Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Reisjes voor kansarme jongeren

Gestart door Iwan, 17 november 2009, 00:31:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Het idee om kansarme jongeren uit de Baarsjes op reis te sturen naar New-York, is ....

een prima initiatief omdat, ......
een slecht plan (zonde van het geld), omdat ....
Anders, namelijk .......

Iwan

Citaat van: Ad.nl
Ophef over reisje voor kansarme jongeren


AMSTERDAM - In Amsterdam heerst verdeeldheid over een reis die kansarme jongeren
op kosten van het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes gaan maken naar New York.

Dit meldt het Parool. Het reisje dat twaalf jongeren gaan maken naar New York
is geen beloning voor slecht gedrag. ''Het is juist een beloning voor goed gedrag,''
zegt Harold Ytsma, woordvoerder van De Baarsjes.

''Het gaat om jongeren die we kennen uit buurthuizen, maar tegen de grenzen
van hun eigen wereld aanlopen. Ze hebben bewezen dat ze zich willen blijven ontwikkelen
.''

De oppositiepartijen VVD en D66 in De Baarsjes zijn tegen de trip,
waarvoor het stadsdeelbestuur 25.000 euro 'krachtwijkengeld' wil reserveren.

VVD'er Tom Leest: ''Waarom sturen we kansarme jongeren tien dagen naar New York,
terwijl we in dit stadsdeel barsten van de trajecten en projecten?
''
D66'er Shanta Singh: ''In tijden van bezuinigingen geef je met zo'n project een verkeerd signaal af.''

Er is geen reden om iemand die in aanraking met de politie is geweest te weren, zegt Ytsma.
De jongeren varen met het schip De Halve Maen over de Hudsonrivier. ''Ze leren navigeren,
een verfkwast vasthouden, knopen maken en krijgen sociale training. De Halve Maen ligt niet
in de Kostverlorenvaart.
''

Stadsdeelvoorzitter Godfried Lambriex (PvdA) prijst het project. ''Waarin verschilt deze aanpak
van die waarbij een rechtenstudent voor drie maanden met een beurs naar Harvard wordt gestuurd?
'

Wat vindt jij van het idee om 12 kansarme jongeren
op kosten van het stadsdeel de Baarsjes naar New-York te sturen?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

CiteerDit meldt het Parool. Het reisje dat twaalf jongeren gaan maken naar New York is geen beloning voor slecht gedrag. ''Het is juist een beloning voor goed gedrag,'' zegt Harold Ytsma, woordvoerder van De Baarsjes.

Beloning voor goed gedrag? Dus ik mag hieruit aannemen dat ze hiervoor geregeld met het gezag overhoop lagen?
Hoe is dit uit te leggen aan al die andere jongeren die zich altijd goed gedragen maar waarvan de ouders geen geld hebben om zo'n reis te kunnen betalen?

Citeer''Ze leren navigeren, een verfkwast vasthouden, knopen maken en krijgen sociale training. De Halve Maen ligt niet in de Kostverlorenvaart.''

Kan dit niet in Nederland? Is daarvoor een reisje naar New York noodzakelijk?
Dat de Halve Maen niet in de Kostverlorenvaart ligt doet niet ter zake, er zijn genoeg schepen die wel in Nederland liggen en waar ze ook wel kunnen leren navigeren, verfkwast vasthouden (kunnen ze volgens mij allemaal wel), knopen maken en sociale training krijgen.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Nevyn

Ik vind het maar oneerlijk.. Ik ben ook niet rijk, in ieder geval niet rijk genoeg om naar New York te gaan, en ik word ook niet gevraagd :o
Waarom moeten er weer uitzonderingen gemaakt worden? Als ze het nou konden winnen met een prijsvraag of iets dergelijks, dan was mijn mening nu al anders.

Enne ze zitten toch niet voor niets daar? Goed bedrag belonen? Yeah right. Als ze zo'n goed gedrag hadden, zaten ze daar niet, als ik het artikel mag geloven.

Metalholic

Laat ze met zn allen de kozijnen van de buren gaan schilderen, de straat schoonmaken, perkjes bijwerken.
Laat ze goede dingen voor de wijk doen, desnoods met betaling, wordt vast meer gewaardeerd.

Iwan

AMSTERDAM - Het plan van het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes om twaalf jongeren voor een project
naar New York te sturen, kan doorgaan. Dat heeft de stadsdeelraad dinsdagavond besloten.

Een voorstel van de VVD om het voornemen uit de begroting voor 2010 te halen, kreeg geen meerderheid,
zo liet een woordvoerder van De Baarsjes weten.

Het stadsdeelbestuur wil 25.000 euro uittrekken om twaalf jongeren tien dagen te laten meevaren op een
replica van een VOC-schip op de rivier Hudson in New York. De jongeren moeten er knopen leren maken,
krijgen geschiedenisles en moeten er sociale vaardigheden opdoen.

