Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Alcoholslot!

Gestart door StarLight, 8 september 2009, 21:47:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

StarLight

Een alcoholslot is een extra slot dat automobilisten in hun auto ingebouwd kunnen krijgen om te voorkomen dat ze gaan autorijden met een teveel aan alcoholische drank op.

In mei 2006 wordt aangekondigd dat vanaf 2009 recidiverende zware drinkers in Nederland een alcoholslot in hun auto krijgen ingebouwd. Dit is een blaasapparaat met een startonderbreker. De bestuurders moeten dan iedere keer een blaasproef doen om de auto te kunnen starten. Eenzelfde aankondiging was begin 2003 ook al gedaan door het Nederlandse Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het doel van toepassing van het slot is om het aantal alcohol-gerelateerde doden in het verkeer terug te brengen. Daarvoor moet de alcoholgebruiker echter eveneens begeleid worden; het slot alleen is onvoldoende om een permanente gedragsverandering te bereiken.

Experimenten met een alcoholslot zijn al eerder uitgevoerd in de Verenigde Staten, Canada en Australië. Zo een apparaat heet daar alcohol ignition interlock. Er is ook een Europees onderzoek uitgevoerd met de titel Alcohol Interlock Implementation in the European Union. In 2001 installeerde de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in een bedrijfsauto het eerste alcoholslot in Nederland.

Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Alcoholslot"


Wat vinden jullie van dit idee? Geef je mening.
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

StarLight

Ik ben er ook een voorstander van. Laatst bij wegmisbruikers hadden ze het ook over.
De presentator vroeg ook: Is het dan niet makkelijk om te beïnvloeden?
Waarop de man van de politie ook al zei. Nee want je kan iedere keer weer aan de kant gezet
worden om te blazen. Dat vind ik ook wel een prima idee.
Er stappen inderdaad TE veel zatte mensen in de auto.

Ik ben een voorstander er van. Als je weet dat je de auto in gaat. Moet je niet drinken.
Als je weet dat je gaat drinken? Moet je niet in de auto stappen!
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

TimT

ik heb gezien wat iemand die enorm dronken is kan aanrichten met een auto, mijn moeder was slachtoffer van een zatlap achter het stuur. Haar leven is sinds dien nooit meer hetzelfde geweest. Ik ben er een groot voorstander van. Ik dat alle autoââ,¬â,,¢s daarmee uitgerust moeten worden in de toekomst. Alleen ik ben benieuwd of mensen wel accepteren de extra kosten en de beperking die zo slot op je rijden legt.

Iwan

Ik dacht dat er al een topic was over het alcoholslot, maar kan het nergens terugvinden

Ik ben voorstander van een alcoholslot in auto's al weet ik niet of het wel gaat werken,
je kunt immers een ander laten blazen, maar het zal het aantal alcoholmobilisten op de weg
wel terugbrengen.

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

josefientje

Ik vind dat notaire drinkers die auto rijden, bij de eerste alcohol overtredening verplicht een slot in de auto moeten krijgen. Drank maakt meer kapot dan je lief is. En jeetje Tim, wat een akelig verhaal. Haar leven verwoest door een drankrijder.

Wat ik heb gezien, is dat ook het alcoholslot te omzeilen is. Die persoon liet een ander blazen, en reed zelf weg Ãâ€"Ã,µ

TimT

Dank je wel josefientje!
Het was een vreselijk beeld, mijn moeder die toen werd aangereden express door die dronkenlap. Ik zal het nooit van mijn netvlies krijgen om het zo te noemen. Ik ben een groot voorstander van zo slot. Het zorgt er voor dat jij niet meer zomaar kan drinken en daarna zonder na te denken de weg op kan. Het slot houdt je tegen en als je een paar keer met een taxi moet, dan merk je toch dat je pils er duur word.

josefientje

Zo`n slot houd niet tegen Tim. Ik heb het met eigen ogen gezien. Die man liet iemand anders blazen want met alcohol op start de wagen niet meer. En hij reed er mee weg. Mooi verhaal van de fabrikanten maar in vele opzichten te omzeilen. Ik heb ook een keer gezien van diezelfde meneer dat hij zijn auto liet draaien, drank in zijn zak had en gewoon toen zich vol liet lopen, dus wederom dronken achter het stuur, wat is dan zo`n slot. Ãâ€"Ã,µ Ziedend kan ik hier over worden.

