Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Storm van kritiek op Staatsloterij

Gestart door Iwan, 13 augustus 2009, 01:25:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De kritiek op de StaatsLotterij is terecht.

Eens, .....
4 (80%)
Oneens, ....
1 (20%)
Anders, namelijk ....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4

Iwan

ROTTERDAM - Een groot aantal spelers vindt dat de Staatsloterij hen heeft misleid doordat slechts
5,5 miljoen van de recordjackpot van 27,5 miljoen aan de winnaar is uitgekeerd.
De hoofdprijs viel op een een éénvijfdelot. De stichting Loterijverlies ontving veel woedende reacties.

De Reclame Code Commissie bekijkt morgen of de reclamecampagne van de Staatsloterij misleidend is geweest.
,,Zo kwaad hebben we mensen nog niet meegemaakt," zegt Ferdy Roet van Loterijverlies.nl, dat namens 22.000 loterijspelers
een rechtszaak voert tegen de Staatsloterij, omdat jarenlang prijzen vielen op niet-verkochte lotnummers.
De verkoop van unieke eenvijfdeloten wordt hierin meegenomen.

De winnaar van de trekking van maandag krijgt 5,5 miljoen. De resterende 22 miljoen schuift door naar de trekking
van volgende maand. ,,Mensen gingen ervan uit dat die jackpot van 27,5 miljoen zou vallen", zegt Roet.
,,Het is totaal niet duidelijk dat elk lot is gekoppeld aan een uniek lotnummer."

Loterijspelers kregen de afgelopen maanden via reclame het advies vaste loten om te zetten in straatjes van tien eenvijfdeloten.
,,Met het idee dat je dan sowieso een eindnummer goed hebt, dus altijd wat wint en zo nauwelijks meer betaalt," zegt Roet.
Loterijverlies noemt dit 'het nieuwste trucje' van de Staatsloterij om de jackpot hoog te houden, doordat hij nu doorschuift.

De SP vindt niet dat een eenvijfdelot aan een uniek lotnummer mag zijn gekoppeld. SP-Kamerlid Arda Gerkens
wil minister Hirsch Ballin (Justitie) vragen stellen. ,,Dit is bedrog. De Staatsloterij stelt dat ze zich aan
de wet houdt. Wel betreurt de organisatie de boze reacties
" , zegt woordvoerder David Selier.
,,We bekijken of we in onze communicatie duidelijk genoeg zijn geweest."

Schadeclaim
In 2005 eiste Heléne de Gier nog een schadevergoeding van de Postcodeloterij vanwege 'psychische schade'.
De prijs viel in haar straat, maar ze had zelf geen lot. De Gier kreeg uiteindelijk geen schadevergoeding.



©ad.nl


Vind je dat de kritiek op de StaatsLotterij terecht is.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Wij hadden met een ander koppel 2 straatjes van 1/5 loten gekocht.
Niks te klagen dus, maar helaas niet veel gewonnen. Lijkt mij trouwens
niet meer dan logisch dat het ook op een 1/5 lot kan vallen, want waarom
koop je anders een 1/5 lot? Niet om 10 Euro te winnen, want dan blijft nog
maar 2 Euro over.

Iwan

Geld doet toch vreemde dingen met mensen, als het om een heleboel geld gaat is de meest keurige burger bereid
om zijn buur de strot door te bijten. Mensen die een éénvijfdelot kopen hebben, als de prijs op dat lot valt,
recht op één vijfde van de prijs, dat lijkt me logisch. Mensen moeten dan niet gaan zeuren dat ze dat oneerlijk vinden,
het is gewoon logisch, net als dat ik geen recht op een prijs heb omdat ik een lot heb gekocht, dat weet je
van te voren dat het zo werkt. Dat de Staatsloterij de resterende vier vijfde niet verkoopt dat kun je vreemd vinden,
maar ik weet niet hoe dat in het reglement van de Staatsloterij staat. Het beste zou zijn dat wanneer je
een éénvijfdelot wilt kopen dat je dan samen met nog vier andere vrienden samen een heel lot koopt, is ook wel zo leuk
als je wint. Dat mensen nu klagen dat de prijs op een éénvijfdelot is gevallen vind ik raar, het is toch logisch dat
iedereen evenveel kans maakt op de hoofdprijs en dat dus alle loten meedoen? De Staatsloterij heeft gezegd dat
de hoofdprijs zou vallen deze trekking, en dat is gebeurd, je kunt hun niet verwijten dat de hoofdprijs is gevallen
op een éénvijfdelot. Voordeel is wel dat het overgebleven geld meegaat, dacht ik, naar de volgende trekking,
dus dan heeft iedereen weer kans om te winnen!
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Klagers die vinden dat de reclame van de Staatsloterij misleidend is, zijn in het gelijk gesteld
door de Reclame Code Commissie. De uitspraak werd vandaag bekendgemaakt.

