Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Schooluniform

Gestart door Iwan, 7 juni 2007, 17:55:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Het invoeren van een schooluniform in Nederland is een goed idee!

Eens, ....
5 (62.5%)
Oneens, ....
2 (25%)
Geen Mening/Anders, ....
1 (12.5%)

Totaal aantal stemmen: 8

Iwan

In Engeland en België is het de gewoonste zaak van de wereld. Kinderen gaan in uniform naar school.
Nou zijn er mensen die denken dat het verstandig is om hier in Nederland
ook ieder kind in uniform naar school te laten gaan.
Het schijnt dat als kinderen een schooluniform dragen er veel minder jaloezie en ruzies zijn
rond de kleding die scholieren dragen op school.

Lijkt het jou een goed idee om schooluniformen in te voeren in Nederland?
Waarom wel/Waarom niet?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Zou inderdaad geen slecht idee zijn.

Iedereen loopt er dan hetzelfde bij en dan heb je geen merken-strijd onderling.

**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Kim

Twee maanden geleden toevallig naar Engeland geweest om onderzoek
te doen naar het Engelse schoolsysyteem. Hierbij moesten we ook de
verschillen tussen Nederland en Engeland bekijken en hebben we ook de
schooluniformen besproken. Ik moet zeggen dat ik het graag zou willen
zien hier in Nederland, want een schooluniform wordt gedragen om
verschillende redenen:

- kinderen van school worden herkent (spijbelen/weglopen)
- kinderen voelen zich verbonden met elkaar
- kinderen beoordelen elkaar niet op kleding

Daarnaast zijn de kinderen vaak trots op het feit dat ze het schooluniform
mogen dragen. De kleding wordt zo gemaakt dat ze niet hoeven worden
gestreken --> heel fijn voor ouders! Er zijn momenten dat er wedstrijden
worden gehouden voor het leukste en beste ontwerp. De kinderen mogen
dan zelf uniformen ontwerpen en de beste worden ook echt gemaakt voor
de school. Daarbij komt ook nog eens dat het schooluniform meerdere outfits
heeft. Zo zijn er lange broeken, jurken, rokjes, poloshirts e.d. Het kind kan
dan zelf bepalen welk uniform hij of zij het fijnste vindt om te dragen.

Hier een aantal foto's uit eigen collectie!  :P











Iwan

Ik ben tegen,
Met het invoeren van een schooluniform verliest je je eigen identiteit en gelukkig is niet iedereen gelijk
en je moet het ook niet willen om iedereen gelijk te maken, ik vind kinderen in uniform sowieso een enge
gedachte. Bovendien lijkt het mij niets als je door anderen verteld wordt wat je moet dragen, iedereen
heeft nu eenmaal een eigen smaak en om dan iemand te gaan verplichten om in kleding te lopen die ze
spuuglelijk vinden of die ze niet staan.

Ouders worden verplicht om een bepaald bedrag uit te geven voor het schooluniform en 'rijkere' mensen
zullen vaker een nieuw uniform aanschaffen waardoor er nog een verschil is, 'armere' mensen lopen langer
in hun uniform of dragen die van hun broer/zus. Je maakt onderscheid tussen scholen, iedereen kan zien
op welke school je zit dus als je als enige in de buurt op een andere school of als je op een school zit
die als minder goed te boek staan zit kun je daarmee worden gepest.
In Engeland, waar het schooluniform wel bestaat, blijkt in de praktijk dat de tweedeling nog wel degelijk
te zien is: dure horloges, oorbellen, kettingen etc.

En waarom, als het schooluniform word ingevoerd, zullen we ons beperken tot een schooluniform,
waarom niet meteen iedereen in een uniform steken, dan is er geen verschil meer te zien tussen arm en rijk,
of welk geloof je aanhangt.. toch?

