.

Mokerslag?
Een mokerslag voor Rusland, die late gelijkmaker? Arshavin en zijn maats gingen in de verlengingen
gewoon op hun elan door en omdat de Oranje-trein in alle compartimenten kraakte,
was de 1-2 een kwestie van tijd. Pavlyuchenko (lat), Arshavin en Torbinski (beiden op Van der Sar)
zagen de verlossende goal nog de mist ingaan. Toen Arshavin een zoveelste keer
de Oranje-defensie in de wind zette, tikte Torbinksi aan de tweede paal binnen.
Een uitgeblust Nederland kon niet meer reageren en zag Arshavin de score tot 1-3 aandikken.
Oranje, de kampioen van de groepsfase, naar huis. Guus Hiddink, tornooicoach bij uitstek,
naar een halve finale tegen Italië of Spanje.




Ã,©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

sterretje

Heel jammer voor Oranje maar Bravoooooooooooo voor Guus
De Russen waren beter, eerlijk is eerlijk Jongste ploeg, beste leraar
Nederland heeft niet kunnen brengen wat ze in de andere wedstrijden hebben laten zien

Bravoooooooooooooo Guus !!
   Ãƒâ€"hc Ãâ€"hc


sterretje

Tot hier zijn we dus gekomen maar we hebben prachtig voetbal laten zien
De Russen van Guus waren helaas te sterk

Iwan

Ik vond Nederland in de wedstrijd tegen Rusland niet zo sterk spelen als in de vorige wedstrijden,
Rusland won verdiend.
Oranje leek amper een duel te winnen en passes die ze gaven kwamen ook zelden aan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Op internet las ik al dat sommige mensen vinden dat Guus zijn paspoort,
Nederlandse paspoort uiteraard, zou moeten inleveren omdat hij met Rusland
Nederland uit het EK heeft gemikt. Wel vermakelijk om te lezen,
maar behoorlijk overdreven lijkt mij, hij heeft immers gewoon zijn werk gedaan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

bertus

Citaat van: Iwan op 23 juni 2008, 18:12:24
Op internet las ik al dat sommige mensen vinden dat Guus zijn paspoort,
Nederlandse paspoort uiteraard, zou moeten inleveren omdat hij met Rusland
Nederland uit het EK heeft gemikt. Wel vermakelijk om te lezen,
maar behoorlijk overdreven lijkt mij, hij heeft immers gewoon zijn werk gedaan.

ik heb ook op het internet gelezen dat Rusland hem een russisch paspoort aanbied  als dat mocht gebeuren  *G

Iwan

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."