Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

PvdA ontstemd over uitspraken premier

Gestart door Iwan, 26 december 2009, 16:24:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

PvdA-Kamerlid Tang vindt het ââ,¬Å¾een wanvertoning" dat premier Balkenende zich zo nadrukkelijk
afzet tegen een verhoging van het toptarief voor de inkomstenbelasting van 52 naar 60 procent.

De premier van CDA-huize zei dat woensdag in de Telegraaf . De PvdA had dit voorstel tijdens de
Algemene Beschouwingen op tafel gelegd als optie om de rijksfinanciën weer op orde te brengen
in deze tijden van crisis.

In september had Balkenende ook al direct laten weten dat hij en het kabinet tegen die verhoging zijn.
Maar werkgroepen van ambtenaren die zoeken naar de invulling van miljardenbezuinigingen,
mochten wat hem betreft ook deze optie onderzoeken omdat er nu eenmaal geen taboe was
op de verkenning. PvdA'er Tang vindt dat Balkenende dit proces nu niet moet verstoren.
Hij gaat er nog steeds van uit dat de PvdA-optie serieus wordt onderzocht.

De regeringspartij wil de hoogste inkomens zwaarder belasten, omdat ze vindt dat de sterkste schouders
de zwaarste lasten moeten dragen. PvdA-fractievoorzitter Mariëtte Hamer zei eerder dat een hoger toptarief
300 miljoen euro kan opbrengen.




Ã,©trouw.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik vind dat de Premier wel tegen zijn eerdere woorden in is gegaan, dat alle taboes van tafel waren. Die werkgroepen zullen zeker de tekst van de Minister-president niet vergeten. Die gaan dan zorgen dat deze maatregel niet komt in het voorgestelde pakket. Ik vind het van onze Minister-president niet zijn beste moment. Hij maakt het zichzelf alleen maar moeilijker en met de komst van de Gemeenteraadsverkiezingen moeten ze een beetje eendracht laten zien wil de coalitie het een beetje redden.

Iwan

Een onbeschaamde vertoning van Paul Tang dat hij het woord wanvertoning in de mond durft
te nemen nadat hij de miljoenennota heeft laten lekken. Dat was het moment voor hem om zich
terug te trekken uit de politiek, zoals Boekestijn heeft gedaan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Citaat van: Iwan op 26 december 2009, 17:03:04
Een onbeschaamde vertoning van Paul Tang dat hij het woord wanvertoning in de mond durft
te nemen nadat hij de miljoenennota heeft laten lekken. Dat was het moment voor hem om zich
terug te trekken uit de politiek, zoals Boekestijn heeft gedaan.

Waarom heb je bekeert tot het standpunt die ik al 14 september van dit jaar heb ingenomen?
Ik zal even het citaat neerzetten, wat je toen schreef.
Citaat van: Iwan op 14 september 2009, 18:33:56
Ik las het zondag al op GeenStijl, maar kon het nergens bevestigd zien dus toen nog maar even niet gepost.
Wel erg knullig dat hij zich heeft laten betrappen, al vindt ik het wel goed dat hij zelf heeft aangegeven dat
hij gelekt heeft, er was immers alleen bekend dat de gelekte nota bij de PvdA weg kwam. Op deze manier
voorkomt hij dat partijgenoten vals beschuldigd worden. Opstappen vindt ik wel erg ver gaan, tenzij hij natuurlijk
degene was die elk jaar heeft lopen lekken, maar door hem te laten opstappen hou je het lekken niet tegen denk ik.

Vanaf het moment dat het duidelijk werd dat Tang had gelekt, zei ik van hij kan beter opkrassen. Jij vond zoals je zelf terug kan lezen te ver gaan. Waarom in één keer deze omkeer?

Iwan

Paul Tang is natuurlijk na zijn lekken niet meer geloofwaardig als kamerlid, hij kan spreekwoordelijk
geen deuk meer in een pakje boter slaan. Dat hij Balkenende nu zo belerend durft toe te spreken
na zijn eigen lekken van de miljoenennota naar RTL 4 is natuurlijk helemaal een gotspe.
De Christen Balkenende zou waarschijnlijk spreken over een balk en een splinter.

