Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Gemeenteraadsverkiezingen - VVD wint, PvdA grote verliezer

Gestart door Iwan, 22 november 2009, 04:52:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

De VVD heeft woensdag de gemeenteraadsverkiezingen in Venlo glorieus gewonnen.
Volgens de voorlopige uitslag met alles geteld hebben de liberalen 28,7 procent van de stemmen
en komen ze uit op 12 van 39 zetels.

De PvdA die in Venlo bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen nog de meeste stemmen haalde,
verliest bijna de helft van het toenmalige aandeel en komt uit op ongeveer 11 procent (5 zetels).
Het CDA blijft qua percentage vrijwel gelijk en komt uit op 19,3 procent. De Nederlandse Moslim Partij
kan een raadszetel met een half procent van de stemmen vergeten.

Nieuw in de Venlose gemeenteraad zijn D66 en SP met ieder 2 zetels.
GroenLinks verloor en haalde er 3. Vier lokale partijen haalden samen 7 zetels.

De opkomst in Venlo viel met 46,3 procent lager uit dan tijdens de laatste gemeenteraadsverkiezingen.




©depers.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Nadat de (voorlopige) uitslag bekend was hoorde ik op de tv een VVD-er zeggen dat het ontbreken
van de PVV niet te maken had met de winst voor de VVD, wel schattig, maar niet helemaal correct
lijkt mij. Ik ben benieuwd wat er overblijft van de VVD in de gemeentes waar de PVV wel meedoet
aan de gemeenteraadsverkiezingen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

PVV-kiezers zullen bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart volgend jaar meestal op de VVD,
de beweging Trots op Nederland (TON) van Rita Verdonk of een lokale partij stemmen, als in hun
woonplaats de partij van Geert Wilders niet meedoet. Dat blijkt uit een zaterdag gepubliceerde
politieke peiling van Maurice de Hond.

Van de PVV-aanhangers zegt 34 procent de VVD als alternatief te nemen, 28 procent TON
en 27 procent zal op een lokale partij stemmen. Wilders maakte in augustus bekend alleen
mee te doen in Den Haag en Almere met de lokale verkiezingen. Van de PVV-kiezers wijkt 3 procent
uit naar CDA en SP. D66, SGP en ChristenUnie kunnen 1 procent van de stemmen van Wilders krijgen.
De PvdA en GroenLinks lijken niks te winnen bij afwezigheid van de PVV.

Van de verkiezingsuitslag bij de zes nieuw te vormen gemeenten eerder deze week was het volgens
De Hond niet mogelijk om een representatieve steekproef te trekken voor een interpretatie van de uitslagen.
De peiling wordt via internet gehouden onder ten minste 2500 mensen, uit een steekproef onder ruim
40.000 personen die zich ooit voor zijn panel hebben aangemeld. De peildagen zijn vrijdag en zaterdag.
Als deelnemers de vraag voorgelegd krijgen op wie ze nu zouden stemmen, zien ze eerst hun oude keus
voor zich. Zo worden de veranderingen in stemgedrag per individu geregistreerd.




©depers.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
VVD wint bij tussentijdse gemeenteraadsverkiezingen

DEN HAAG - De VVD heeft gisteren bij de tussentijdse gemeenteraadsverkiezingen goede zaken gedaan.
De partij werd volgens de voorlopige uitslagen de grootste in Muiden, Naarden en Bodegraven-Reeuwijk.
In de fusiegemeenten de Ronde Venen, Sudwest Fryslan en het Limburgse Bergen boekten de liberalen ook winst.

Honderdduizenden kiezers mochten gisteren naar de stembus, omdat hun woonplaats is of waarschijnlijk
wordt samengevoegd met nabijgelegen gemeenten. Naast de VVD deed ook D66 het goed. De sociaalliberalen
verdrievoudigden soms zelfs hun zetels in het plaatselijke bestuur. Het CDA, dat bij de landelijke verkiezingen
fors moest inleveren, leek zich te handhaven.

De PvdA verloor in veel gemeenten. Dat komt niet als een verrassing, omdat de sociaaldemocraten bij de laatste verkiezingen
in 2006 een erg goede uitslag behaalden. In de landelijke peilingen stond de PvdA toen rond de vijftig zetels,
nu wiebelt de partij in kiezersonderzoeken tussen de vijftien en twintig.

Opvallend was dat de opkomst overal leek tegen te vallen. In een aantal gemeenten kwam nog niet de helft
van de kiesgerechtigden opdagen. De PVV deed niet mee aan de tussentijdse verkiezingen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."