Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Minaretverbod

Gestart door Iwan, 29 november 2009, 17:08:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ben je voor of tegen een minaretverbod in Nederland

Voor, omdat ......
Tegen, omdat .....
Anders, namelijk ......

Iwan

Citeer
Ruime meerderheid Zwitsers voor minaretverbod


GENEVE - Ruim 57 procent van de Zwitsers heeft zondag in een referendum
voor een verbod op de bouw van minaretten gestemd. Dat blijkt uit de officiële
resultaten die zondagmiddag zijn gepubliceerd door het Zwitserse persbureau ATS.

De verzamelde resultaten uit 25 van de 26 kantons geven aan dat iets meer dan
57 procent voor het verbod heeft gestemd. In het laatste kanton, Ticino,
blijkt uit voorlopige uitslagendat 68 procent het verbod steunt.

De uitslag is verrassend. De Zwitserse regering en veel politieke partijen hadden aangeraden
'nee' te stemmen tegen het voorstel, net als lokale christelijke, islamitische en joodse leiders.
Ze vinden het inbreuk op de vrijheid van de meningsuiting en vrezen dat de relatie
met islamitische landen onder druk komt te staan.

De SVP wil dat de moskeetorens worden verboden, omdat ze symbool zouden staan
voor de islamisering van de Zwitserse samenleving. De positie van de partij kwam naar voren
in haar campagneposters. Op de afbeeldingen staat een volledig gesluierde vrouw
naast zeven minaretten, die lijken op kruisraketten.

In de aanloop naar de volksraadpleging zijn de spanningen opgelopen in de alpenrepubliek,
waar circa 400.000 moslims leven. Het land telt in totaal vier minaretten.
De afgelopen weken is de moskee van Genéve zeker drie keer beklad en beschadigd.

Wilders
PVV-leider Geert Wilders feliciteert Zwitserland "met de prachtige uitslag van het minarettenreferendum''.
Dat liet hij vandaag weten in een reactie op berichten in Zwitserse media dat de bevolking
het voorgestelde verbod op de bouw van nieuwe minaretten steunt.

"Wat in Zwitserland kan, moet hier ook kunnen'', stelt Wilders per sms.
"Wij zullen het kabinet oproepen ook zo'n referendum in Nederland mogelijk te maken.''
Wil het kabinet dat niet, dan komt de PVV met een initiatiefwetsvoorstel, aldus Wilders.

                       http://player.nos.nl/nos/media/flash/nos_video_embed.swf?tcmid=tcm:5-591455
Indien er in Nederland, net als in Zwitserland, een referendum over de bouw van
(nog meer) minaretten zou plaatsvinden, zou je dan voor of tegen stemmen en waarom?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

tegen

Ook zonder een minaret kunnen ze geloven.
Er zijn al genoeg moskeeën! Waarom dan ook
nog een hoop minaretten?

Iwan

Citaat van: wikipediaMinaret
De minaret is een typisch islamitisch architectonisch kenmerk, namelijk de toren van een moskee.
Minaretten zijn meestal hoge elegante torens, soms vrijstaand van de moskee maar in ieder geval
hoger dan de rest van het gebouw.

De minaret wordt voornamelijk gebruikt door de muezzin om vijf maal per dag met de azan
op te roepen tot het rituele gebed. De muezzin in de minaret heeft dus dezelfde functie als
de klokken in een christelijke kerktoren. Tegenwoordig gebeurt dat haast altijd geautomatiseerd,
met een bandrecorder en luidsprekers.

Minaretten hebben een grote verscheidenheid in grootte, vorm, materiaal en detail.
Toch kan men stellen dat bijvoorbeeld de Turkse moskee-architectuur veelal ronde minaretten kent
en de Noord-Afrikaanse doorgaans vierkante. Dit heeft bijvoorbeeld de vorm bepaald van veel minaretten
van de moskeeën in Al-Andalus. De minaretten daarentegen uit het oude Perzië, het huidige Iran, zijn vaak
wat spitser van vorm. Naast bouwtradities zullen constructieve overwegingen zeker een rol hebben gespeeld.

Minaretten worden vaak bekroond door een versiersel in de vorm van een of meer bollen met daarboven
een maansikkel. Op Marokkaanse minaretten staat deze maansikkel onder een hoek, op Turkse minaretten
staat de maansikkel ('alem') met de punten opwaarts gericht.

Er zijn aanwijzingen dat de minaret traditioneel een meer seculier onderdeel van de moskee vormde.
Een van de als oudst bekend staande minaretten (7e eeuw) is kegelvormig.
Deze tapse vorm is echter sindsdien zelden toegepast.
Als er in Nederland een referendum gehouden zou worden over de bouw van minaretten dan zou ik
op dit moment niet weten of ik voor of tegen zou stemmen. Ik heb werkelijk geen idee hoeveel minaretten
er zijn in Nederland en ik heb sowieso geen last van minaretten, woon in klein dorp. Wat ik wel raar vindt is
dat het in de meeste islamitische landen niet toegestaan is om kerken te bouwen terwijl de bouw van minaretten
in christelijke landen wel gewoon kan. Mocht er een minaret in mijn straat worden gebouwd dan zou ik
waarschijnlijk tegenstemmen, want het lijkt me erg irritant om dat gezang 5× per dag aan te moeten horen,
al zal het ongetwijfeld een kwestie van wennen zijn, ik hoor de kerkklokken ook niet meer.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Een verbod op de bouw van minaretten in Zwitserland is volgens minister van Buitenlandse Zaken
Maxime Verhagen (CDA) mogelijk in strijd met de vrijheid van godsdienst en daarmee met de mensenrechten.
Hij vraagt zich af of zo'n verbod voor de rechter standhoudt.

