Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Het Polygame huwelijk

Gestart door Iwan, 29 augustus 2008, 19:05:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moet het polygame huwelijk wettelijk erkend worden?

Ja, omdat ......
0 (0%)
Nee, omdat .....
3 (75%)
Geen Mening
1 (25%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan



Citaat van: NRC.nl
Het Polygame huwelijk

Na het homohuwelijk zou Nederland ook het polygame huwelijk moeten invoeren.
Dan zijn de rechten van betrokken mannen, vrouwen en kinderen ten minste
goed geregeld. Dat is, zo schrijft Ageeth Veenemans, de taak van de overheid.

Veenemans onderhoudt een liefdesrelatie met twee mannen. Vandaag haakt ze
in NRC Handelsblad in op het rumoer over polygamie. Zaterdag schreef deze krant
namelijk dat in Nederland jaarlijks tientallen polygame huwelijken worden geregistreerd.
Het zou gaan om huwelijken tussen niet-Nederlandse partners uit landen
waar 'veelwijverij' niet verboden is, zoals Marokko.

De VVD en Leefbaar Rotterdam vinden de registratie, dus erkenning, ervan ontoelaatbaar.
Enerzijds omdat een polygaam huwelijk tussen Nederlanders verboden is.
Anderzijds omdat het 'de gelijkwaardigheid van man en vrouw' geweld aan zou doen.
Het zou vooral vrouwen in een minderwaardige positie plaatsen en schijnhuwelijken in de hand werken.

Veenemans brengt daar tegenin dat polygamie, ook wel polyamorie genaamd,
in sommige gevallen een alternatief kan zijn voor scheiding.
"Het heeft mijn eigen huwelijk gered en ik ben dankbaar dat ik nog steeds samen
met mijn echtgenoot de zorg voor onze drie kinderen deel.
" Ze schrijft dat veel mensen
in hun leven te maken krijgen met liefdesgevoelens voor meer dan één persoon.
"Met de monogamie als enige norm is dit veelal onbespreekbaar.
Stiekem vreemdgaan vindt daarom op grote schaal plaats.
"
Meer ruimte voor meervoudige liefde zal leiden tot minder scheidingen,
is haar stellige overtuiging. "Waarom zou een overheid dit willen verbieden?

Het is ook een niet te onderkennen trend, stelt Veenemans die hierover het boek
"Ik hou van twee mannen. Polyamorie, liefhebben zonder grenzen", schreef.
In haar opiniestuk citeert ze trendwatcher Adjiedj Bakas.
"We verwachten te veel van onze partner. Geen wonder dat er zoveel huwelijken
op de klippen lopen. Bovendien worden we straks allemaal honderdtwintig jaar,
waardoor we honderd jaar met dezelfde partner zitten opgescheept.
Het kan niet anders of we gaan ons stierlijk vervelen. Over tien jaar pakken we
het slimmer aan. Dan nemen we een getatoeëerde bouwvakker voor de seks,
een vent in krijtstreep voor de economische zekerheid en een leuke nicht om mee te gaan shoppen.



Wat vindt u? Moet de overheid het polygame huwelijk invoeren?
Wat zijn uw voor- of tegenargumenten?



lees ook; De mens; Polygaam of Monogaam?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Moeilijk onderwerp, hoewel ik tegen het polygame huwelijk ben, kan ik me voorstellen dat mensen zeggen;
als je het polygame huwelijk toestaat dan zijn de rechten van eventuele kinderen goed gewaarborgd.
Bovendien is het erg lastig als een immigrant uit een land waar het polygame huwelijk is toegestaan
zich in Nederland vestigt, kun je dan als Nederlandse staat zeggen dat 1 of meerdere van zijn/haar huwelijken
niet rechtsgeldig zijn hier? Maar volgens mij zijn die rechten van kinderen ook goed geregeld als de vader
of moeder de kinderen als zijn/zijn kinderen erkend waardoor ze recht hebben op een deel van de nalatenschap.
Zijn de kinderen niet erkend dan kunnen ze wellicht door DNA-bewijs aantonen dat de overledene
hun natuurlijke vader/moeder is. Zoals ik al zei vind ik het een moeilijk onderwerp, maar heb toch tegen gestemd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Nederland telt 1374 polygame huwelijken

DEN HAAG - In Nederland wonen zeker 1374 mensen die met minimaal twee vrouwen of mannen tegelijk zijn getrouwd.
Dat heeft minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie woensdag geschreven in antwoord op schriftelijke vragen
van VVD-Tweede Kamerlid Paul de Krom.

