Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

De pensioengerechtigde leeftijd

Gestart door Iwan, 21 juli 2008, 22:47:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De pensioengerechtigde leeftijd verhogen naar Zeventig is een goed idee!

Eens, omdat ......
4 (40%)
Oneens, omdat .....
5 (50%)
Geen Mening.
1 (10%)

Totaal aantal stemmen: 5

Iwan

Bent u nog aan het werk als u de leeftijd van zeventig jaar heeft bereikt?

Als het aan de minister van Sociale Zaken ligt wel.
Piet Hein Donner zei dit weekend in de Telegraaf
dat de pensioengerechtigde leeftijd ter discussie staat
als de levensverwachting ook stijgt. Werken tot je zeventigste
is één van de mogelijkheden. Zijn suggestie lokte felle kritiek uit.
Prominent PvdA-Kamerlid Tichelaar twijfelt of de minister
wel geschikt is voor z'n functie. Dit is de zoveelste keer dat Donner
zich de woede op de hals haalt van zowel de vakbonden, de coalitiepartners,
als de rest van de Tweede Kamer. Eerder streek hij zijn collega's al
tegen de haren in over het ontslagrecht.
En ook de discussie over de btw-verhoging
en de verlaging van de ww-premie ligt nog vers in ons geheugen.

Begint het ministerschap van Donner
zo langzamerhand ongeloofwaardig te worden?
Of is de kritiek op hem overdreven en heeft hij wel degelijk verstand van zaken
en is het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd naar zeventig een goed idee?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

bertus

Ja, ik vind van wel, niet zozeer omdat bejaarden ouder worden maar meer vanwege de vergrijzing.
daarvoor zijn er denk ik 3 voor de handliggende oplossingen:
- pensioensleeftijd verhogen
- langere dagen voor de werkenden
- werkkrachten halen uit het buitenland

ik twijfel alleen of het direct moet worden ingevoerd, want in tegenstelling tot de meeste ministers in het huidige kabinet, werkte een groot deel van de huidige 55+'ers al voor hun twintigste.

attje

Om de vergrijzing op te vangen zouden mensen wel langer moeten werken.
Van hetgenen wat ik er van weet is alleen de uitwerking van het plan dramatisch. Hoe kun je zeggen dat mensen tot hun 70ste moeten werken als er zoveel verschillen zijn. De meeste stratenmakers houden het bijvoorbeeld al op bij hun 45ste omat ze helemaal op zijn. Of je door wil werken tot je 70ste ligt meer aan het soort werk dat je doet, of je werk al dan niet veel van je vraagt.

Er zijn wel mensen die gewoon echt willen doorwerken, maar dan in een andere functie. De een 65 jarige kan gewoon niet alle functies meer vervullen die dan of te zwaar of te stressvol zijn. Laat ze dan stimuleren om vrijwillgerswerk te gaan doen of zet ze in functies waar ze (gezien hun leeftijd) tot hun recht komen.

Werken tot 70 jaar zou wel kunnen, maar dan wel onder voorwaarden zoals parttime werk, bij fulltime werk korter werken en vrijwilligerswerk
In theorie is de theorie gelijk aan de praktijk, maar in de praktijk is dat niet zo

Tyz

Bij fulltime korter werken, hmm *scratches chin* Aparte kijk erop :p
Ik ben zelf van plan eigen baas te worden dus bind ik me niet aan pensioen.

Iwan

Persoonlijk zou ik meer zien in een keuze voor doorwerken tot je 70ste.
Er zijn ook veel mensen die eerder stoppen, voor het 65ste, met werken wellicht is het beter
om die mensen, indien het mogelijk is, te motiveren om langer door te werken om zodoende
de (financiële) druk op de jongere generatie iets te verlichten.
Als iemand veertig jaar of langer zwaar fysiek werk heeft verricht,
kan ik me voorstellen dat die mensen uitkijken naar je welverdiende pensioen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Het pensioengerechtigde leeftijd debat.
Als een sociaaldemocraat kan je op de Dam je spandoeken wel gaan uitrollen, maar de tijd is gekomen realistisch te denken. We moeten langer gaan doorwerken. Dit komt ook dat we steeds langer naar school toe gaan voordat we daadwerkelijk volledig op de arbeidsmarkt terecht komen, maar we verwachten wel vroeg uit te kunnen treden.
Er moet een drastisch plan komen om binnen een tijd van 10 jaar de Nederlandse werksector te doen hervormen.