Dat een Boekestijn zich wel terugtrekt naar zijn lekken van het gesprekje dat hij met Hare Majesteit
heeft gehad geeft blijk van karakter. Maar Boekestijn is een man met zijn hart op zijn tong en dat is
een goede eigenschap voor een mens, maar niet echt handig voor een politicus. Tang had natuurlijk
zich ook moeten terugtrekken als kamerlid nadat hij de miljoenennota had gelekt, al had ik dat persoonlijk
inderdaad erg vergaand gevonden, het lekken van de miljoenennota is immers inmiddels traditie.
Met de sanctie die de PvdA nam tegenover haar partijgenoot, een maand lang het woordvoerderschap
financiën ontnemen, maakte de PvdA en de hele politiek belachelijk en gaf daarmee aan dat de PvdA
niet zo'n groot probleem heeft met het lekken van vertrouwelijke informatie. Als Paul Tangen de eer
aan zichzelf had gehouden was dat chic geweest, nu wekt hij de indruk dat het een pluche-klever is.
Opstappen had ik erg ver vinden gaan, maar soms moet je keuzes maken die ver gaan om je eigen
geloofwaardigheid te behouden en je partij 'te beschermen'.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Maar toen het gebeurde vond je dat hij niet moest opstappen, dus ik vind vreemd dat je één keer zo gedraaid bent. Ik heb je de voorbeelden van je eigen uitspraken neergezet. Waarom zou hij wel voor zijn berisping wel goed hebben gedaan, je was zelfs met hem eens toen hij namens de PvdA kritiek gaf over Lieberman. Maar nu zou hij geen deuk in een pakje boter kunnen slaan. Ik ben met je eens hij had moeten opstappen. Alleen nu is je kritiek opeens fel, terwijl bij andere dingen je totaal niet zo deed tegenover Tang. Dus ja, ik sta een beetje op te kijken.

Iwan

Citaat van: Tim Traas op 30 december 2009, 10:15:10
Maar toen het gebeurde vond je dat hij niet moest opstappen, dus ik vind vreemd dat je één keer zo gedraaid bent.
Ik heb je de voorbeelden van je eigen uitspraken neergezet. Waarom zou hij wel voor zijn berisping wel goed
hebben gedaan, je was zelfs met hem eens toen hij namens de PvdA kritiek gaf over Lieberman.
Maar nu zou hij geen deuk in een pakje boter kunnen slaan. Ik ben met je eens hij had moeten opstappen.
Alleen nu is je kritiek opeens fel, terwijl bij andere dingen je totaal niet zo deed tegenover Tang.
Dus ja, ik sta een beetje op te kijken.
Ik heb enkel gezegd dat ik opstappen wat ver vond gaan en zoals ik mijn vorige reactie al aangaf
soms moet je ver durven gaan om geloofwaardig te blijven. Politiek is ook keuze maken, Tang heeft
gekozen om vleugellam te blijven zitten. Het lijkt misschien tegenstrijdig, maar het is meer genuanceerder.
Tang kon na het lekken van de miljoenennota rustig blijven zitten, dat heeft hij ook gedaan en ik vind dat prima,
maar daarmee verliest hij wel zijn slagkracht in de politiek en zijn betrouwbaarheid. Dat laatste is alleen een hinder
voor Tang zelf en eventueel voor zijn partij, mij persoonlijk interesseer dat niet zoveel.

Het mag toch dat je het op sommige punten met een politicus eens bent terwijl je op andere punten kritiek
op hem hebt? Zo gaf ik ook kritiek op Paul Tang hier, en ook toen Paul Tang een intiem moment beleefde met Mei Li Vos,
zie hier, heb ik daar een opmerking over gemaakt. En hij kan geen deuk meer in een pakje boter slaan omdat hij zich
een onbetrouwbaar politicus heeft getoond. Bovendien is hij het type politicus dat wel de splinter in het oog
van de ander ziet, maar blind is voor de balk in zijn eigen oog.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Tang is inderdaad een ongeloofwaardig persoon. Ik snap ook niet dat niet waarom hij zoals ze dat noemen verbannen is tot de achterste bankjes.