Oppositiepartijen VVD en D66 leverden eerder fikse kritiek op het plan.
Zij vinden dat er genoeg projecten in De Baarsjes zelf zijn, die bovendien veel minder kosten.
Daarbij vinden ze het pure discriminatie omdat alleen jongens mee mogen op de boot.

Het bestuur van het stadsdeel stelt echter dat het project jongeren in een achterstandspositie een extra
stimulans geeft. Bovendien mogen alleen jongens en meisjes meegaan die zich netjes gedragen. Ook moeten
de deelnemers een contract tekenen waarin staat dat ze zich na de reis zullen inzetten voor de buurt.

De zegsman van De Baarsjes liet weten dat het vooralsnog om een plan gaat.
Het stadsdeelbestuur gaat dat de komende tijd verder uitwerken.

De VVD noemde het dinsdagavond stuitend dat coalitiepartijen PvdA en GroenLinks vasthouden
aan het project "ondanks alle reacties van bewoners en uit het land".




Ã,©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Minister Eberhard van der Laan vindt het tripje van twaalf jongeren uit de Amsterdamse wijk De Baarsjes
naar New York in elk geval een te royale beloning voor hun goede gedrag, ondanks het stagekarakter.
"Ze kunnen beter een boot gaan repareren in de Kostverlorenvaart dan in de Hudson",
zei hij zowel dinsdag tijdens het vragenuurtje als vandaag tijdens het debat over de integratiebegroting.

De stadsdeelraad van De Baarsjes is dinsdagavond akkoord gegaan met het uitstapje van 25.000 euro.
Of Van der Laan er iets tegen wil en of kan doen, werd niet duidelijk. "Soms ligt het primaat bij de gemeente",
zei hij. Hij laat de kwestie wel onderzoeken, zei hij. "Ik ben er ongelukkig mee." De bewindsman vindt de reis
niet 'in proportie'. Hij ontraadde een motie van Sietse Fritsma van de PVV om door de overheid betaalde tripjes
voor bepaalde jongeren voortaan te voorkomen. Dat deed de minister echter alleen maar omdat daar het woord 'tuig' in stond.




Ã,©spitsnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Telegraaf.nl
'Geen geld voor wijkenaanpak naar NY-trip'


DEN HAAG - Een door de overheid betaalde reis naar New York van jongeren uit de Amsterdamse wijk
de Baarsjes is afgelast door het dagelijks bestuur van het betreffende Stadsdeel. Dat is het gevolg van
bemoeienis van minister Eberhard van der Laan (WWI). Die wilde niet dat er geld voor de wijkenaanpak
naartoe ging, zo bleek dinsdag uit een brief van hem.

Van der Laan zei vorige week al het tripje van twaalf jongeren in elk geval een te royale beloning voor
hun goede gedrag te vinden, ondanks het stagekarakter. "Ze kunnen beter een boot gaan repareren
in de Kostverlorenvaart dan in de Hudson.
"

De stadsdeelraad van De Baarsjes ging een week geleden wel akkoord met het uitstapje van 25.000 euro.
Het deed nogal wat stof opwaaien. Van der Laan liet ogenblikkelijk onderzoeken hoe de vork in de steel zat.
Hij schreef de Baarsjes dat er heldere keuzes moesten worden gemaakt voor de bestemming van het geld
voor de wijkenaanpak. De reis naar New York was hem niet sober en doelmatig genoeg.
Van der Laan vroeg er dus van af te zien.

"Voor stadsdeel De Baarsjes zijn door de minister gestelde doelen en kaders van de wijkaanpak
altijd leidend geweest bij de lokale uitvoering
", aldus een woordvoerder van De Baarsjes dinsdag.
De gereserveerde 25.000 euro zal een andere bestemming krijgen binnen de wijkaanpak.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

En terecht!

Kom op zeg, met kansarme jongeren naar New York? Je kunt ook een leuk uitje
hebben en knopen leren in de Belgische Ardennen. Niks mis mee hoor? Willen ze
echt naar New York, dan gaan ze maar bij Appie Heyn werken om hun ticket te
kunnen betalen.

Iwan

Citaat van: Kim op  5 december 2009, 16:50:46
En terecht!

Kom op zeg, met kansarme jongeren naar New York? Je kunt ook een leuk uitje
hebben en knopen leren in de Belgische Ardennen. Niks mis mee hoor? Willen ze
echt naar New York, dan gaan ze maar bij Appie Heyn werken om hun ticket te
kunnen betalen.
Helemaal mee eens,

Belonen van goed gedrag is van belang, maar dit tripje vond ik toch wel erg overdreven.
Het kost heel veel geld en je 'helpt' er uiteindelijk maar een klein aantal jongeren mee,
als het nou een grotere groep was die er profijt van kon hebben.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

Ik vind het ook geen goed idee er zijn zat andere dingen die ze kunnen gaan doen, en het geld wat ze er beschikbaar voor wilden stellen kunnen ze wel beter gebruiken lijkt mij.