1. De pensioengerechtigde leeftijd van iedereen geboren na 1955 gaat omhoog van 65, naar 67 jaar.

2. Er komt een regeling voor mensen die zwaar intensief lichamelijk arbeid verrichten. Ze krijgen een uitzondering en mogen uittreden op de leeftijd van 63 jaar. Vanaf een bepaalde leeftijd zal de werkgever verplicht de verouderde werkgever een functie moeten geven naar kunnen. Daarbij is overdragen van kennis een belangrijke om onze kenniseconomie op peil te houden.

3. Mensen die vrijwillig kiezen om na hun 67ste levensjaar nog te blijven werken krijgen naast hun AOW ook een aanvulling die met aftrek van AOW een fatsoenlijke aanvulling moet zijn. Afhankelijk van welke uren. 

4. De ambtenaren van de rijksoverheid, de provincie en de gemeentes hebben niet meer recht op de verkorte werktijd. Omdat steeds meer mensen langer moeten doorwerken zal een stadskantoor of gemeentehuis bereikbaar en functioneel zijn van 9:00 tot 19:00 uur door de weeks.

5. Rond 2017 word voor de generatie geboren vanaf 1980 de zogenaamde 40-urige werkweek heringevoerd. Wel gekoppeld aan het CAO en met een uur extra uitbetaling.

6. Er moet meer variatie komen in werktijden. Contracten die zeer flexibel zijn voor mensen die niet de mogelijkheid hebben om de volledig 40 uur te kunnen werken.



Een grote drastische hervormingsagenda die uiteindelijk moet leiden tot een groei van de economie, innovatie en kenniseconomie. Ook blijven mensen meer werken, gaan ze langer werken ook per week en blijven bedrijven (waarschijnlijk) langer open. Natuurlijk met die groeiende welvaart moeten we wanneer er ademruimte is om bepaalde premies die op dit moment worden ingehouden op het loonstrookje te doen verlagen, zodat mensen daadwerkelijk in de portemonnee weten waarom deze maatregelen noodzakelijk zijn.   

Iwan

ROTTERDAM - FNV-voorzitter Agnes Jongerius denkt na over een 'duivelspact' met Geert Wilders
inzake de verhoging van de AOW-leeftijd naar 67 jaar. ,,Als het om belangrijke zaken gaat doe ik
desnoods zaken met de duivel
", zegt Jongerius in het maandblad Oplinie, een uitgave van de
Algemene Federatie van Militair Personeel (AFMP).

Jongerius slaagde er vorige week niet in een akkoord te bereiken met de werkgeversorganisaties
over de AOW. ,,Noem het opportunisme, maar elke steun die je hebt telt mee.''

De FNV heeft vandaag acties aangekondigd. Zo wil Abvakabo FNV overmorgen de werknemers uit
het openbaar vervoer laten staken. Ook heeft de bond alle aangesloten arbeiders gevraagd het werk
symbolisch 65 minuten stil te leggen.

Geert Wilders' PVV sprak zich al meerdere malen faliekant uit tegen de verhoging van de AOW-leeftijd.
Jongerius wil de handen nu ineen slaan, maar komt nooit PVV'ers tegen. ,,Niet in Den Haag, niet op straat.''
Ze wil samenwerken. ,,Maar ik moet er wel bij zeggen: als het gaat om de wijkaanpak of het dichtgooien
van de grenzen, dan stopt het voor ons
.''





Ã,©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Afdeling Amstel-Kennemerland van ambtenarenbond AbvaKabo FNV wil de positie van FNV-voorzitter
Jongerius ter discussie stellen, wanneer zij geen afstand neemt van haar toenadering tot de PVV.

Jongerius liet deze week twee keer weten een samenwerking met de PVV van Geert Wilders wel
te zien zitten in hun verzet tegen de plannen van het kabinet de AOW-leeftijd te verhogen naar 67 jaar.
Wilders liet daarop weten Jongerius uit te zullen nodigen voor een gesprek. 

De afdeling Amstel-Kennemerland is het vurig oneens met die - eventuele - samenwerking en heeft
in een email aan alle andere regionale afdelingen van de AbvaKabo FNV en aan de leden van het
bondsbestuur steun gevraagd voor het bijeenroepen van een speciale bondsvergadering van AbvaKabo.

Vertrek
Op deze Bondsraad zou onder meer moeten worden besloten om in de Federatieraad van de FNV,
waar alle aangesloten bonden inzitten, voor te stellen het voorzitterschap van Jongerius te ontnemen.

Als daar onvoldoende animo voor is, zou AbvaKabo de vakcentrale moeten verlaten, vindt de afdeling,
want 'met een club als de PVV praat je niet'.