Pestkoppen zullen altijd blijven bestaan en door iedereen een dezelfde apenpakje aan te trekken zal dat helaas
niet minder worden, dan zullen de pestkoppen wel een andere aanleiding vinden om iemand te pesten; beugel,
bril, postuur enzovoorts, of een afgedragen schooluniform, bij een afgedragen spijkerbroek kun je nog zeggen
dat dat zo hoor. *G Ik denk dat de jeugd er ook niet echt om staan te springen en hoe zit het met moslims
(of anders gelovigen), mag een hoofddoekje bij een schooluniform, daarmee creëer je al een verschil (ongelijkheid).

Een schooluniform is denk ik (gelukkig) niet mogelijk in een pluriforme samenleving zoals Nederland.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

XXXX

Ik denk dat een schooluniform best goed kan zijn. Vooral voor gezinnen die weinig geld hebben. Maar aan de andere kant in de vrije tijd ontkom je er dan nog steeds niet aan dat de ene wel leuke en merkkleding aan kan en de ander niet..

in Belgie bijvoorbeeld is het lang niet zo de gewoonte om bij elkaar te spelen, en dat gebeurt hier veel meer.. dus ik denk dat het hier minder zin heeft.

gjk

Ik ben er tegen ook al zitten er misschien wel voordelen aan, het past ook niet in deze tijd dus hoeven ze het van mij niet in te voeren.

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
'Nederlandse kinderen aan schooluniformen'

AMSTERDAM - 68 procent van de vrouwen vindt dat Nederlandse kinderen schooluniformen zouden moeten dragen.
Dat blijkt uit een poll op Vrouw.nl onder 3311 vrouwen.

Een schooluniform zet een streep door sociale verschillen, vinden de voorstanders. Zo loopt het ene kind
niet met een dure polo, terwijl het andere kind overduidelijk het afgedragen shirt van zijn grote broer
heeft moeten overnemen. Een uniform heet niet voor niets een uniform (gelijk).

Zelfexpressie onderdrukken
Aan de andere kant belemmer je daarmee de keuzevrijheid van kinderen, aldus de tegenstanders.
Kinderen behoren een eigen identiteit te ontwikkelen en hoe doen ze dat beter dan met hun kleding?
Kleding is een vorm van expressie: met een uniform zou je dat weleens kunnen onderdrukken.

In Nederland is een schooluniform geen gemeengoed. Dat 68 procent van de vrouwen het schooluniform wil invoeren,
is opmerkelijk. Nederland kent nauwelijks een traditie van verplichte schooltenues. Kostscholen daargelaten.
In 2007 wierp toenmalig minister Donner een balletje op: voer schooluniformen in, dan hoeven jongeren niet
al op jonge leeftijd torenhoge schulden te maken door zich naar de laatste mode te kleden.
Hoe zit dat met de 'uniformplicht' in de rest van de wereld?

Engeland: het land van de uniformen
Denk je aan uniformen dan denk je hoogstwaarschijnlijk aan Groot-Brittannië. Bijna alle Britse scholen
(uitgezonderd het hoger onderwijs vanaf 16+) stellen een schooluniform verplicht. Geen wonder dat veel voormalige
Britse koloniën schooltenues ook verplicht hebben gesteld: in Nieuw Zeeland, Australië, Kenia, Zuid-Afrika en India
zie je kinderen nog steeds in uniform naar school gaan. Geen wonder ook dat een van de weinige educatieve instanties
in Nederland die voorschrijft dat kinderen wél in tenue naar school komen, de British School is.

Haren op dezelfde lengte
De verreikende invloed van de Britse kolonisator blijkt vooral in Maleisië. Tijdens de kolonisatie van het zuidoost-Aziatische
land werd het dragen van uniforme schooltunieken geïntroduceerd. Na de onafhankelijkheid van Maleisië in 1957 werd
de regel echter niet van de hand gedaan. Op zowel openbare als privéscholen tref je nog altijd kinderen met identieke tenues aan.

