Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Kunstmatige zaadcellen maken man overbodig

Gestart door Iwan, 14 april 2007, 01:58:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: Elsevier.nl
Kunstmatige zaadcellen maken man overbodig

Lesbische stellen en onvruchtbare mannen kunnen binnenkort mogelijk kinderen krijgen.
Wetenschappers kweken kunstmatige sperma uit stamcellen uit het beenmerg.

Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd onderzoek van de universiteit van Newcastle upon Tyne.
Onderzoeksleider Karim Nayernia won primitief menselijk sperma uit stamcellen afkomstig uit
het beenmerg van mannelijke proefpersonen.

Bevruchting
Vooralsnog gaat het om rudimentaire geslachtscellen, maar in eerdere experimenten met muizen wist de
onderzoeker met soortgelijk sperma ook eicellen te bevruchten. Nayernia verwacht binnen vijf jaar werkend
menselijk sperma uit stamcellen te kunnen kweken.

Tot nu toe is alleen uit het beenmerg van mannen rudimentair sperma gekweekt, dat naar alle waarschijnlijkheid
kan uitgroeien tot werkende geslachtscellen. Nayernia hoopt de zaadcellen te implanteren in de testikels
van mannen die onvruchtbaar zijn geworden door bestraling vanwege kanker.

Op termijn kan hetzelfde mogelijk worden gedaan met stamcellen uit het beenmerg van vrouwen.
Zo zou een lesbienne haar partner kunnen bevruchten. Door het ontbreken van een Y-chromosoom
zal het dan wel altijd een meisje worden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Layla

GAAF!

Maar de kids die daar uit komen, zijn die dan wel vruchtbaar?

Iwan

Citaat van: Layla op 25 juli 2007, 22:38:05
GAAF!

Maar de kids die daar uit komen, zijn die dan wel vruchtbaar?
Wat is er gaaf aan?
Bedoel zo'n onaangenaam klusje is kindjes maken toch niet?   *G
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Layla

Citaat van: Iwan op 25 juli 2007, 22:41:51
Citaat van: Layla op 25 juli 2007, 22:38:05
GAAF!

Maar de kids die daar uit komen, zijn die dan wel vruchtbaar?
Wat is er gaaf aan?
Bedoel zo'n onaangenaam klusje is kindjes maken toch niet?   *G

Nee dat betekent als ik ooit nog bij een vrouw eindig dat ik alsnog kinderen van haar kan krijgen
Das toch gaaf?  ;D

bertus

Citaat van: Tokio op 26 juli 2007, 01:28:47
Denk dat zo'n schrikbeeld wel mee zal vallen en niet voor iedereen betaalbaar zal zijn. Doch het geeft wel mogelijkheden voor grote groepen mensen die minder vruchtbaar zijn geworden door uiteenlopende oorzaken, hetgeen nog niet zo lang terug in diverse kranten te lezen was.

Dat is het probleem, dat soort dingen zijn niet meteen voor iedereen betaalbaar. Waardoor de verschillen tussen arm en rijk nog groter worden omdat de zogenaamde ubermenschen slimmer, knapper en sterker zijn en daardoor beter geschikt zijn voor zo'n beetje alle goedbetaalde banen.
Maar goed jij had toch alleen het uiterlijk in gedachten

Layla

Doet me een beetje denken aan die film... Gattaca
Waar iedereen "perfecte kinderen" krijgt doormiddel van manupilatie. Die perfecte kinderen perfecte banen kunnen krijgen als ze volwassen zijn. En die kinderen die niet perfect zijn krijgen moeilijk nog maar een baan, of een goed leven in dat geval.

Iwan

Citaat van: Layla op 27 juli 2007, 15:54:52
Citaat van: Iwan op 25 juli 2007, 22:41:51
Citaat van: Layla op 25 juli 2007, 22:38:05
GAAF!

Maar de kids die daar uit komen, zijn die dan wel vruchtbaar?
Wat is er gaaf aan?
Bedoel zo'n onaangenaam klusje is kindjes maken toch niet?   *G

Nee dat betekent als ik ooit nog bij een vrouw eindig dat ik alsnog kinderen van haar kan krijgen
Das toch gaaf?  ;D
Ja in dat opzicht is het idd gaaf, sorry had niet gedacht aan 2 ouders met hetzelfde geslacht
die kinderen willen.  :-[
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."