De minister baseert zich op cijfers uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA). Polygamie is in Nederland verboden.
Polygame huwelijken die door buitenlanders in het buitenland rechtsgeldig zijn gesloten, worden hier echter nog wel erkend.
Veel gehuwden met meerdere partners wonen hier al jaren. Vorig jaar zijn vier mensen in de GBA geregistreerd
die twee of meer vrouwen of mannen hebben.

Hirsch Ballin heeft geen aanwijzingen dat mensen de Nederlandse wet omzeilen door in het buitenland te trouwen
om vervolgens het polygame huwelijk in Nederland te laten erkennen. De bewindsman wijst erop dat het gaat
om erkenning van huwelijken van mensen met een niet-Nederlandse nationaliteit. Een in Nederland verblijvende
vreemdeling met meerdere partners kan slechts één vrouw en de uit haar geboren kinderen naar ons land halen.

Veelwijverij past volgens Hirsch Ballin niet in de Nederlandse rechtsorde. Op basis van een binnenkort te verschijnen
vergelijkend onderzoek van de Universiteit Utrecht zal hij bekijken of justitie meer mogelijkheden moet krijgen
om polygamie te vervolgen als een in Nederland wonende buitenlander zich daaraan schuldig heeft gemaakt.

De minister kondigde woensdag ook aan dat hij de wet wil veranderen zodat het makkelijker wordt om mensen
te vervolgen die iemand in het buitenland tot een huwelijk dwingen. Huwelijksdwang is in Nederland strafbaar.
Justitie heeft nu slechts beperkte mogelijkheden tot vervolging van in het buitenland gepleegde huwelijksdwang.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Trouw
Justitie pakt polygaam huwelijk aan
Kans op strafrechtelijke vervolging

Minister Hirsch Ballin van justitie wil het erkennen van polygame huwelijken
die in het buitenland zijn gesloten, zoveel mogelijk inperken.

Polygame huwelijken die in het buitenland door vreemdelingen zijn gesloten, worden binnenkort niet langer
zonder meer erkend in Nederland. Ook lopen polygamen in bepaalde gevallen de kans op strafrechtelijke vervolging,
zo schrijft minister Hirsch Ballin (justitie) vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Hoewel polygamie verboden is in Nederland worden dergelijke, in het buitenland gesloten huwelijken momenteel
wel erkend. Dat wil het kabinet nu zo veel mogelijk inperken. Het huwelijk is bedoeld voor twee personen en bovendien
duidt veelwijverij vaak op onvrije partnerkeuze en huwelijksdwang.

Een vreemdeling die – ná het aanvragen van een verblijfsvergunning – een polygaam huwelijk sluit in het buitenland,
hoeft daarom niet langer op erkenning van zijn huwelijk te rekenen. Volgens Hirsch Ballin had deze aanvrager
op de hoogte kunnen zijn van de Nederlandse normen en waarden.

Bij in Nederland wonende buitenlanders, gaat de minister nog een stapje verder. Als de vreemdeling in kwestie
naar verloop van tijd naar het buitenland reist om daar een polygaam huwelijk te sluiten, wordt dat niet erkend
én kan hij daarvoor strafrechtelijk vervolgd worden.

Er verandert niets voor vreemdelingen die – nog vóór ze een verblijfsvergunning aanvragen – in het polygame
huwelijksbootje stappen. Zij mogen immers verwachten dat aan het huwelijk verbonden rechten en plichten
overal gelden, vindt Hirsch Ballin. Bovendien hadden zij op het moment van de huwelijkssluiting nog niets te maken
met de Nederlandse rechtsorde.

Daarbij komt dat in sommige gevallen het ook van belang kan zijn om een polygaam huwelijk te erkennen.
Een vrouw die volgens het Nederlands recht niet getrouwd is, kan ook niet van haar man scheiden.
Ook voor kinderen die uit het huwelijk zijn geboren, kan het nadelig zijn.