De Maleise voorschriften gaan zo ver, dat er zelfs gekeken wordt naar de haren van de kinderen.
Leerlingen mogen niet met geverfd haar in de klas verschijnen. Meisjes met lange haren behoren het haar in een paardenstaart
te dragen. Jongens moeten hun haren op een bepaalde lengte knippen en op sommige scholen is gel uit den boze.

Uniformen tijdens Nazi-Duitsland
Net als Nederland kent Duitsland geen langlopende traditie van schooluniformen. Tijdens Nazi-Duitsland werden alle symbolen
van een klassensysteem verboden waaronder ook specifieke kledij als de studentenhoed. De Hitler Jugend droeg uniformen.
Ook op de Nationalpolitischen Erziehungsanstalten (school waar jonge mannen omgevormd werden tot elite-nazi's)
werden uniformen verplicht gesteld.

Kledingvoorschriften Amerikaanse scholen
In de Verenigde Staten is een schooluniform op veel scholen niet verplicht. Toch is het percentage scholen dat tenues
verplicht stelt van 1997 tot 2000 gestegen van 3 procent naar 21 procent. Vooral op privéscholen zie je veel schooluniformen.
Op scholen waar kinderen zelf mogen bepalen wat ze aantrekken, is overigens wel sprake van regulering.
Schoolbesturen stellen kledingvoorschriften op waarin staat dat leerlingen zonder kleerscheuren en gaten op school
moeten verschijnen en vooral niet te veel bloot mogen laten zien.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl
Verplicht schooluniform op basisschool Almere

Scholieren van de particuliere basisschool Bizzie Kids Basic in Almere moeten vanaf volgende week in schooluniform verschijnen.
Het is de tweede basisschool in ons land die een schooluniform verplicht stelt, weet Omroep Flevoland.

De dertig leerlingen moeten gekleed gaan in de kleuren rood, wit en zwart. De school stelt de maatregel in
omdat kinderen vaak worden gepest om hun kleding. Ouders worden daardoor op kosten gejaagd om trendy kleding te kopen.
Onderzoek heeft aangetoond dat een schooluniform eenheid in de groep brengt, omdat iedereen er hetzelfde uitziet.

The British School in Den Haag heeft ook een uniform.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Linda2009

ik ben het met de stelling eens.

Op deze manier kun je het verschil niet zien tussen arm en rijk. Op die manier word iemand met een zeemand broek niet gepest omdat zijn ouders geen replay o.i.d. kunnen betalen.

zal denk ik n hoop ruzie schelen op scholen

Iwan



Citaat van: Linda2009 op  1 september 2011, 12:12:12
ik ben het met de stelling eens.

Op deze manier kun je het verschil niet zien tussen arm en rijk.
Op die manier word iemand met een zeemand broek niet gepest omdat zijn ouders geen replay o.i.d. kunnen betalen.

zal denk ik n hoop ruzie schelen op scholen
Kinderen vinden denk ik sowieso wel iets om een ruzie te maken of om iemand te pesten,
als het geen goedkope kleding is, is het wel wat anders, kinderen die in het schooluniform van hun oudere broer of zus lopen bv.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

King_Fred_II

Er is al tientallen jaren sprake van een schooluniform in Nederland. Want een paar stoere binken bepalen welke kleding er op school gedragen "moet" worden. En wie iets anders aantrekt... die wordt weggepest.
Dan is een schooluniform dat door de school wordt bepaald, beter.
Lees mijn schrijfsels: http://superurl.nl/?Fred+de+Koning
of beluister mijn muziek: http://superurl.nl/?King+Fred+II

Lejah

Citaat van: King_Fred_II op  7 oktober 2011, 16:22:16
Er is al tientallen jaren sprake van een schooluniform in Nederland. Want een paar stoere binken bepalen welke kleding er op school gedragen "moet" worden. En wie iets anders aantrekt... die wordt weggepest.
Dan is een schooluniform dat door de school wordt bepaald, beter.

Dit is wel een hele rake opmerking!