Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Er moet gekort worden op het Koninklijke huis?

Gestart door TimT, 10 oktober 2009, 15:22:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vind je dat het er ook bezuinigd moet worden op het Koninklijke huis?

Ja, ik vind in de tijd van crisis ook het Koninklijks huis moet inleveren!
Nee, Premier Balkenende heeft al genoeg maatregelen genomen.
Ik vind dat de Koningin zelf een gebaar had moeten maken.
Lang leve de revolutie, weg met het Koningshuis en welkom aan de President van de Republiek Nederland
Anders, geef je mening!

TimT





Het Koninklijke huis is de afgelopen weken heftig in de media vertegenwoordigd,
volgens onderzoek van de serie: Blauw Bloed is gebleken dat de sympathie
van de gemiddelde Nederlanders voor het koningshuis is afgenomen met 37 procent.

Na de aanslag op 30 april kwam er een golf van sympathie voor het koningshuis,
maar deze is de laatste weken fors afgenomen vanwege de grote uitgaven door
het Nederlandse koningshuis in deze economische crisis.

Ook de bouw van het ondertussen beruchte vakantievilla van prins Willem-Alexander
en prinses Máxima in Mozambique doet zowel in de samenleving als in de Tweede Kamer
genoeg stof opwaaien. Partijen als PvdA, SP en PVV hebben tijdens Kamerdebatten gepleit
voor forse bezuinigingen op het Koninklijk Huis. De PvdA en de SP vinden dat de Oranjes
zelf moeten opdraaien voor de kosten van privé-vluchten, lieten ze weten tijdens een debat
met voormalig premier Jan Peter Balkenende.

De PVV deed daar een schepje bovenop met het voorstel om 20 procent  te bezuinigen
op de toelagen van de leden van het Koninklijk Huis. De PVV vindt het niet te verkopen
dat topambtenaren op allerlei terreinen op zoek zijn naar miljardenbezuinigingen,
maar dat het koningshuis buiten schot blijft.

Al zijn door het kabinet al maatregelen genomen om de kosten transparant te maken
en de privé-vluchten te beperken tot de Koning, Kroonprins en Prinses Máxima lijkt dit
de gemoederen in het land niet rustig te krijgen.

De stelling is:
Vind je dat het er ook bezuinigd moet worden op het Koninklijke huis?

DonWoozy

ja ik vind wel dat we daar wat minder geld aan kunnen gaan "besteden"
weet je hoeveel geld dat allemaal kost, dat kan toch gemakkelijk stukken
goedkoper. Ze hoeven natuurlijk niet als armoedzaaiers over te komen maar
volgens mij kan het allemaal wel wat minder!

Kim


Iwan

Gestemd op: Ja, ik vind in de tijd van crisis ook het Koninklijks huis moet inleveren!
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ik vind dat er op bepaalde uitgaven van het Koninklijk Huis wel flink bezuinigd mag worden.
Zoals het gebruik van het regeringsvliegtuig voor vakanties ed, ook door Alexander en Maxima.
Maar weer geen bezuinigingen op veiligheid enz.
of ze op hun toelage gekort moet worden, dat weet ik niet, ik heb geen idee hoe dat in verhouding tot hun werkelijke kosten staan. Ik denk dat het meeste geld in de extra's en overige onkosten zit en dat daar dan dus ook het beste op bezuinigd kan worden; dan gaan ze maar op vakantie van hun toelage en niet van het geld van het regeringsvliegtuig bijv.