Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Meer tijd voor de keuze voor vervolgonderwijs.

Gestart door Iwan, 8 december 2008, 01:33:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scholieren moeten meer tijd krijgen om hun schoolsoort te kiezen.

Eens, ..
5 (100%)
Oneens, ..
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4

Iwan

Minister Plasterk wil dat scholieren langer de tijd krijgen
om te kiezen naar welk onderwijsniveau ze gaan.
Nu gebeurt het te vaak dat kinderen na de basisschool kiezen voor het VMBO,
terwijl ze best beter zouden kunnen. Via het MBO en het HBO doorstromen
naar de universiteit is vaak te lastig en dus gaat een hoop talent verloren.
Is het goed dat Plasterk kinderen meer tijd gunt om hun niveau vast te stellen?
Of krijgen we door een late keuze teveel eenheidsworsten?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik ben het er helemaal mee eens. Het is zo moeilijk om op zo'n jonge leeftijd al zo'n keuze te maken.
Dat ik naar de basisschool naar de mavo wilde was duidelijk, ik had al een school op het oog. Maar
toen moest ik in de derde opeens kiezen wat ik de rest van mijn leven wilde doen. Ik was 15! Hoeveel
15-jarige weten wat ze de rest van hun leven willen doen?

Ik vind dat de begeleiding hier beter op afgestemd moet worden. Ook op de basisschool. Een kind van
11 kan niet zelf kiezen of hij/zij naar het vmbo/havo of vwo moet en veel ouders weten er ook niet
genoeg vanaf...

Kim

Op de basisschool is ook al duidelijk welk onderwijstype je na het basisonderwijs gaat volgen.
Dat kun je concluderen uit toetsen, gedrag en cito uitslagen gedurende de hele schoolloopbaan.

Op mijn 15e wilde ik graag met kinderen werken en dat is nu nog steeds zo.
Ik ken echter heel veel mensen die er pas op hun 24ste achterkomen wat ze graag willen gaan doen.
Meer tijd geven vind ik dus positief!

TimT

Ik vind dat Nederlandse schoolsysteem op dit punt te kort schiet de afgelopen jaren. We jagen kinderen te snel ergens een kant op. Daarom denk ik op latere leeftijd een schoolsoort te keuze een grote vooruitgang is.
Ik vind dat mede dankzij goede begeleiding dat een schoolkeuze beter gemaakt kan worden. Een moment opname pakken en daarop de schoolsoort te bepalen is gewoon slecht. Laten we hopen dat de nieuwe plannen van PvdA Onderwijs Minister Plassterk zo snel mogelijk word ingevoerd.

Iwan

Ik vind het een prima plan om jongeren meer tijd te geven om te beslissen wat ze
met de rest van hun leven willen doen. Ik heb zelf ook lang niet geweten wat ik
nou precies wilde met de rest van mijn leven, inmiddels heb ik al minstens 1/3
van mijn leven achter de rug en weet ik het soms nog niet. Wat precies de bedoeling is
van Plassterk om scholieren meer tijd te geven weet ik niet, maar ik zou het in elk
geval een vooruitgang vinden als het schakelen tussen de verschillende onderwijsniveaus
wat makkelijker wordt. Ook denk ik dat er op scholen, naar de reguliere vakken,
meer aandacht moet komen voor LOB (loopbaanoriëntatie- en begeleiding),
om scholieren meer te laten nadenken over en inzicht geven over hun studie- en beroepskeuze.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."