Ter Horst
Guusje ter Horst, PvdA-minister van Binnenlandse Zaken, vindt de uitslag van het Zwitsers
referendum 'zeer bedroevend'. De minister zei blij te zijn dat Nederland niet, zoals Zwitserland,
een bindend referendum kent.

In de rest van Europa is ook verrast gereageerd op de uitslag van het referendum.

Alle fronten negatief
De Zweedse minister van Buitenlandse Zaken, Carl Bildt, heeft het Zwitserse minarettenverbod
ernstig bekritiseerd. Hij noemde het per referendum aangenomen verbod 'op alle fronten negatief'.
Ook de Franse Buitenlandse Zaken-minister Bernard Kouchner keurde het verbod op de bouw
van torens van moskeeën af.

Zweden is op dit moment voorzitter van de Europese Unie,
waar Zwitserland overigens geen deel van uitmaakt.

Intolerantie
De Franse minister van Buitenlandse Zaken noemde het verbod 'een blijk van intolerantie'.
Oostenrijk zegt dat het niet aan de overheid maar aan gemeenten is om gebouwen toe te staan
of te verbieden.

Positieve reacties
Positieve reacties zijn er ook, van rechtse partijen in heel Europa.
Het Belgische Vlaams Belang, het Franse Front National, de Oostenrijkse FPÖ
en het Italiaanse Lega Nord prezen Zwitserland.

Filip Dewinter van het Vlaams Belang kondigde net als Geert Wilders aan te pleiten
voor een minarettenverbod in eigen land.





©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Daar is toch een welstandcommissie voor.

Iwan

De Tweede Kamer heeft dinsdag een motie van de SGP over ,,terughoudendheid ten aanzien
van opvallende schotelantennes, het laten horen van islamitische gebedsoproepen en het bouwen
van grote moskeeën en minaretten
'', afgewezen.

De SGP dacht daarmee tegemoet te komen aan ,,gevoelens van vervreemding en onbehagen onder
veel autochtone Nederlanders
''. Het plaatsen van 'opvallende schotelantennes', het laten horen van
islamitische gebedsoproepen en de bouw van grote moskeeën en minaretten kunnen bijdragen aan
deze gevoelens en leiden tot een aantasting van de 'historische Nederlandse identiteit', zei SGP-Kamerlid
Kees van der Staaij .

De fractie wilde dat de regering erover zou overleggen met migrantenorganisaties en gemeentebesturen.
Daarmee moest genoemde terughoudendheid worden ,,bevorderd''.

Behalve de indieners stemden alleen de PVV en Rita Verdonk voor de motie.
De VVD is het wel met de strekking van de motie eens, maar vindt het een zaak
van de gemeenteraden en stemde daarom toch niet voor.

Voorafgaand aan de stemming in de Kamer probeerde Sietse Fritsma (PVV) een spoeddebat
aan te vragen naar aanleiding van de stembusgang in Zwitserland. Hij eiste een debat met
minister voor Wonen en Integratie Eberhard van der Laan (PvdA) om af te spreken ook in Nederland
een referendum te houden over een bouwverbod voor minaretten.

"In Zwitserland is dat al gebeurd met een prachtig resultaat", stelde het Kamerlid.
"Een groot deel van de bevolking wil hetzelfde dus laten we het snel regelen."
Fritsma stond echter zo goed als alleen. Alleen Rita Verdonk steunde hem.




©depers.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

CiteerIn de rest van Europa is ook verrast gereageerd op de uitslag van het referendum.

Sorry dat ik het zo zeg, maar deze reactie komt van de regeringsleiders uit de diverse landen, dus die lap ik heel eerlijk gezegt aan mijn laars.
Zij zijn alleen maar bang voor eventuele boycotten van de moslimlanden.

Ik wil wel eens weten wat de europese burger van dit verbod vind.
Ik denk dat ze dan met hun oortjes staan te klapperen.


Zolang andere geloven het recht niet hebben om in die landen hun geloof te belij(ei?)den dan vind ik niet dat wij nog meer aan hun wensen tegemoed hoeven te komen door bij al die moskeeën ook nog eens van die minaretten te laten bouwen.
Net wat Kim zegt: er zijn genoeg moskeeën en daar kunnen ze ook aan hun geloof doen.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Citaat van: Kim op 29 november 2009, 17:21:10
tegen

Ook zonder een minaret kunnen ze geloven.
Er zijn al genoeg moskeeën! Waarom dan ook
nog een hoop minaretten?
Dan ben je voor een verbod, toch??
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
'Zwitserland moet minarettenverbod opheffen'

BRUSSEL - Zwitserland moet het verbod om nieuwe minaretten te bouwen zo snel mogelijk opheffen omdat het
discriminerend is voor moslims en een inbreuk vormt op het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Het parlement van de Raad van Europa in Straatsburg heeft dat woensdag uitgesproken.

De Raad van Europa is een mensenrechtenorganisatie waarvan 47 landen lid zijn, waaronder Zwitserland.
De Zwitserse bevolking sprak zich vorig jaar in een bindend referendum uit voor een verbod op de bouw
van nieuwe minaretten.

De uitspraak van het parlement van de Raad van Europa is overigens niet bindend.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."