Dat vindt althans secretaris Peter de Pagter van de afdeling Amstel-Kennemerland van de AbvaKabo.
'Het is een racistische organisatie'.

Respons
De Pagter had zondag nog geen reacties op de oproep van zijn afdeling, maar verwacht dat snel.
De afdeling wil ook dat de Abvakabo de PVV op een lijst zet met organisaties waarvan het lidmaatschap
of het uitdragen van gedachtegoed onverenigbaar is met het lidmaatschap van de AbvaKabo.

'Daar is al eerder over gesproken, maar het is er niet van gekomen omdat de PVV eigenlijk geen partij is,'
aldus De Pagter.





Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

DEN HAAG - Het kabinet heeft ingestemd met het plan van minister Piet Hein Donner
en staatssecretaris Jetta Klijnsma (Sociale Zaken) om de AOW-leeftijd te verhogen van 65 naar 67 jaar.
Dat bleek vrijdag na afloop van de wekelijkse ministerraad.

Donner en Klijnsma geven aan het einde van de vrijdagmiddag een persconferentie over de verhoging
van de pensioenleeftijd. De coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie in de Tweede Kamer bereikten
donderdag al een akkoord na dagenlang overleg met de bewindspersonen over de toekomst van de AOW.

PVV
De coalitiepartijen moeten zich doodschamen voor hun voorstel om de AOW-leeftijd te verhogen naar 67 jaar.
Dat stelde PVV-leider Geert Wilders donderdagavond in een eerste reactie op het akkoord dat de coalitie
hierover heeft bereikt. Hij kondigde aan dat zijn partij zich met ,,hand en tand'' zal verzetten tegen de ingreep.

,,Te weinig, te laat en te ingewikkeld'', stelt de VVD. SP en PVV waren sowieso tegen een hogere AOW-leeftijd.
De coalitie moet zich doodschamen, aldus PVV-leider Geert Wilders. Vakcentrale FNV sprak van een ,,een gedrocht''.

Wilders verwijt CDA, PvdA en ChristenUnie dat ze hun handtekening zetten onder een ,,botte afbraak van de AOW''.
,,Wij kiezen voor behoud van de AOW, wat ook kan als we de immigatie uit moslimlanden stoppen.''
Dat levert volgens de PVV voldoende besparingen op om de AOW-leeftijd op 65 jaar te houden.
De PVV-leider vindt het tekenend dat premier Jan Peter Balkenende en vicepremier Wouter Bos
meer migranten in Nederland toelaten en bezuinigen op de AOW.

Werkgevers
De ondernemersorganisaties VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO Nederland vinden de verhoging van
de AOW leeftijd naar 67 jaar verstandig en toekomstgericht. Dat de ingangsleeftijd van aanvullende
pensioenen ook naar 67 gaat, is daar onlosmakelijk mee verbonden, zeggen zij. Een regeling voor wat
over tien jaar nog als 'zwaar' beroep kan worden omschreven moet voor bedrijven uitvoerbaar
en niet bureaucratisch zijn.

De werkgevers stellen dit in een eerste reactie op de plannen van het kabinet. De overgangsperiode
van tien jaar had wat hen betreft wat ruimer gemogen, naar vijftien jaar. Niettemin noemen zij het plan
van het kabinet toch gunstig voor oudere werknemers. Wie nu 55-plusser is, kan op zijn 65ste stoppen met werken.




Ã,©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Citeer


2. Er komt een regeling voor mensen die zwaar intensief lichamelijk arbeid verrichten. Ze krijgen een uitzondering en mogen uittreden op de leeftijd van 63 jaar. Vanaf een bepaalde leeftijd zal de werkgever verplicht de verouderde werkgever een functie moeten geven naar kunnen. Daarbij is overdragen van kennis een belangrijke om onze kenniseconomie op peil te houden.




Ik heb begrepen dat als een werkgever geen geschikte baan heeft voor een werknemer die geen zwaar werk meer mag doen wel moet doorbetalen.
Klopt dat?
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Metalholic

Ja dat klopt.

En ik vind het een prima idee.
De mensen beginnen allemaal toch steeds later met werken.

Kijk mijn vader begon toen ie 15 was. Ik toen ik 24 was.
Vind het dus niet zo raar.

Had zelf graag de 40 dienstjaren als grens gezien. Want dan zijn mensen die vroeg beginnen en altijd werken eerder klaar dan mensen die laat beginnen of er een tijd tussen uit zijn geweest.