Eind vorig jaar bleek dat Nederland 1374 mensen telt die met minimaal twee mannen of twee vrouwen zijn getrouwd.
Zij ontspringen de dans. De nieuwe regelgeving geldt aleen voor nieuwe gevallen. Voor mensen met een Nederlandse
nationaliteit geldt reeds dat in Nederland gesloten polygame huwelijken niet erkend worden. Die kunnen ook
strafrechtelijk vervolgd worden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Nu.nl
'Polygamie wordt een trend'

AMSTERDAM - Minister Hirsch Ballin heeft bekendgemaakt polygame huwelijken die in het buitenland
gesloten zijn te willen aanpakken. 'Dat is flauwekul,' zegt Adjiedj Bakas. De trendwatcher schreef
De Toekomst van de Liefde en meent dat polygamie juist populair wordt.
''Onderzoek leert dat één op de drie vrouwen in ons land weleens de geliefde is (geweest)
van een getrouwde man
", aldus de trenddeskundige.

Ook het zogenaamde 'Cradlesnatchen' neemt volgens Bakas in populariteit toe: 50+ vrouwen (vaak getrouwd)
die affaires aangaan met mannen van in de 20, zoals onlangs gebeurde bij de vroom Christelijke Noord-Ierse
60-jarige premiersvrouw Iris Robinson en de 19-jarige Kirk McCambley. Robinson bleef getrouwd,
haar man wist van de affaire. Eigenlijk was dit ook een vorm van polygamie, zo vindt Bakas.

De Robinsons behoren tot de Christelijke zusterpartij van Hirsch Ballins eigen CDA, de Democratische Unionistische Partij (UDP).
"Misschien moet de minister eens beter in eigen kring kijken hoe de liefde anno 2010 door mensen beleefd wordt,''
suggereert de trendwatcher. ''Dan zou hij niet met dit soort onzinnige plannen komen.''

Islamitisch
Het stoort Bakas ook dat de minister ervan uit lijkt te gaan dat polygamie alleen in islamitische kringen voorkomt.
''Actrice Victoria Koblenko zegt in mijn boek dat steeds meer jonge vrouwen van haar generatie meerdere liefdes
tegelijk hebben en daar zeer gelukkig mee zijn
", beargumenteer hij. "Ik heb zelden iemand een groter Christelijk
kruis om de nek zien dragen dan deze Russische vriendin
."

Bovendien blijven meer mensen getrouwd, terwijl ze al lang samenwonen met een ander. Dat is feitelijk ook polygamie,
alleen heet dat bij de minister niet zo. "Maar je zult de groep de kost moeten geven die om financiële of juridische
redenen niet scheidt, maar met wederzijds goedvinden een nieuwe duurzame relatie met een ander is aangegaan.
Moeten al die mensen dan ook strafrechtelijk vervolgd worden? Heeft Justitie niets beters te doen?
''

100 jaar samen
Bakas beschrijft in zijn boek dat we straks 120 jaar oud worden en dat de meesten het niet met een geliefde
hun hele leven zullen volhouden: "Tot 1850 gingen we dood op ons 40e en waren we maximaal 15 jaar samen
met een geliefde. Als je straks 120 wordt ben je 100 jaar samen met dezelfde partner, en je schoonmoeder wordt
ook 120. Ik verwacht dat huwelijken straks voor tien jaar worden gesloten en daarna automatisch ontbonden zijn.
Je kunt dan bijtekenen voor nog eens tien jaar of niet
''.

Bakas beschrijft in zijn boek ook het nahuwelijk, waardoor exen vaak nog zoveel met elkaar te maken hebben
door de kinderen, dat scheiden eigenlijk geen zin meer heeft. ''Men gaat gezamenlijk met exen en nieuwe partners
op vakantie in een polygamere setting. Ik hoor ook steeds vaker dat exen dan toch weer met elkaar gaan vrijen.
De toekomst van de liefde is te diffuus om te gieten in de in rigide aanpak als waar Justitie nu mee komt.
Een beetje dom.
''

Bisekualisering
Volgens Bakas biseksualiseert de liefde ook steeds meer. ''Verschillende farmaceuten melden dat meer dan 60
procent van de vrouwen boven de 40 minder seks wil, mannen hebben dat niet. Die zoeken het buiten de deur,
soms zonder het huwelijk te ontbinden. Er zijn meer parallelle relaties dan je denkt
."

"De opkomst van robots, die straks ook emoties hebben en kunnen praten, maakt het huwelijk van de toekomst
ook anders
,'' zegt Bakas. ''Deskundigen op het gebied van kunstmatige intelligentie melden dat we binnen 30 jaar
echt verliefd worden op robots. Ik ken al mensen die ze hebben en er gek mee zijn. Ook dat wordt een polygamievorm die groeit.
Justitie krijgt het nog druk
!''
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."