Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Leraren flirten mobiel met leerlingen

Gestart door Iwan, 9 maart 2008, 20:45:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

AMSTERDAM -  Te veel leerkrachten wisselen ongepaste digitale berichten uit met leerlingen.
Het gaat dan om sms'jes, msn-berichten en e-mails. Dat stelde de Algemene Onderwijsbond Aob
zondagavond in RTL Nieuws. In 2007 werden in Nederland 25 docenten ontslagen omdat zij te ver gingen
in hun digitale contact met leerlingen. Maar volgens de Aob is dit slechts het topje van de ijsberg.
Volgens de bond worden de meeste problemen op dit gebied intern op school opgelost.

Scholen hebben volgens de onderwijsbond nauwelijks richtlijnen voor digitale communicatie
tussen leraren en leerlingen. Advocaat Frans Lathouwers van de Aob stelt dat het digitale flirten
vaak begint met een onschuldige e-mail of sms. ââ,¬Å¾Maar regelmatig gaat het van kwaad tot erger.ââ,¬Â

Hoewel niet in alle gevallen ernstig, komen er veel leraren in de problemen door te flirterig digitaal contact
met de leerlingen. ââ,¬Å¾Dat gaat om rare teksten, kleffe teksten, kruisjes en x-jes.
Het zijn meestal mannen die hierdoor in grote problemen komen.
De kern van het leraarschap is de afhankelijkheidsrelatie met de leerlingen.
ââ,¬Â

Volgens de bond zijn de meeste problemen te voorkomen als scholen met leerkrachten, leerlingen,
ouders en medewerkers het gesprek aangaan over digitale omgangsvormen.
Ook zouden hiervoor heldere regels moeten worden opgesteld.

De Inspectie van het Onderwijs beaamt dat digitale communicatie tot problemen kan leiden
waar het onderwijs nog niet adequaat op heeft gereageerd.
ââ,¬Å¾Dat geldt ook bijvoorbeeld voor het digitale pesten van leerlingen onderlingââ,¬Â, stelt een zegsman.
De verantwoordelijk voor regelgeving op dit gebied ligt bij de schoolbesturen zelf.

De Inspectie heeft in de meest recente cijfers wel een stijging van het aantal meldingen
van seksueel misbruik en seksuele intimidatie waargenomen. Maar een duidelijke verklaring daarvoor
ontbreekt in de rapportage. Bovendien biedt het meldpunt van de inspectie geen sluitende cijfers.
Alleen in het geval van seksueel misbruik is een school verplicht daar melding van te maken.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

op het mbo had ik ook de msn van een leraar...

Iwan

Citaat van: Dee-E op  9 maart 2008, 21:13:36
op het mbo had ik ook de msn van een leraar...
Ik heb nooit de msn van een leraar gehad, maar toen was er volgens mij ook nog geen msn,
zou ook niet weten wat ik die zou moeten vertellen op msn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Niks, het was alleen wel handig als je vragen had over zijn vak..

Iwan

Citaat van: Dee-E op  9 juni 2008, 08:53:28
Niks, het was alleen wel handig als je vragen had over zijn vak..
Dat is waar, maar ik vind dat je werk en privé toch een beetje gescheiden moet houden.
Een leerkracht in je msn hebben hoeft volgens mij geen probleem te zijn, maar heldere
omgangsregels lijken mij wel goed. En flirten met een leerling door een leerkracht, of het
nu face-to-face is of digitaal dat vind ik echt niet kunnen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."