TimT

Ik vind dat we steeds langer leren, dus waarom werken we dan ook niet langer. En ik zeg dat niet om mensen die langer leren te straffen. Maar we kunnen op deze weg niet door blijven gaan, dat wisten we allemaal in ons achterhoofd. Ik vind ook de mensen die nu Willem Drees aangrijpen, dat hij zoals Agnes Kant draait in zijn graf hun geschiedenisles even moeten overdoen.

Willem Drees zelf heeft 65 jaar nooit als de onveranderbare pensioenleeftijd gezien. Toen hij in 1947 als minister van Sociale Zaken zijn Noodwet Ouderdomsvoorziening de voorloper van de AOW indiende, ging hij expliciet uit van de toen geldende levensverwachting van zeventig jaar. Vijf jaar van de oude dag genieten was volgens Drees voldoende.

Drees was een Minister die letterlijk vooruitdacht bij indienen van de voorganger van de AOW en later de AOW. Want hoe langer mensen leven, hoe meer er betaalt moet worden.  En Drees was voor een sociaal systeem, hij was tegen ouderdom en armoede die toen de tijd hand in hand gingen. Maar Drees stond ook bekend dat hij niet te groot sociale zekerheidssysteem wilde. Hij was tegen bijvoorbeeld de studiefinanciering dat kan je vinden in boeken van Ed van Thijn in een documentaire over Willem Drees, waarom hij ook uit de PvdA is gestapt op hoge leeftijd. 
De SER dus de werkgevers en vakbonden zijn er niet uitgekomen. Dus het lag bij Donner en Klijnsma. De vakbonden moeten nu niet mauwen alsof ze geen kans hebben gehad. Want ze hebben de tijd gehad. Maar ze kwamen er niet uit met de werkgevers.

En ik heb wel vertrouwen dat de term `Zware beroepen` goed word uitgewerkt en dat er ongetwijfeld door de jaren heen bijvoorbeeld nog verzachtende maatregelen genomen zullen worden. Zoals ook bij de WAO hervorming van Lubbers & Kok van 1991. Of de verandering van ABW naar de WWB (bijstand) onder tweede kabinet Balkenende.
Want zoals sommige Ministers zeiden in programma profiel genaamd Ministersleed. Ze maken bijna nooit een perfecte wet omdat je wil dat de kamer om punten te score voor hun partij veranderingen moeten kunnen aanbrengen. En ongetwijfeld zal het politieke toneelstuk over de AOW ook wel kleine veranderingen aanbrengen aan het voorstel.

Iwan

Oppositiepartij VVD is donderdag tijdens het debat in de Tweede Kamer over verhoging
van de AOW-leeftijd naar 67 jaar flink in aanvaring gekomen met coalitiepartijen CDA,
PvdA en ChristenUnie.

Volgens VVD-leider Mark Rutte heeft de coalitie 'een gedrocht' gemaakt van de verhoging
van de AOW-leeftijd. Het plan zou te laat bezuinigingen opleveren, oneerlijk zijn, onuitvoerbaar
bij het ontzien van zware beroepen en pakt daardoor dramatisch uit voor werkgevers.
De VVD heeft een alternatief vanaf 2011 waarin mensen die veertig jaar hebben gewerkt,
het recht behouden om met 65 jaar AOW te krijgen.

Rutte ontving stevige kritiek van CDA, PvdA en ChristenUnie. Volgens die partijen levert
het VVD-alternatief te weinig besparingen op. Daarin wordt pas in 2035 de AOW-leeftijd
van 67 jaar bereikt. In het kabinetsvoorstel is dat in 2025.

De regeringspartijen stelden verder op hun beurt dat de plannen van Rutte onuitvoerbaar zijn,
omdat de VVD de leeftijd elk jaar met een maand verhoogt wat een hoop bureaucratie met zich meebrengt.

GroenLinks-leider Femke Halsema nam het voor de VVD op. Ook GroenLinks wil de AOW-leeftijd
koppelen aan veertig gewerkte jaren. Op die manier wordt volgens haar en Rutte ook de lastige
discussie vermeden over wat zwaar werk is. Halsema noemt het kabinetsplan "politiek geknutsel
dat heeft geleid tot een potpourri
."

PVV en SP willen de AOW-leeftijd op 65 jaar houden. Zij verzetten zich niet alleen tegen
het kabinetsplan,maar ook tegen de flexibilisering van de pensioenleeftijd door VVD en GroenLinks.
Volgens PVV-Kamerlid Tony van Dijck wordt de AOW door de koppeling aan veertig gewerkte jaren
een 'asociale werknemersverzekering' en vallen mensen die niet hebben kunnen werken, buiten de boot.




©trouws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

Ben ik het wel mee eens, maar hangt volgens mij ook wel een beetje af van het soort werk wat je doet.