In de aanloop naar de meest recente trekking verkondigde de Staatsloterij dat de jackpot van
27,5 miljoen euro gegarandeerd zou vallen. De jackpot viel uiteindelijk echter op eenvijfde lot,
waardoor de winnaar 'slechts' een bedrag van 5,5 miljoen euro kon bijschrijven.

Betaald
De persoon met het winnende staatslot heeft zich overigens gemeld bij de Staatsloterij.
Het winnende nummer van de jackpot van maandag komt van een verkooppunt in de provincie Utrecht.
"Het bedrag is inmiddels overgemaakt", zegt een woordvoerder.




©spitsnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

wat is dat nou weer voor onzin dat ze die mensen in het gelijk hebben gesteld.
Er is niets misleidends aan, als jij 1/5e lot koopt heb je toch gewoon simpelweg
geen recht op de volledige jackpot, wat lopen ze dan te mekkeren. Als je een
volledig lot koopt, ja dan krijg 27,5 miljoen euro en anders gewoon netjes het
deel waarop je recht hebt punt!

Iwan

Citaat van: DonWoozy op 14 augustus 2009, 08:28:48
wat is dat nou weer voor onzin dat ze die mensen in het gelijk hebben gesteld.
Er is niets misleidends aan, als jij 1/5e lot koopt heb je toch gewoon simpelweg
geen recht op de volledige jackpot, wat lopen ze dan te mekkeren. Als je een
volledig lot koopt, ja dan krijg 27,5 miljoen euro en anders gewoon netjes het
deel waarop je recht hebt punt!
De Staatslotterij had beweerd dat de hoofdprijs van 27,5 gegarandeerd zou vallen,
wat ook zo zou zijn geweest indien de prijs was gevallen op een heel lot. De prijs
viel echter op een éénvijfdelot, waardoor er maar 5,5 miljoen werd uitgekeerd.
Ik blijf het raar vinden dat de sommige loten maar éénvijfde deel verkocht wordt,
ze kunnen toch 5 loten verkopen van elk éénvijfde deel van een heel lot?
Dan was de prijs verdeeld geweest over 5 mensen. Maar ik vindt het toch raar
dat de klagers in hun gelijk zijn gesteld, de Staatslotterij werkt toch al jaren zo
en als je met éénvijfde deel van een prijs geen genoegen wilt nemen moet je geen
éénvijfdelot kopen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

nee het is zo dat er een zooi nummertjes zijn en ieder nummertje
wordt aan 1 lot toegewezen of je nu een heel lot of 1/5 koopt. Dus
het nummer wat jij dan bijv. op je 1/5 lot hebt staan, had net zo
goed een nummertje kunnen zijn van een heel lot.

Iwan

DEN HAAG (ANP) - De Staatsloterij moet voortaan bij trekkingen doorgaan tot de hele jackpot eruit is.
De organisatie stopt nu ook als de pot op eenvijfdelot is gevallen. Daar wil minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie vanaf.

Hirsch Ballin zal er bij de Staatsloterij op aandringen tot volledige trekking van de jackpot over te gaan,
zo kondigde hij dinsdag aan in antwoord op schriftelijke vragen van Tweede Kamerlid Arda Gerkens van de SP.
Dat vergt nog wel wat technische en juridische aanpassingen, zoals het niet meer koppelen van een uniek nummer
aan een eenvijfdelot.




Ã,©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

De staatsloterij is en blijft misleidend vind ik, ze zeggen altijd wel dat het er eerlijk aan toe gaat maar ik geloof er helemaal niets van.