Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Hans Dijkstal (67) overleden

Gestart door Iwan, 10 mei 2010, 14:32:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: Telegraaf.nl

Hans Dijkstal (67) overleden

WASSENAAR - Oud-VVD-leider Hans Dijkstal is zondag op 67-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Wassenaar.
Dat heeft het partijbureau van de VVD maandag bekendgemaakt. Hij was al lange tijd ziek.

Dijkstal stond in 1994 aan de wieg van Paars, het eerste kabinet van Wim Kok van PvdA, VVD en D66.
Hij werd daarin minister van Binnenlandse Zaken en vicepremier.

De VVD heeft met verslagenheid gereageerd op zijn dood. VVD-leider Mark Rutte wenst zijn vrouw Anneke
en hun dochters en kleinkinderen sterkte met het dragen van het grote verlies. Hij herinnert zich Dijkstal
als een buitengewoon warm mens met belangstelling voor iedereen in zijn omgeving. ,,Hij benaderde mensen
met een openheid en betrokkenheid die hem zeer geliefd maakten binnen en buiten de partij. Zelf bleef hij
in goede en slechte tijden in hart en ziel VVD'er
", zo heeft Rutte laten weten.

Rutte noemt hem ,,een open, geëngageerd politicus, en vooral een mens. Warm, oprecht en betrokken.
We zullen hem missen.
" De huidige VVD-leider wees ook op zijn liefde voor cultuur en jazzmuziek.
Dijkstal was een tenorsaxofonist en speelde bij de Liberal Swing Formation.

De VVD-politicus trok zich in 2002 terug uit de actieve politiek na een teleurstellend verkiezingsresultaat voor zijn partij,
waarvan hij toen vier jaar de leider was. Politiek Den Haag verkeerde toen in een rumoerige periode vlak na
de moord op Pim Fortuyn en de entree van diens LPF op het Binnenhof. De vier jaren ervoor was Dijkstal
voorzitter van de liberale fractie geweest. Hij was wars van populisme.

Dijkstal werd weleens verweten dat hij als partijleider niet stevig genoeg inzette op integratie,
waarmee zijn voorganger Frits Bolkestein zich wel profileerde. De voormalige VVD-leider kon zich
op het terrein van immigranten en asielzoekers in latere jaren steeds minder vinden in de koers van zijn partij.
Hij richtte zijn pijlen vooral op Rita Verdonk, tussen 2002 en 2006 namens de VVD minister van integratie en vreemdelingenzaken.
Dijkstal plaatste haar in het rijtje populisten als de Fransman Jean-Marie le Pen, de Belg Filip de Winter en Oostenrijker Jörg Haider.

In 2006 was Dijkstal een van de initiatiefnemers van het manifest Eén land, één samenleving.
Een aantal oud-politici pleitte daarin voor meer tolerantie.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik schrok er enorm van toen ik las dat Hans Dijkstal is overleden....
Het leek me altijd een erg leuke man, en al was het geen 'opvallende' man in de politiek heeft hij
veel betekend voor de Nederlandse politiek. De linkervleugel van de VVD heeft met Dijkstal
een prominent lid verloren. Hans Dijkstal was een man met een liberaal hart met een afkeer
voor het populisme zoals je dat tegenwoordig vaak in de politiek tegenkomt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."