Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Rijken moeten hogere verkeersboetes betalen

Gestart door Iwan, 3 april 2010, 15:14:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rijken moeten hogere verkeersboetes betalen

Eens, .....
1 (33.3%)
Oneens, ......
2 (66.7%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan

Rijke mensen zouden hogere boetes moeten betalen als ze te hard rijden dan mensen met een laag inkomen.
Dit stelt althans de ChristenUnie in haar verkiezingsprogramma. Volgens Ed Anker gaat het om eerlijkheid:
Vrijheidsstraffen of taalstraffen doen bij iedereen op dezelfde manier pijn, maar geldstraffen niet.
Voor iemand die heel rijk is, is een boete van een paar tientjes een minder zware straf.
Eerder stelde Jan de Wit van de SP voor om verkeersboetes inkomensafhankelijk te maken.
Maar er is ook veel verzet tegen het plan. D66-leider Pechtold noemt de voorstellen idioot.
Oud-minster van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings lijkt het een onbegaanbare weg en bovendien niet rechtvaardig.


Is het een goed idee om rijke mensen meer te laten betalen voor een overtreding, zodat een verkeersboete
ook voor hen pijn doet? Of is het oneerlijk om bepaalde mensen voor hetzelfde vergrijp zwaarder te beboeten?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Rijkere mensen voelen het  natuurlijk meer in hun portemonnee als ze hogere boete krijgen, zoals mensen met minder geld
het nu voelen in hun portemonnee, maar het komt wel heel oneerlijk op mij over. Rijkere mensen betalen al meer belastingen
en daarbij moeten alle mensen gelijk behandeld worden en moet er geen onderscheid tussen mensen worden gemaakt.
Bovendien zou om dit in te voeren het eerste artikel van de grondwet moeten worden aangepast, nou wil Wilders dat al,
dus misschien kan de CU dat samen met de PVV doen.

CiteerArt. 1 grondwet
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.
Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid,
ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Ik vind dat geldstraffen net zo gelijk moeten zijn als gevangenisstraffen
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Citaat van: Dity op  6 april 2010, 01:05:58
Ik vind dat geldstraffen net zo gelijk moeten zijn als gevangenisstraffen
Iemand met meer vrije tijd of die jonger is mag een langere gevangenisstraf krijgen?  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."