TimT

Inderdaad het houdt niet tegen, maar het is wel weer een verdere beperking. De persoon die dus geblazen heeft voor de gedronken man, is dus medeplichtig en zou ook volledig vervolgd moeten worden. De wet moet ook gewoon met invoeren van het slot, ook aangepast worden dat dit gewoon keihard word afgestraft. Maar zo slot is niet de wonderoplossing. Er ligt primair een verantwoordelijkheid bij de mens zelf waarvan de auto is niet in de auto te stappen met een slok op. Doet zo iemand dat toch en iemand is daarvan op de hoogte, die moet gewoon de politie bellen. En je moet dat duidelijk maken via postbus 51 bijvoorbeeld, dat je als burger verplicht bent als mensen dronken zijn en in auto stappen, dit te melden aan de politie zodat ze van de weggehaald kunnen worden.

StarLight

Daarnaast heb ik ook weer gezien dat je ook gewoon langs de weg gezet kan worden om weer te blazen.
Als je bijvoorbeeld een ander laat blazen, en dan alleen weg gaat. Heb je kans 5 minuten later weer te moeten blazen.
Ik las ook net iemand zeggen: Het moet standaard in de auto's komen.. Dat vind ik dan weer te ver gaan. Want er zijn genoeg mensen die hun verantwoordelijkheid wel nemen. Die helemaal niet drinken als ze rijden. En stel nou dat ze toch om de 5 minuten moeten blazen.. Dat is dan toch ook niet eerlijk? Die mensen drinken al niet. En moeten toch blazen..
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

TimT

Citaat van: StarLight op 10 september 2009, 10:11:58
Daarnaast heb ik ook weer gezien dat je ook gewoon langs de weg gezet kan worden om weer te blazen.
Als je bijvoorbeeld een ander laat blazen, en dan alleen weg gaat. Heb je kans 5 minuten later weer te moeten blazen.
Ik las ook net iemand zeggen: Het moet standaard in de auto's komen.. Dat vind ik dan weer te ver gaan. Want er zijn genoeg mensen die hun verantwoordelijkheid wel nemen. Die helemaal niet drinken als ze rijden. En stel nou dat ze toch om de 5 minuten moeten blazen.. Dat is dan toch ook niet eerlijk? Die mensen drinken al niet. En moeten toch blazen..

Als zo voorzorgsmaatregel standaard in de nieuwste auto komt te zitten en daar heb je geen extra kosten bij, dan moet dat toch geen probleem zijn? Want een fabrikant kan niet zien dat jij als persoon wel of niet je verantwoordelijkheid neemt. Dan kan hij beter toch 1 lijn trekken en alle nieuwe voertuigen dit middel inbouwen?

Dity

Aan de ene kant ben ik het met Tim eens dat het wel goed zou zijn zo'n systeem standaard in de nieuwe auto's te plaatsten. Omdat er bepaalde personen zijn die het toch nodig vinden te drinken als ze nog moeten rijden.

Maar aan de andere kant ben ik het ook weer met StarLight eens.
Voor mensen die hun verantwoordelijkheid nemen en niet drinken als ze moeten rijden is het super irritant als je om de 5 minuten zou moeten blazen.


*Stond een irritant typefoutje in  *G *
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

StarLight

Ja inderdaad ik zie het niet zitten om dat in mijn auto te hebben.
Ik heb gewoon standaard zoiets van.. Drink ik? Rij ik niet.
Rij ik? Drink ik niet.
Daarnaast zal het nog heel lang duren voor heel nederland in 'nieuwe' auto's rijden.
Ik zelf koop meestal gewoon 2e hands. Want geld voor gloed nieuw heb ik niet.
Dus dan zit je daar nog mee.
Iemand die geen verantwoordelijkheid neemt. Koopt dan toch een oudere auto?
Heb je het er ook niet in zitten.
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."